ZEB test technologische snufjes in vernieuwde flagshipstore

ZEB test technologische snufjes in vernieuwde flagshipstore

Op 1 september heropende multimerkenketen ZEB haar vernieuwde winkel in Merchtem. De keten test er een volledig nieuw winkelconcept, met zelfscankassa’s, digitale mannequins en meer.

Zelfscankassa’s en virtuele mannequins

Na bijna een jaar van intensieve verbouwingen is de winkel van ZEB op de Brusselsesteenweg in Merchtem geopend in een nieuw kleedje. “Je kan het bijna geen hermodellering meer noemen, het is gewoon een nieuwe winkel”, vertelt marketingcoördinator Ellen Simons. In de vestiging wordt geëxperimenteerd met een nieuw winkelconcept en verschillende technologische snufjes. 

 

Met zijn oppervlakte van 1.000 m² en ligging vlak voor het hoofdkantoor van ZEB leent het pand in Merchtem zich daar uitstekend toe. “Je kan mock-ups maken en door de eigen medewerkers laten testen, maar dan is er al zoveel voorkennis dat het resultaat toch niet hetzelfde is. Hier kunnen we live de reacties verzamelen van echte klanten.”

 

Nieuw in het concept zijn zelfscankassa’s, waar klanten zoals in de supermarkt hun aankopen zelf kunnen inscannen en betalen, en digitale schermen waar wisselende looks op worden gepresenteerd. De zelfscankassa’s dienen om vooral op drukke momenten minder personeelsbezetting nodig te hebben, maar klanten vinden het ook gewoon leuk, zoals al tijdens het openingsweekend bleek. “Je zag vooral jonge mensen daar meteen mee aan de slag gaan. Ze vinden het leuk om zelf eens winkeltje te mogen spelen."

 

Modellen mixen en matchen outfits, ook online

Op de nieuwe schermen zijn per doelgroep verschillende outfits te zien. Bijzonder is dat alle producten in de getoonde looks altijd in de winkel zelf op voorraad zijn. De looks op de schermen worden dus geactualiseerd aan de hand van de stockinformatie per winkel. “De items zijn natuurlijk te vinden in de webshop, maar we vinden het toch belangrijk dat het ook meteen hier en nu in de winkel te vinden is. Dat comfort willen we bieden,” aldus Simons.


Voor het einde van het jaar worden de digitale mannequins ook in de webshop uitgerold. “Mensen hebben graag een beeld van hoe ze items kunnen mixen en matchen. Dat hopen we op te vangen met de virtuele modellen. Op dit moment hebben we een grote box in ons kantoor, waarin modellen worden gefotografeerd in een heleboel verschillende outfits.”

 

Grotere winkels worden de standaard

Naast de technologische vernieuwingen is in het nieuwe winkelconcept meer ruimte voor eigen corners voor de bestverkopende merken, zoals Astrid Bryan en Jack&Jones. Zij krijgen shop-in-shops met een eigen look, eigen meubilair en in sommige gevallen ook een eigen outfitscherm. In Merchtem test de keten ook een slimme spiegel: het scherm met outfits verandert vanzelf in een spiegel als je er dichtbij komt. Het is de bedoeling dat aan die spiegel nog interactieve toepassingen worden toegevoegd, zoals delen op sociale media.

 

Het geheel van de winkel is bovendien opgefrist, met zwart als dominante kleur en marmer voor de kassa’s. Het nieuwe winkelconcept is ook ruimer: ZEB gaat voortaan voor panden van om en bij de 1.000 m². “Het gaat misschien tegen de trend in, maar zo zijn we wel bij ZEB: altijd een beetje eigenzinnig.” Andere nieuwe en vernieuwde winkels openen de deuren volgens hetzelfde winkelconcept, maar voorlopig nog zonder de schermen en de self-checkouts.

 

Meer weten over de toekomstplannen en -visie van ZEB? Oprichter Luc Van Mol geeft je een exclusieve inkijk op de RetailDetail Day op 21 september in Mechelen. Schrijf je hier nog snel in!

Een uitgebreide versie van dit artikel verschijnt in het oktobernummer van RetailDetail Magazine. Abonneer je nu om het in je brievenbus te ontvangen.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ontwerpersduo Capara vernieuwt de kalender in luxemode

26/09/2017

Een webshop met elf items, dat is het nieuwe digitale concept van Capara. Elke maand lanceren de zussen van de Antwerpse school een collectie van precies elf kledingstukken in beperkte oplage.

Veritas innoveert en verjongt

26/09/2017

In een modemarkt die sterk verandert, zet het jarige Veritas nog meer in op personaliseren en inspireren, zowel offline als online. Een nieuw winkelbeeld met een Scandinavische toets wil een jonger publiek verleiden.

“United Brands herstructureert en investeert”

26/09/2017

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Back to top