Zo verbetert JBC de winkelervaring | RetailDetail

Zo verbetert JBC de winkelervaring

Zo verbetert JBC de winkelervaring
Foto JBC

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Vanuit klantbehoefte

Het bedrijf gaat in co-creatie met klanten, start-ups, bedrijven en onderzoekscentra op zoek naar innovaties die de winkelervaring voor klanten nog aangenamer en persoonlijker kunnen maken. Want de wereld verandert snel, en dat geldt ook voor het winkelgedrag van consumenten. Het bedrijf vertrekt hierbij steeds vanuit de behoeften van haar klanten: “Technologie biedt een faciliterende rol, maar mag nooit het startpunt noch een drempel zijn”, zegt innovatie-expert Dennis Gommé.

 

Alle innovaties worden twee tot vier maanden in het innovatielab getest, geëvalueerd en continu bijgestuurd. Aan de hand van drie criteria wordt bepaald of een innovatie in de Belgische JBC-winkels zal worden uitgerold. Eerst en vooral moet de oplossing een antwoord bieden op een klantbehoefte en dus voldoende relevant zijn voor de JBC-klant van morgen. Daarnaast worden ook de uitvoerbaarheid en rendabiliteit van elke innovatie onder de loep genomen.

 

“We leggen de lat hoog. Het is de bedoeling dat de innovaties echt een meerwaarde bieden voor onze klanten om hen nog beter te kunnen bijstaan tijdens het winkelen. Dat kan dus ook betekenen dat sommige prototypes die we momenteel testen hun weg naar de winkels niet zullen vinden”, vult Gommé aan.

 

Personalisering

Momenteel experimenteert JBC met bewegingssensoren, om de inrichting van de winkel beter af te stemmen op het winkelgedrag van klanten. Daarnaast bouwt de keten samen met Nurama en de Research Retail Innovation afdeling van de PXL Hogeschool aan een proefproject waarbij in-store boodschappen aan de klant worden aangepast: ben je een man, dan krijg je mannenoutfits te zien op het scherm, bijvoorbeeld.  

 

Met de Gentse start-up Flâneur werkt JBC aan een oplossing voor in-store personalisatie van kledij. In het Innovation Lab is namelijk een pop-up printshop gevestigd die klanten toelaat hun eigen gepersonaliseerde kledingstuk te ontwerpen en ter plaatse te laten printen. Tot slot test JBC in het lab oplossingen om feedback te vragen aan haar klanten, zodat het bedrijf haar innovaties snel kan bijsturen waar nodig.

 

In het innovatielab worden ook bestaande oplossingen zoals het Pienter Pashok en de JBC-kiosk verder geoptimaliseerd. Het Pienter Pashok is een paskamerservice met interactief scherm, dat outfitinspiratie geeft op basis van klantenprofiel, en biedt de mogelijkheid om een andere kleur of maat naar het pashokje te laten brengen. Via de JBC-kiosk kunnen klanten dan weer kledingstukken online bestellen en de voorraad van (dichtbijzijnde) winkels bekijken.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent

12/04/2018

Biergigant AB InBev komt voor de dag met een nieuwe techniek die brouwen energievriendelijker maakt. Op termijn zal de innovatie, die ook gratis gedeeld wordt met kleinere brouwerijen, zorgen voor 5% minder CO2-uitstoot wereldwijd.