Zalando wil ‘gemiste omzet’ recupereren door winkels in te schakelen als magazijn

Zalando wil ‘gemiste omzet’ recupereren

Zalando wil de rechtstreekse levering van goederen door partner-modewinkels stimuleren: de Duitse e-tailer hoopt zo ruim een miljard euro aan omzet te recupereren, die volgens de retailer jaarlijks verloren gaat door stocktekorten in de eigen magazijnen.

 

Voorraadpool

De grootste online modewinkelketen van Europa verkoopt op dit moment al artikelen van meer dan duizend Duitse fysieke winkels op zijn website. In de komende drie tot vijf jaar wil het bedrijf dat aantal wel opvoeren tot 70.000 winkels. "Het is een enorme voorraadpool die we aanboren", zegt hoofd van "connected retail" Carsten Keller aan Reuters.

 

Zalando schat dat het 20 tot 30 miljoen transacties per jaar misloopt omdat bepaalde artikelen (tijdelijk) niet beschikbaar zijn. Tegen een gemiddelde bestelwaarde van 50 euro betekent dat een gemiste omzet van meer dan een miljard euro.

 

Platform-ambities

Galeria Karstadt Kaufhof, Duitslands grootste warenhuisketen, kondigde vorige week aan dat het gaat zijn volledige mode-assortiment op de site van de e-commercegigant gaat aanbieden. In eerste instantie gaat het enkel om de acht warenhuizen van het fusiebedrijf in Berlijn, maar op termijn zouden alle vestigingen van het concern gekoppeld worden aan het Zalando-platform.

 

Zalando rekent zijn partners een commissie aan voor alle via zijn website bestelde goederen. De fysieke retailer staat in voor de verpakking en de verzending van de artikelen en draagt ook de kosten die eraan verbonden zijn.

 

De Duitse webwinkel is onlangs ook een eerste samenwerking aangegaan met een winkel buiten Duitsland, een vestiging van Marco Polo in Nederland. Het bedrijf is van plan nog meer partners te zoeken in andere landen van Europa. Daarmee schuift ook Zalando steeds meer op in de richting van een platform voor verkopers.