ZEB test technologische snufjes in vernieuwde flagshipstore | RetailDetail

ZEB test technologische snufjes in vernieuwde flagshipstore

ZEB test technologische snufjes in vernieuwde flagshipstore

Op 1 september heropende multimerkenketen ZEB haar vernieuwde winkel in Merchtem. De keten test er een volledig nieuw winkelconcept, met zelfscankassa’s, digitale mannequins en meer.

Zelfscankassa’s en virtuele mannequins

Na bijna een jaar van intensieve verbouwingen is de winkel van ZEB op de Brusselsesteenweg in Merchtem geopend in een nieuw kleedje. “Je kan het bijna geen hermodellering meer noemen, het is gewoon een nieuwe winkel”, vertelt marketingcoördinator Ellen Simons. In de vestiging wordt geëxperimenteerd met een nieuw winkelconcept en verschillende technologische snufjes. 

 

Met zijn oppervlakte van 1.000 m² en ligging vlak voor het hoofdkantoor van ZEB leent het pand in Merchtem zich daar uitstekend toe. “Je kan mock-ups maken en door de eigen medewerkers laten testen, maar dan is er al zoveel voorkennis dat het resultaat toch niet hetzelfde is. Hier kunnen we live de reacties verzamelen van echte klanten.”

 

Nieuw in het concept zijn zelfscankassa’s, waar klanten zoals in de supermarkt hun aankopen zelf kunnen inscannen en betalen, en digitale schermen waar wisselende looks op worden gepresenteerd. De zelfscankassa’s dienen om vooral op drukke momenten minder personeelsbezetting nodig te hebben, maar klanten vinden het ook gewoon leuk, zoals al tijdens het openingsweekend bleek. “Je zag vooral jonge mensen daar meteen mee aan de slag gaan. Ze vinden het leuk om zelf eens winkeltje te mogen spelen."

 

Modellen mixen en matchen outfits, ook online

Op de nieuwe schermen zijn per doelgroep verschillende outfits te zien. Bijzonder is dat alle producten in de getoonde looks altijd in de winkel zelf op voorraad zijn. De looks op de schermen worden dus geactualiseerd aan de hand van de stockinformatie per winkel. “De items zijn natuurlijk te vinden in de webshop, maar we vinden het toch belangrijk dat het ook meteen hier en nu in de winkel te vinden is. Dat comfort willen we bieden,” aldus Simons.


Voor het einde van het jaar worden de digitale mannequins ook in de webshop uitgerold. “Mensen hebben graag een beeld van hoe ze items kunnen mixen en matchen. Dat hopen we op te vangen met de virtuele modellen. Op dit moment hebben we een grote box in ons kantoor, waarin modellen worden gefotografeerd in een heleboel verschillende outfits.”

 

Grotere winkels worden de standaard

Naast de technologische vernieuwingen is in het nieuwe winkelconcept meer ruimte voor eigen corners voor de bestverkopende merken, zoals Astrid Bryan en Jack&Jones. Zij krijgen shop-in-shops met een eigen look, eigen meubilair en in sommige gevallen ook een eigen outfitscherm. In Merchtem test de keten ook een slimme spiegel: het scherm met outfits verandert vanzelf in een spiegel als je er dichtbij komt. Het is de bedoeling dat aan die spiegel nog interactieve toepassingen worden toegevoegd, zoals delen op sociale media.

 

Het geheel van de winkel is bovendien opgefrist, met zwart als dominante kleur en marmer voor de kassa’s. Het nieuwe winkelconcept is ook ruimer: ZEB gaat voortaan voor panden van om en bij de 1.000 m². “Het gaat misschien tegen de trend in, maar zo zijn we wel bij ZEB: altijd een beetje eigenzinnig.” Andere nieuwe en vernieuwde winkels openen de deuren volgens hetzelfde winkelconcept, maar voorlopig nog zonder de schermen en de self-checkouts.

 

Meer weten over de toekomstplannen en -visie van ZEB? Oprichter Luc Van Mol geeft je een exclusieve inkijk op de RetailDetail Day op 21 september in Mechelen. Schrijf je hier nog snel in!

Een uitgebreide versie van dit artikel verschijnt in het oktobernummer van RetailDetail Magazine. Abonneer je nu om het in je brievenbus te ontvangen.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.