Zara kiest voor augmented reality om jonge klanten aan te trekken | RetailDetail

Zara mikt op jonge klanten via augmented reality

Zara mikt op jonge klanten via augmented reality
Shutterstock

De Spaanse modeketen Zara, onderdeel van Inditex, gaat vanaf april experimenteren met etalages waarin gebruik wordt gemaakt van 'augmented reality'. Het hoopt zo vooral jongere klanten weer in de winkels te krijgen.

 

18 april

Met de nieuwe technologie kunnen klanten zien hoe modellen bepaalde kledingstukken dragen, wanneer ze hun smartphone in de buurt van een sensor houden in de winkel of aan een etalage. Gebruikers krijgen daarbij ook meteen de mogelijkheid om door te klikken, om het kledingstuk onmiddellijk aan te kopen.

 

De nieuwe technologie zal vanaf 18 april te vinden zijn in 120 winkels wereldwijd. Inditex wil daarnaast het systeem ook gebruiken bij online bestellingen, waarbij klanten een sensor zullen ontdekken op het pakketje van hun bestellingen. Zo krijgt een klant die net iets heeft gekocht meteen een aantal andere outfits voorgeschoteld.

 

Inditex kondigde vandaag aan dat de winst in 2017 met 7% is gestegen naar 3,37 miljard euro. De online omzet steeg met 41% en is volgens het Spaanse modebedrijf nu al goed voor ongeveer 10% van de totale omzet

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.