Zalando neemt sterke start in 2016 | RetailDetail

Zalando neemt sterke start in 2016

Zalando neemt sterke start in 2016

De Duitse online retailer Zalando heeft zijn definitieve cijfers voor het eerste kwartaal vrijgegeven. Daaruit blijkt dat de omzet in het eerste kwartaal nog altijd met een kwart is gestegen, maar dat er wel minder groei is dan in 2015.

Vertraagde groei

In het eerste kwartaal steeg de omzet van Zalando met 23,7% naar 796,1 miljoen euro. De omzet van Zalando blijft dus stevig groeien, maar ten opzichte van een jaar eerder is er wel sprake van een vertraging: in het eerste kwartaal van 2015 was er immers een groei van 28,5% en over het volledige boekjaar 2015 was die groei zelfs 33,6%. De thuisregio 'DACH' (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) blijft nog steeds de grootste markt voor Zalando: daar steeg de omzet met 16,9% naar 405,8 miljoen euro, elders was er een groei van 26,3% naar 334,5 miljoen euro.

 

De aangepaste EBIT strandde op 20,2 miljoen euro, een daling ten opzichte van de 29,1 miljoen euro van een jaar eerder. Ook de EBIT-marge daalde van 4,5 naar 2,5%, terwijl de nettowinst door toegenomen investeringen daalde van 24,3 miljoen euro naar 4,6 miljoen euro. Zalando wil dit jaar 200 miljoen euro investeren, tegenover 60 miljoen euro vorig jaar.

 

Het aantal bezoeken bij Zalando groeide van 392,8 miljoen naar 479,5 miljoen. 62,3% komt daarbij via een mobiel apparaat, een stijging van 10% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal actieve klanten is gestegen van 15,4 miljoen naar 18,4 miljoen, maar de gemiddelde waarde van hun bestellingen is wel licht gedaald van 68 naar 66,5 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.