ZEB schrapt omstreden wedstrijdprijs ‘plastische chirurgie’ na dagvaarding | RetailDetail

ZEB schrapt omstreden wedstrijdprijs ‘plastische chirurgie’ na dagvaarding

ZEB schrapt omstreden wedstrijdprijs ‘plastische chirurgie’ na dagvaarding

Kledingketen ZEB heeft beslist om zijn omstreden wedstrijd met 5.000 euro aan plastische chirurgie als hoofdprijs aan te passen. Dat gebeurde nadat de retailer werd gedagvaard door het parket van Halle-Vilvoorde.

"Polemiek niet op de spits drijven"

Kledingketen ZEB kiest eieren voor zijn geld. Nadat het eerder al flinke kritiek kreeg van zowel de FOD Economie als de Orde van plastisch chirurgen, is de retailer nu ook gedagvaard door het parket van Halle-Vilvoorde. Aanleiding is de wedstrijd die ZEB, in het kader van zijn jaarlijks terugkerende verzet tegen "de hypocrisie van de sperperiode en de soldenwetgeving", organiseerde.

 

Onder het motto "Weg met die taboes, net zoals het taboe rond plastische chirurgie" konden shoppers een bon voor plastische chirurgie winnen ter waarde van 5.000 euro. Maar dat was buiten de wetgever gerekend die uitdrukkelijk elke vorm van reclame voor plastische chirurgie verbiedt.

 

"Na analyse van het dossier zijn we van mening dat er voldoende elementen zijn om zowel het bedrijf als de zaakvoerder te vervolgen voor deze inbreuken", zegt de woordvoerder van het parket. ZEB riskeert een boete van 72.000 euro, de zaakvoerder een boete van 30.000 euro en een gevangenisstraf van zes maanden.

 

In een persbericht laat ZEB weten "de polemiek niet op de spits te willen drijven. ZEB heeft niet de intentie om in een juridische strijd verwikkeld te geraken over een wet tegen reclame voor plastische chirurgie. De enige doelstelling van de campagne was om de soldenwetgeving aan te klagen". De hoofdprijs is meteen omgezet in 5.000 euro aan kleding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.