Zalando trekt dubbel zoveel nieuwe partners aan in coronacrisis

Distributiecentrum van online retailer Zalando
Foto: Zalando

Zalando heeft een kwart meer verkocht in de eerste jaarhelft. Die groei bevestigt de e-tailer in zijn strategie om steeds meer een platform te worden dat werkt met partners, eerder dan met eigen aanbod.

 

Vooral boost tijdens lockdowns

De coronacrisis gaf de Duitse onlinemodespeler een flinke duw in de rug: in de eerste helft van dit jaar steeg de omzet met 19,6% naar 3,56 miljard euro. Het brutohandelsvolume groeide zelfs met 25,1% naar 4,72 miljard euro. Het modeplatform kreeg er dan ook 20% meer klanten bij: sinds de coronacrisis telt Zalando meer dan 34 miljoen actieve klanten.

 

Het Duitse bedrijf gaat er evenwel vooral prat op ook winstgevend te zijn gebleven, in tegenstelling tot veel andere modespelers: het gecorrigeerde operationele winst kwam neer op 113,3 miljoen euro met een marge van 3,2%. Dat is licht meer dan de 108,1 miljoen euro operationele winst een jaar eerder.

 

De groei was vooral te danken aan het tweede kwartaal, toen in veel Europese landen de winkels dicht moesten en shoppers hun toevlucht namen tot het internet. Zalando verkocht toen 33% meer en de omzet klokte 27,4% hoger af. Ook merken wendden zich tijdens de lockdown tot de e-commercereus: liefst 180 nieuwe merken sloten zich bij het partnerprogramma aan, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

 

Hogere verwachtingen voor 2020

Zalando beslist daarom zijn 'platformtransitie' te versnellen in de tweede helft van dit jaar: het partnerprogramma en het Connected Retail-programma, dat de voorraden van fysieke retailers online brengt, worden versneld uitgerold. Door het toenemend aantal externe partners steeg bovendien de vraag naar Zalando’s eigen logistieke diensten met 180%. De e-tailer heeft daarom ook nog nieuwe datatools geïntroduceerd voor partners.

 

Om die groei te financieren, heeft de Duitse modespeler een miljard euro opgehaald met de uitgifte van obligaties. Het bedrijf verhoogde ook de verwachtingen voor het hele boekjaar naar een omzetgroei van 15 à 20%, een gecorrigeerde operationele winst van 250 tot 300 miljoen euro en tussen de 230 en 280 miljoen euro aan investeringen.