Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Moeilijk tweede kwartaal

Na een sterk begin van het jaar, met een omzetgroei van 14% tot 5,6 miljard euro in het eerste kwartaal, heeft Inditex een moeilijker tweede kwartaal achter de rug. De Spaanse groep geeft geen aparte cijfers voor dat tweede kwartaal, maar de omzetgroei over het volledige halfjaar bedraagt maar 11,5%, bij een omzet van 11,7 miljard euro. Dat betekent snel gerekend een omzet in het tweede kwartaal van 6,1 miljard euro en een stijging met ‘maar’ 9%. De organische groei bedroeg zelfs maar 5%, daar waar het management eerder had gesproken van +7 à 8%.

 

Bovendien gooien ook wisselkoerseffecten roet in het eten. Daardoor ging de winst over het tweede kwartaal er slechts met één procentje op vooruit tot 910 miljoen euro (operationeel) en 712 miljoen euro (netto). Ter vergelijking: in het eerste kwartaal steeg de nettowinst nog met 18% tot 654 miljoen euro. Over het volledige halfjaar klokte de nettowinst af op 1,37 miljard euro, 9% meer dan vorig jaar. Onder de verwachtingen van de analisten, die op 1,78 miljard hadden gerekend.

 

Al 7.405 winkels wereldwijd

Intussen blijft het aantal winkels van Inditex wereldwijd groeien. De voorbije zes maanden opende de groep 113 nieuwe boetieks in 35 landen, wat het totaal op 7.405 brengt. Inditex is met zijn modemerken en -ketens inmiddels actief in 94 landen, met als recentste aanwinst Wit-Rusland. Online is de groep al aanwezig in 46 landen. Op 4 oktober eerstkomende krijgt ook India een webshop van Zara.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Back to top