ZEB test technologische snufjes in vernieuwde flagshipstore

ZEB test technologische snufjes in vernieuwde flagshipstore

Op 1 september heropende multimerkenketen ZEB haar vernieuwde winkel in Merchtem. De keten test er een volledig nieuw winkelconcept, met zelfscankassa’s, digitale mannequins en meer.

Zelfscankassa’s en virtuele mannequins

Na bijna een jaar van intensieve verbouwingen is de winkel van ZEB op de Brusselsesteenweg in Merchtem geopend in een nieuw kleedje. “Je kan het bijna geen hermodellering meer noemen, het is gewoon een nieuwe winkel”, vertelt marketingcoördinator Ellen Simons. In de vestiging wordt geëxperimenteerd met een nieuw winkelconcept en verschillende technologische snufjes. 

 

Met zijn oppervlakte van 1.000 m² en ligging vlak voor het hoofdkantoor van ZEB leent het pand in Merchtem zich daar uitstekend toe. “Je kan mock-ups maken en door de eigen medewerkers laten testen, maar dan is er al zoveel voorkennis dat het resultaat toch niet hetzelfde is. Hier kunnen we live de reacties verzamelen van echte klanten.”

 

Nieuw in het concept zijn zelfscankassa’s, waar klanten zoals in de supermarkt hun aankopen zelf kunnen inscannen en betalen, en digitale schermen waar wisselende looks op worden gepresenteerd. De zelfscankassa’s dienen om vooral op drukke momenten minder personeelsbezetting nodig te hebben, maar klanten vinden het ook gewoon leuk, zoals al tijdens het openingsweekend bleek. “Je zag vooral jonge mensen daar meteen mee aan de slag gaan. Ze vinden het leuk om zelf eens winkeltje te mogen spelen."

 

Modellen mixen en matchen outfits, ook online

Op de nieuwe schermen zijn per doelgroep verschillende outfits te zien. Bijzonder is dat alle producten in de getoonde looks altijd in de winkel zelf op voorraad zijn. De looks op de schermen worden dus geactualiseerd aan de hand van de stockinformatie per winkel. “De items zijn natuurlijk te vinden in de webshop, maar we vinden het toch belangrijk dat het ook meteen hier en nu in de winkel te vinden is. Dat comfort willen we bieden,” aldus Simons.


Voor het einde van het jaar worden de digitale mannequins ook in de webshop uitgerold. “Mensen hebben graag een beeld van hoe ze items kunnen mixen en matchen. Dat hopen we op te vangen met de virtuele modellen. Op dit moment hebben we een grote box in ons kantoor, waarin modellen worden gefotografeerd in een heleboel verschillende outfits.”

 

Grotere winkels worden de standaard

Naast de technologische vernieuwingen is in het nieuwe winkelconcept meer ruimte voor eigen corners voor de bestverkopende merken, zoals Astrid Bryan en Jack&Jones. Zij krijgen shop-in-shops met een eigen look, eigen meubilair en in sommige gevallen ook een eigen outfitscherm. In Merchtem test de keten ook een slimme spiegel: het scherm met outfits verandert vanzelf in een spiegel als je er dichtbij komt. Het is de bedoeling dat aan die spiegel nog interactieve toepassingen worden toegevoegd, zoals delen op sociale media.

 

Het geheel van de winkel is bovendien opgefrist, met zwart als dominante kleur en marmer voor de kassa’s. Het nieuwe winkelconcept is ook ruimer: ZEB gaat voortaan voor panden van om en bij de 1.000 m². “Het gaat misschien tegen de trend in, maar zo zijn we wel bij ZEB: altijd een beetje eigenzinnig.” Andere nieuwe en vernieuwde winkels openen de deuren volgens hetzelfde winkelconcept, maar voorlopig nog zonder de schermen en de self-checkouts.

 

Meer weten over de toekomstplannen en -visie van ZEB? Oprichter Luc Van Mol geeft je een exclusieve inkijk op de RetailDetail Day op 21 september in Mechelen. Schrijf je hier nog snel in!

Een uitgebreide versie van dit artikel verschijnt in het oktobernummer van RetailDetail Magazine. Abonneer je nu om het in je brievenbus te ontvangen.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top