Zalando neemt sterke start in 2016 | RetailDetail

Zalando neemt sterke start in 2016

Zalando neemt sterke start in 2016

De Duitse online retailer Zalando heeft zijn definitieve cijfers voor het eerste kwartaal vrijgegeven. Daaruit blijkt dat de omzet in het eerste kwartaal nog altijd met een kwart is gestegen, maar dat er wel minder groei is dan in 2015.

Vertraagde groei

In het eerste kwartaal steeg de omzet van Zalando met 23,7% naar 796,1 miljoen euro. De omzet van Zalando blijft dus stevig groeien, maar ten opzichte van een jaar eerder is er wel sprake van een vertraging: in het eerste kwartaal van 2015 was er immers een groei van 28,5% en over het volledige boekjaar 2015 was die groei zelfs 33,6%. De thuisregio 'DACH' (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) blijft nog steeds de grootste markt voor Zalando: daar steeg de omzet met 16,9% naar 405,8 miljoen euro, elders was er een groei van 26,3% naar 334,5 miljoen euro.

 

De aangepaste EBIT strandde op 20,2 miljoen euro, een daling ten opzichte van de 29,1 miljoen euro van een jaar eerder. Ook de EBIT-marge daalde van 4,5 naar 2,5%, terwijl de nettowinst door toegenomen investeringen daalde van 24,3 miljoen euro naar 4,6 miljoen euro. Zalando wil dit jaar 200 miljoen euro investeren, tegenover 60 miljoen euro vorig jaar.

 

Het aantal bezoeken bij Zalando groeide van 392,8 miljoen naar 479,5 miljoen. 62,3% komt daarbij via een mobiel apparaat, een stijging van 10% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal actieve klanten is gestegen van 15,4 miljoen naar 18,4 miljoen, maar de gemiddelde waarde van hun bestellingen is wel licht gedaald van 68 naar 66,5 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Back to top