ZEB schrapt omstreden wedstrijdprijs ‘plastische chirurgie’ na dagvaarding

ZEB schrapt omstreden wedstrijdprijs ‘plastische chirurgie’ na dagvaarding

Kledingketen ZEB heeft beslist om zijn omstreden wedstrijd met 5.000 euro aan plastische chirurgie als hoofdprijs aan te passen. Dat gebeurde nadat de retailer werd gedagvaard door het parket van Halle-Vilvoorde.

"Polemiek niet op de spits drijven"

Kledingketen ZEB kiest eieren voor zijn geld. Nadat het eerder al flinke kritiek kreeg van zowel de FOD Economie als de Orde van plastisch chirurgen, is de retailer nu ook gedagvaard door het parket van Halle-Vilvoorde. Aanleiding is de wedstrijd die ZEB, in het kader van zijn jaarlijks terugkerende verzet tegen "de hypocrisie van de sperperiode en de soldenwetgeving", organiseerde.

 

Onder het motto "Weg met die taboes, net zoals het taboe rond plastische chirurgie" konden shoppers een bon voor plastische chirurgie winnen ter waarde van 5.000 euro. Maar dat was buiten de wetgever gerekend die uitdrukkelijk elke vorm van reclame voor plastische chirurgie verbiedt.

 

"Na analyse van het dossier zijn we van mening dat er voldoende elementen zijn om zowel het bedrijf als de zaakvoerder te vervolgen voor deze inbreuken", zegt de woordvoerder van het parket. ZEB riskeert een boete van 72.000 euro, de zaakvoerder een boete van 30.000 euro en een gevangenisstraf van zes maanden.

 

In een persbericht laat ZEB weten "de polemiek niet op de spits te willen drijven. ZEB heeft niet de intentie om in een juridische strijd verwikkeld te geraken over een wet tegen reclame voor plastische chirurgie. De enige doelstelling van de campagne was om de soldenwetgeving aan te klagen". De hoofdprijs is meteen omgezet in 5.000 euro aan kleding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top