Zo verbetert JBC de winkelervaring | RetailDetail

Zo verbetert JBC de winkelervaring

Zo verbetert JBC de winkelervaring
Foto JBC

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Vanuit klantbehoefte

Het bedrijf gaat in co-creatie met klanten, start-ups, bedrijven en onderzoekscentra op zoek naar innovaties die de winkelervaring voor klanten nog aangenamer en persoonlijker kunnen maken. Want de wereld verandert snel, en dat geldt ook voor het winkelgedrag van consumenten. Het bedrijf vertrekt hierbij steeds vanuit de behoeften van haar klanten: “Technologie biedt een faciliterende rol, maar mag nooit het startpunt noch een drempel zijn”, zegt innovatie-expert Dennis Gommé.

 

Alle innovaties worden twee tot vier maanden in het innovatielab getest, geëvalueerd en continu bijgestuurd. Aan de hand van drie criteria wordt bepaald of een innovatie in de Belgische JBC-winkels zal worden uitgerold. Eerst en vooral moet de oplossing een antwoord bieden op een klantbehoefte en dus voldoende relevant zijn voor de JBC-klant van morgen. Daarnaast worden ook de uitvoerbaarheid en rendabiliteit van elke innovatie onder de loep genomen.

 

“We leggen de lat hoog. Het is de bedoeling dat de innovaties echt een meerwaarde bieden voor onze klanten om hen nog beter te kunnen bijstaan tijdens het winkelen. Dat kan dus ook betekenen dat sommige prototypes die we momenteel testen hun weg naar de winkels niet zullen vinden”, vult Gommé aan.

 

Personalisering

Momenteel experimenteert JBC met bewegingssensoren, om de inrichting van de winkel beter af te stemmen op het winkelgedrag van klanten. Daarnaast bouwt de keten samen met Nurama en de Research Retail Innovation afdeling van de PXL Hogeschool aan een proefproject waarbij in-store boodschappen aan de klant worden aangepast: ben je een man, dan krijg je mannenoutfits te zien op het scherm, bijvoorbeeld.  

 

Met de Gentse start-up Flâneur werkt JBC aan een oplossing voor in-store personalisatie van kledij. In het Innovation Lab is namelijk een pop-up printshop gevestigd die klanten toelaat hun eigen gepersonaliseerde kledingstuk te ontwerpen en ter plaatse te laten printen. Tot slot test JBC in het lab oplossingen om feedback te vragen aan haar klanten, zodat het bedrijf haar innovaties snel kan bijsturen waar nodig.

 

In het innovatielab worden ook bestaande oplossingen zoals het Pienter Pashok en de JBC-kiosk verder geoptimaliseerd. Het Pienter Pashok is een paskamerservice met interactief scherm, dat outfitinspiratie geeft op basis van klantenprofiel, en biedt de mogelijkheid om een andere kleur of maat naar het pashokje te laten brengen. Via de JBC-kiosk kunnen klanten dan weer kledingstukken online bestellen en de voorraad van (dichtbijzijnde) winkels bekijken.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.