ZEB neemt PointCarré over | RetailDetail

ZEB neemt PointCarré over

ZEB neemt PointCarré over

De Vlaamse multimerkenretailer ZEB neemt PointCarré over, dat zich met 28 winkels de Waalse tegenhanger van de modeketen mag noemen. Beide ketens blijven apart functioneren, maar gaan voor een gezamenlijke groeistrategie.

 

"We blijven concurrenten"

ZEB heeft vandaag 62 verkooppunten in België en is daarmee naar eigen zeggen de grootste multimerkenketen op de Belgische markt. PointCarré is de tweede grootste speler in de markt. "Met de overname van PointCarré kunnen we ons beide versterken, ons winkelnetwerk verder uitbreiden en de druk vanuit internationale spelers counteren", reageert Luc Van Mol, CEO van ZEB, op het overnamenieuws.

 

"Na de overname blijft elk enseigne zijn eigenheid behouden en strikt genomen blijven we concurrenten van elkaar", zegt PointCarré-topman Xavier Goebels dan weer. "Maar tegelijk zijn er heel wat synergieën op vlak van logistiek, aankoopkracht, informatica en operationele werking. Qua bedrijfswaarden en toekomstvisie zitten we op dezelfde golflengte en persoonlijk kennen we elkaar al jaren."

 

De eerste winkel van PointCarré werd 22 jaar geleden geopend in Bertrix in de provincie Luxemburg. Sindsdien heeft stichter Xavier Goebels het uitgebouwd tot een franchiseconcept met 28 winkels, voornamelijk in Wallonië. 
ZEB telt vandaag 9 vestigingen in Wallonië en had de aanval van zijn kant dus al ingezet. 

 

PointCarré naar Vlaanderen via franchising 

Xavier Goebels blijft aan als CEO van PointCarré. Hij wordt ook aandeelhouder en bestuurder in de nieuwe groep rond ZEBPointCarré.

 

PointCarré denkt vooral van ZEB te kunnen leren op het gebied van omnichannel en marketing. "ZEB heeft al een aantal jaren ervaring in het omni-channelverhaal en ook op gebied van gepersonaliseerde klantencommunicatie, marketing en collabs met Belgische designers heeft de retailer een stevige expertise opgebouwd", klinkt het in het persbericht.

 

Langs andere zijde ziet Luc Van Mol van ZEB met de de overname van PointCarré "heel wat mogelijkheden om ook in Vlaanderen het franchiseconcept verder uit te bouwen en zowel nieuwe als bestaande retailers de kans te geven om toe te treden en futureproof te worden". Doel is dat PointCarré ook in Nederlandstalig België actief wordt via franchising.

 

"Het bundelen van de krachten is volgens mij een absolute noodzaak en de enige manier om de toekomst veilig te stellen in de modewereld van vandaag, die hyperconcurrentieel is met tal van mondiale spelers waar we als lokale keten tegen op moeten boksen", besluit Luc Van Mol.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

12/04/2018

De Nederlandse brillenketen Hans Anders heeft zijn omzet vorig jaar met 6% opgeschroefd tot 203,7 miljoen euro. De optiekketen kondigt tegelijk aan zich terug te trekken uit de Franse markt.