ZEB neemt PointCarré over | RetailDetail

ZEB neemt PointCarré over

ZEB neemt PointCarré over

De Vlaamse multimerkenretailer ZEB neemt PointCarré over, dat zich met 28 winkels de Waalse tegenhanger van de modeketen mag noemen. Beide ketens blijven apart functioneren, maar gaan voor een gezamenlijke groeistrategie.

 

"We blijven concurrenten"

ZEB heeft vandaag 62 verkooppunten in België en is daarmee naar eigen zeggen de grootste multimerkenketen op de Belgische markt. PointCarré is de tweede grootste speler in de markt. "Met de overname van PointCarré kunnen we ons beide versterken, ons winkelnetwerk verder uitbreiden en de druk vanuit internationale spelers counteren", reageert Luc Van Mol, CEO van ZEB, op het overnamenieuws.

 

"Na de overname blijft elk enseigne zijn eigenheid behouden en strikt genomen blijven we concurrenten van elkaar", zegt PointCarré-topman Xavier Goebels dan weer. "Maar tegelijk zijn er heel wat synergieën op vlak van logistiek, aankoopkracht, informatica en operationele werking. Qua bedrijfswaarden en toekomstvisie zitten we op dezelfde golflengte en persoonlijk kennen we elkaar al jaren."

 

De eerste winkel van PointCarré werd 22 jaar geleden geopend in Bertrix in de provincie Luxemburg. Sindsdien heeft stichter Xavier Goebels het uitgebouwd tot een franchiseconcept met 28 winkels, voornamelijk in Wallonië. 
ZEB telt vandaag 9 vestigingen in Wallonië en had de aanval van zijn kant dus al ingezet. 

 

PointCarré naar Vlaanderen via franchising 

Xavier Goebels blijft aan als CEO van PointCarré. Hij wordt ook aandeelhouder en bestuurder in de nieuwe groep rond ZEBPointCarré.

 

PointCarré denkt vooral van ZEB te kunnen leren op het gebied van omnichannel en marketing. "ZEB heeft al een aantal jaren ervaring in het omni-channelverhaal en ook op gebied van gepersonaliseerde klantencommunicatie, marketing en collabs met Belgische designers heeft de retailer een stevige expertise opgebouwd", klinkt het in het persbericht.

 

Langs andere zijde ziet Luc Van Mol van ZEB met de de overname van PointCarré "heel wat mogelijkheden om ook in Vlaanderen het franchiseconcept verder uit te bouwen en zowel nieuwe als bestaande retailers de kans te geven om toe te treden en futureproof te worden". Doel is dat PointCarré ook in Nederlandstalig België actief wordt via franchising.

 

"Het bundelen van de krachten is volgens mij een absolute noodzaak en de enige manier om de toekomst veilig te stellen in de modewereld van vandaag, die hyperconcurrentieel is met tal van mondiale spelers waar we als lokale keten tegen op moeten boksen", besluit Luc Van Mol.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.