Zo wil Zara de strijd met Zalando winnen

Zo wil Zara de strijd met Zalando winnen

Moderetailer Zara rolt thuislevering vanuit de winkels in 2.000 vestigingen wereldwijd. De fastfashionketen wil zo haar volledige voorraad integreren, zowel online als offline.

 

Ship-from-store in 2000 winkels

Als een item niet meer online in voorraad is, maar wel in de winkels, kan het vanaf eind dit jaar rechtstreeks vanuit de winkel geleverd worden. De 'ship-from-store’-service gaat van start in 2.000 winkels over de hele wereld, schrijft The Wall Street Journal.

 

Op die manier wil Zara niet alleen klanten sneller bedienen, wat een belangrijke factor is in de concurrentiestrijd met online reuzen als Asos en Zalando, maar ook betere controle houden over de voorraden. Door de fysieke winkels mede als logistieke hub te gebruiken, blijven ze bovendien relevanter.

 

Eerder gaf CEO Pablo Isla al te kennen dat de volledige integratie van de voorraadkamers in de winkels en online een heel belangrijk strategisch punt is voor moederholding Inditex. Overstock in de fysieke winkels is immers een groot probleem in de modebranche, zoals H&M bewees toen het vorig jaar een ernstige winstval moest bekennen wegens grote hoeveelheden onverkochte voorraad.