ZEB schrapt omstreden wedstrijdprijs ‘plastische chirurgie’ na dagvaarding

ZEB schrapt omstreden wedstrijdprijs ‘plastische chirurgie’ na dagvaarding

Kledingketen ZEB heeft beslist om zijn omstreden wedstrijd met 5.000 euro aan plastische chirurgie als hoofdprijs aan te passen. Dat gebeurde nadat de retailer werd gedagvaard door het parket van Halle-Vilvoorde.

"Polemiek niet op de spits drijven"

Kledingketen ZEB kiest eieren voor zijn geld. Nadat het eerder al flinke kritiek kreeg van zowel de FOD Economie als de Orde van plastisch chirurgen, is de retailer nu ook gedagvaard door het parket van Halle-Vilvoorde. Aanleiding is de wedstrijd die ZEB, in het kader van zijn jaarlijks terugkerende verzet tegen "de hypocrisie van de sperperiode en de soldenwetgeving", organiseerde.

 

Onder het motto "Weg met die taboes, net zoals het taboe rond plastische chirurgie" konden shoppers een bon voor plastische chirurgie winnen ter waarde van 5.000 euro. Maar dat was buiten de wetgever gerekend die uitdrukkelijk elke vorm van reclame voor plastische chirurgie verbiedt.

 

"Na analyse van het dossier zijn we van mening dat er voldoende elementen zijn om zowel het bedrijf als de zaakvoerder te vervolgen voor deze inbreuken", zegt de woordvoerder van het parket. ZEB riskeert een boete van 72.000 euro, de zaakvoerder een boete van 30.000 euro en een gevangenisstraf van zes maanden.

 

In een persbericht laat ZEB weten "de polemiek niet op de spits te willen drijven. ZEB heeft niet de intentie om in een juridische strijd verwikkeld te geraken over een wet tegen reclame voor plastische chirurgie. De enige doelstelling van de campagne was om de soldenwetgeving aan te klagen". De hoofdprijs is meteen omgezet in 5.000 euro aan kleding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Back to top