Zeeman steekt komend jaar honderden winkels in het nieuw

Zeeman steekt komend jaar honderden winkels in het nieuw

Zeeman gaat dit jaar fors investeren in zijn winkels. Tegelijk wil de Nederlandse textieldiscounter verder uitbreiden in Europa en volop experimenteren met e-commerce. Doel: de eerste omzetdaling in jaren zo snel mogelijk keren.

 

644,7 miljoen euro omzet

Zeeman zag zijn omzet ondanks ‑ of is het eerder dankzij? ‑ de crisis jaar na jaar stijgen tot 650,8 miljoen euro in 2013. Maar in 2014 zag de Nederlandse textieldiscounter de omzet dalen tot 644,7 miljoen euro en de winst afkalven van 22,1 naar 16,2 miljoen euro (nettowinst 8,9 miljoen). Voor topman Bart Karis hét sein om fors te investeren, zo vertelt hij in zakenkrant De Tijd.

 

Zeeman telt momenteel 1.236 vestigingen, waarvan 550 in Nederland en 279 in België. Karis schrijft de omzetdaling deels toe aan België: “Bij de Belgen is de crisis nu met vertraging merkbaar. In Nederland hebben we de gevolgen van de crisis in de afgelopen jaren gevoeld. Daar treedt nu herstel op.” Al is er van paniek geen sprake: “Dat we basic kleding verkopen, helpt ons enorm. Mensen besparen daar amper op. Voor België, dat met zijn loyale klanten altijd een stabiel land is geweest, voorspellen we dat de verkoop snel weer aantrekt.”

 

Om de dalende trend te keren, zet Zeeman fors in op een vernieuwingsoperatie van zijn winkels. “Die is de grootste oorzaak van de dalende winst”, zegt de CEO, want bij de herinrichting gaan de winkels een tijdje dicht. “We hebben in de afgelopen twee jaar 280 winkels vernieuwd. Het komende jaar worden er in België nog eens 100 in het nieuw gestoken. In Nederland vernieuwen we ook winkels in hetzelfde tempo. Over drie jaar willen we alles vernieuwd hebben.”

 

Expansie buiten België en Nederland

Daarnaast zet Zeeman ook in op expansie. Nu al is de textielketen actief in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk. “Onlangs trokken we naar Spanje, waar we nu al vier winkels hebben, en naar Oostenrijk, waar er twee zijn. Dit jaar openen we 100 nieuwe winkels. Vooral in nieuwe landen, want in België en Nederland zijn we zowat rond”, aldus nog Bart Karis. Welke landen hij op het oog heeft, vertelt de topman er niet bij.

 

Dat hij met die plannen in de clinch gaat met de Ierse prijsvechter Primark, daar ligt de CEO niet meteen van wakker: “Primark biedt inderdaad modieuzere kleding aan tegen spotprijzen. Wij verkopen meer tijdloze kleding”, zegt Karis. “En ja, als er een Primark in de buurt van een Zeeman opent, voelen we dat. Ofwel surfen we mee op de populariteit, ofwel zien we onze omzet licht teruglopen omdat onze klanten nieuwsgierig zijn naar die Primark. Maar al snel komen ze terug. We merken dat Primark vooral jongeren aantrekt, terwijl wij een breder publiek bedienen.”

 

Geloof in e-commerce

Anders dan Primark gelooft Zeeman wél in e-commerce. De keten heeft in Nederland momenteel al een webwinkel ‑ die stunt deze week overigens met een trouwjurk in beperkte oplage voor amper 29,99 euro (de eerste ‘batch’ van de 1.500 stuks was vanochtend al meteen uitverkocht) ‑ maar de webshop staat nog in de kinderschoenen. Voor België zijn er nog geen concrete plannen. “We experimenteren volop. Er is geen haast bij”, zegt Bart Karis daarover in De Tijd. “Hebben wij een achterstand op andere winkelketens? Dat kan, maar hun webwinkels maken verlies. Als wij onze webwinkel uitrollen, moet die winstgevend zijn.”

 

Volgens hem zullen collega-discounters als Action en Primark die beweren dat ze gezien hun goedkope assortiment nooit een webshop zullen openen wel van mening veranderen. Al geeft de topman van Zeeman grif toe dat voor een keten als de zijne een webwinkel minder belangrijk is dan voor een klassieke keten. “Dat komt omdat we erg op de prijs spelen. Bovendien hebben we in België en Nederland heel veel winkels, waardoor de nood aan een webwinkel minder groot is.”

 

Zeeman werd in 1967 opgericht door Jan Zeeman in Alphen aan den Rijn. Voor de groep werken momenteel 5.043 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Back to top