Zara kiest voor augmented reality om jonge klanten aan te trekken | RetailDetail

Zara mikt op jonge klanten via augmented reality

Zara mikt op jonge klanten via augmented reality
Shutterstock

De Spaanse modeketen Zara, onderdeel van Inditex, gaat vanaf april experimenteren met etalages waarin gebruik wordt gemaakt van 'augmented reality'. Het hoopt zo vooral jongere klanten weer in de winkels te krijgen.

 

18 april

Met de nieuwe technologie kunnen klanten zien hoe modellen bepaalde kledingstukken dragen, wanneer ze hun smartphone in de buurt van een sensor houden in de winkel of aan een etalage. Gebruikers krijgen daarbij ook meteen de mogelijkheid om door te klikken, om het kledingstuk onmiddellijk aan te kopen.

 

De nieuwe technologie zal vanaf 18 april te vinden zijn in 120 winkels wereldwijd. Inditex wil daarnaast het systeem ook gebruiken bij online bestellingen, waarbij klanten een sensor zullen ontdekken op het pakketje van hun bestellingen. Zo krijgt een klant die net iets heeft gekocht meteen een aantal andere outfits voorgeschoteld.

 

Inditex kondigde vandaag aan dat de winst in 2017 met 7% is gestegen naar 3,37 miljard euro. De online omzet steeg met 41% en is volgens het Spaanse modebedrijf nu al goed voor ongeveer 10% van de totale omzet

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.