ZEB schrapt omstreden wedstrijdprijs ‘plastische chirurgie’ na dagvaarding

ZEB schrapt omstreden wedstrijdprijs ‘plastische chirurgie’ na dagvaarding

Kledingketen ZEB heeft beslist om zijn omstreden wedstrijd met 5.000 euro aan plastische chirurgie als hoofdprijs aan te passen. Dat gebeurde nadat de retailer werd gedagvaard door het parket van Halle-Vilvoorde.

"Polemiek niet op de spits drijven"

Kledingketen ZEB kiest eieren voor zijn geld. Nadat het eerder al flinke kritiek kreeg van zowel de FOD Economie als de Orde van plastisch chirurgen, is de retailer nu ook gedagvaard door het parket van Halle-Vilvoorde. Aanleiding is de wedstrijd die ZEB, in het kader van zijn jaarlijks terugkerende verzet tegen "de hypocrisie van de sperperiode en de soldenwetgeving", organiseerde.

 

Onder het motto "Weg met die taboes, net zoals het taboe rond plastische chirurgie" konden shoppers een bon voor plastische chirurgie winnen ter waarde van 5.000 euro. Maar dat was buiten de wetgever gerekend die uitdrukkelijk elke vorm van reclame voor plastische chirurgie verbiedt.

 

"Na analyse van het dossier zijn we van mening dat er voldoende elementen zijn om zowel het bedrijf als de zaakvoerder te vervolgen voor deze inbreuken", zegt de woordvoerder van het parket. ZEB riskeert een boete van 72.000 euro, de zaakvoerder een boete van 30.000 euro en een gevangenisstraf van zes maanden.

 

In een persbericht laat ZEB weten "de polemiek niet op de spits te willen drijven. ZEB heeft niet de intentie om in een juridische strijd verwikkeld te geraken over een wet tegen reclame voor plastische chirurgie. De enige doelstelling van de campagne was om de soldenwetgeving aan te klagen". De hoofdprijs is meteen omgezet in 5.000 euro aan kleding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top