Zo wil JBC genderstereotypen doorbreken

JBC

Via verschillende initiatieven, waaronder een genderneutrale capsulecollectie, vraagt de Belgische modeketen JBC meer aandacht voor gendergelijkheid. De aparte labels voor jongens en meisjes vliegen de deur uit.

 

Collectie

Die verwijzingen worden vervangen door aanduidingen per leeftijdscategorie (baby’s, kinderen en tieners). JBC lanceert bovendien een genderneutrale capsulecollectie, bestaande uit sweaters in verschillende kleuren, met opschriften zoals "When I grow up, I wanna be a CEO", "game developer" of ‘"irefighter". De items zijn beschikbaar in maten 92 tot 170 met prijzen die variëren tussen 24,95 en 29,95 euro. De collectie doet denken aan een gelijkaardig initiatief van Zeeman, dat begin vorig jaar al een genderneutrale collectie voorstelde.

 

Ten slotte introduceert JBC ook een kleurboek met als titel "Droom buiten de lijntjes", met tekeningen van de Belgische illustratrice Manon Hermans. Via de tekeningen, die minder voor de hand liggende beroepen als brandweervrouw of bouwvakster voorstellen, wil JBC hardnekkige stereotypen helpen doorbreken.

 

Buiten de lijntjes dromen

Een recent VUB-onderzoek heeft immers aangetoond dat gendernormen (de verwachtingen en associaties die een bepaald geslacht oproept) nog steeds een enorme invloed hebben op de beroepsvoorkeuren van jongeren. Jongens willen vooral ingenieur, metselaar of brandweerman worden, terwijl meisjes een duidelijke voorkeur hebben voor ‘zachte’ beroepen als kleuterleidster, verpleegster of kapster.

 

De resultaten van het onderzoek lieten JBC niet onberoerd. “Als Belgische ondernemer én familiewinkel hopen wij juist dat kinderen los van hun gender een vrije keuze kunnen maken in de arbeidsmarkt. We willen kinderen buiten de lijntjes laten dromen over wat ze willen worden. JBC wil daarom vanaf nu bewuster omgaan met die heersende stereotypen en ze dan ook actief aanpakken”, zegt topvrouw Ann Claes.