ZEB schrapt omstreden wedstrijdprijs ‘plastische chirurgie’ na dagvaarding | RetailDetail

ZEB schrapt omstreden wedstrijdprijs ‘plastische chirurgie’ na dagvaarding

ZEB schrapt omstreden wedstrijdprijs ‘plastische chirurgie’ na dagvaarding

Kledingketen ZEB heeft beslist om zijn omstreden wedstrijd met 5.000 euro aan plastische chirurgie als hoofdprijs aan te passen. Dat gebeurde nadat de retailer werd gedagvaard door het parket van Halle-Vilvoorde.

"Polemiek niet op de spits drijven"

Kledingketen ZEB kiest eieren voor zijn geld. Nadat het eerder al flinke kritiek kreeg van zowel de FOD Economie als de Orde van plastisch chirurgen, is de retailer nu ook gedagvaard door het parket van Halle-Vilvoorde. Aanleiding is de wedstrijd die ZEB, in het kader van zijn jaarlijks terugkerende verzet tegen "de hypocrisie van de sperperiode en de soldenwetgeving", organiseerde.

 

Onder het motto "Weg met die taboes, net zoals het taboe rond plastische chirurgie" konden shoppers een bon voor plastische chirurgie winnen ter waarde van 5.000 euro. Maar dat was buiten de wetgever gerekend die uitdrukkelijk elke vorm van reclame voor plastische chirurgie verbiedt.

 

"Na analyse van het dossier zijn we van mening dat er voldoende elementen zijn om zowel het bedrijf als de zaakvoerder te vervolgen voor deze inbreuken", zegt de woordvoerder van het parket. ZEB riskeert een boete van 72.000 euro, de zaakvoerder een boete van 30.000 euro en een gevangenisstraf van zes maanden.

 

In een persbericht laat ZEB weten "de polemiek niet op de spits te willen drijven. ZEB heeft niet de intentie om in een juridische strijd verwikkeld te geraken over een wet tegen reclame voor plastische chirurgie. De enige doelstelling van de campagne was om de soldenwetgeving aan te klagen". De hoofdprijs is meteen omgezet in 5.000 euro aan kleding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.