Zara installeert pakketautomaten in winkels

In deze winkel van Zara in Hamburg installeert de retailer een pakketautomaat.

Zara test nu ook in Duitsland pakketautomaten in haar winkels: in de flagshipstore in Hamburg is plaats voor liefst 700 pakketten. Op die manier wil de modeketen click&collect stimuleren.

 

Binnen de 15 seconden

In de flagshipstore van Zara in Hamburg is voortaan een pakketautomaat te vinden. Het is de eerste in zijn soort in Duitsland voor de retailer, die wel al lockers voor het ophalen van onlinebestellingen heeft geïnstalleerd in vestigingen in onder andere Parijs, Madrid en Londen.


De nieuwe automaat in Hamburg is weliswaar geen gewone pakketjeskluis: de automaat is volledig ingebouwd achter een wand in de winkel en biedt ruimte aan 700 pakketten. Het heeft dan ook twee maanden geduurd om de winkel om te bouwen en de verkoopoppervlakte van het vlaggenschip is erdoor verkleind. 


Het voordeel: binnen de 15 seconden haalt de automaat een pakketje naar boven en klanten hoeven niet meer aan de kassa’s aan te schuiven om kleren op te halen die ze via click&collect hebben besteld. Voor de afhalingen is zelfs een speciale ruimte voorzien op de eerste verdieping. Dat schrijft Textilwirtschaft. Wel is de automaat alleen bereikbaar tijdens de openingsuren van de winkel, aangezien ze binnenin te vinden is.

 

Winkels inzetten voor e-commerce

De keuze voor de vestiging in Hamburg is wellicht niet toevallig, aangezien het Duitse hoofdkantoor van moederbedrijf Inditex er op een steenworp vandaan is gehuisvest. Mogelijk worden de resultaten van de automaat dus nauwgezet opgevolgd vooraleer een verdere uitrol wordt overwogen.


Inditex heeft uitgesproken ambities op het gebied van e-commerce: online is momenteel de sterkste groeipoot en het Spaanse bedrijf heeft zich tot doel gesteld tegen 2020 in alle landen online aanwezig te zijn met alle merken van de groep, ook waar nog geen fysieke winkels zijn. 


Gebruikmaken van de fysieke winkels door middel van click&collect is niettemin een manier om de hoge logistieke kosten van e-commerce te verlagen. De modegroep biedt daarom gratis levering aan voor klanten die in de winkel ophalen.