Zo verbetert JBC de winkelervaring

Zo verbetert JBC de winkelervaring
Foto JBC

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Vanuit klantbehoefte

Het bedrijf gaat in co-creatie met klanten, start-ups, bedrijven en onderzoekscentra op zoek naar innovaties die de winkelervaring voor klanten nog aangenamer en persoonlijker kunnen maken. Want de wereld verandert snel, en dat geldt ook voor het winkelgedrag van consumenten. Het bedrijf vertrekt hierbij steeds vanuit de behoeften van haar klanten: “Technologie biedt een faciliterende rol, maar mag nooit het startpunt noch een drempel zijn”, zegt innovatie-expert Dennis Gommé.

 

Alle innovaties worden twee tot vier maanden in het innovatielab getest, geëvalueerd en continu bijgestuurd. Aan de hand van drie criteria wordt bepaald of een innovatie in de Belgische JBC-winkels zal worden uitgerold. Eerst en vooral moet de oplossing een antwoord bieden op een klantbehoefte en dus voldoende relevant zijn voor de JBC-klant van morgen. Daarnaast worden ook de uitvoerbaarheid en rendabiliteit van elke innovatie onder de loep genomen.

 

“We leggen de lat hoog. Het is de bedoeling dat de innovaties echt een meerwaarde bieden voor onze klanten om hen nog beter te kunnen bijstaan tijdens het winkelen. Dat kan dus ook betekenen dat sommige prototypes die we momenteel testen hun weg naar de winkels niet zullen vinden”, vult Gommé aan.

 

Personalisering

Momenteel experimenteert JBC met bewegingssensoren, om de inrichting van de winkel beter af te stemmen op het winkelgedrag van klanten. Daarnaast bouwt de keten samen met Nurama en de Research Retail Innovation afdeling van de PXL Hogeschool aan een proefproject waarbij in-store boodschappen aan de klant worden aangepast: ben je een man, dan krijg je mannenoutfits te zien op het scherm, bijvoorbeeld.  

 

Met de Gentse start-up Flâneur werkt JBC aan een oplossing voor in-store personalisatie van kledij. In het Innovation Lab is namelijk een pop-up printshop gevestigd die klanten toelaat hun eigen gepersonaliseerde kledingstuk te ontwerpen en ter plaatse te laten printen. Tot slot test JBC in het lab oplossingen om feedback te vragen aan haar klanten, zodat het bedrijf haar innovaties snel kan bijsturen waar nodig.

 

In het innovatielab worden ook bestaande oplossingen zoals het Pienter Pashok en de JBC-kiosk verder geoptimaliseerd. Het Pienter Pashok is een paskamerservice met interactief scherm, dat outfitinspiratie geeft op basis van klantenprofiel, en biedt de mogelijkheid om een andere kleur of maat naar het pashokje te laten brengen. Via de JBC-kiosk kunnen klanten dan weer kledingstukken online bestellen en de voorraad van (dichtbijzijnde) winkels bekijken.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top