Zalando neemt sterke start in 2016

Zalando neemt sterke start in 2016

De Duitse online retailer Zalando heeft zijn definitieve cijfers voor het eerste kwartaal vrijgegeven. Daaruit blijkt dat de omzet in het eerste kwartaal nog altijd met een kwart is gestegen, maar dat er wel minder groei is dan in 2015.

Vertraagde groei

In het eerste kwartaal steeg de omzet van Zalando met 23,7% naar 796,1 miljoen euro. De omzet van Zalando blijft dus stevig groeien, maar ten opzichte van een jaar eerder is er wel sprake van een vertraging: in het eerste kwartaal van 2015 was er immers een groei van 28,5% en over het volledige boekjaar 2015 was die groei zelfs 33,6%. De thuisregio 'DACH' (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) blijft nog steeds de grootste markt voor Zalando: daar steeg de omzet met 16,9% naar 405,8 miljoen euro, elders was er een groei van 26,3% naar 334,5 miljoen euro.

 

De aangepaste EBIT strandde op 20,2 miljoen euro, een daling ten opzichte van de 29,1 miljoen euro van een jaar eerder. Ook de EBIT-marge daalde van 4,5 naar 2,5%, terwijl de nettowinst door toegenomen investeringen daalde van 24,3 miljoen euro naar 4,6 miljoen euro. Zalando wil dit jaar 200 miljoen euro investeren, tegenover 60 miljoen euro vorig jaar.

 

Het aantal bezoeken bij Zalando groeide van 392,8 miljoen naar 479,5 miljoen. 62,3% komt daarbij via een mobiel apparaat, een stijging van 10% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal actieve klanten is gestegen van 15,4 miljoen naar 18,4 miljoen, maar de gemiddelde waarde van hun bestellingen is wel licht gedaald van 68 naar 66,5 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Back to top