Zomersolden: ketens optimistischer dan zelfstandigen | RetailDetail

Zomersolden: ketens optimistischer dan zelfstandigen

Zomersolden: ketens optimistischer dan zelfstandigen

Morgen starten de zomersolden: voor heel wat handelaars hét moment om een niet bijster geslaagd voorjaar toch nog ietwat glans te geven. Toch zijn de verwachtingen eerder gematigd, zeker bij de zelfstandige boetieks.

Kwakkelvoorjaar

Het voorjaar 2016 was er eentje om snel te vergeten: “Consumenten hebben pas ten volle zin om zomeritems te shoppen als het zonnig zomerweer is. Door de aanhoudende regen en de afwisseling van koude en warme dagen liep de consument tot op heden niet echt warm voor zomeritems”, zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie (Unizo). Uit een bevraging in opdracht van Mode Unie blijkt dat liefst 67% van de modehandelaars minder verkocht dan vorig jaar. Eén op vijf (19%) spreekt van een status quo, terwijl amper 14% zijn omzet zag groeien.

 

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen gewaagt zelfs van een “erg slecht voorjaar” op basis van een bevraging bij 433 winkeliers (kleding en schoenen): “61% van de modehandelaars zag zijn verkoop dit voorjaar afnemen met gemiddeld 11%. Slechts 16% kende een beperkte verkoopstijging ‑ gemiddeld +2% ‑ terwijl bij 23% de verkoop gelijk bleef ten opzichte van het voorjaar van 2015.”

 

Gematigde verwachtingen bij boetieks

De zelfstandige modedetaillisten verwachten dan wel een pak kooplustigen tijdens de eerste koopjesdagen, erg hoog zijn de verwachtingen niet. Volgens Mode Unie gaan 6 op 10 handelaars (58%) uit van een status quo, één op vier (27%) vreest minder te zullen verkopen en amper 15% hoopt op een hogere omzet dan die van vorig jaar. De leden van het NSZ zijn wat optimistischer: bijna één op twee (46%) denkt dat de verkoop tijdens deze koopjesperiode zal toenemen tegenover de vorige zomersolden, 37% gaat uit van een status quo, terwijl 17% vreest voor een omzetdaling.

 

“Aangezien de zomersolden vorig jaar eindigden met een stevig omzetverlies van 6% kan het dit jaar alleen maar beter gaan, tenzij het koude en natte weer blijft aanhouden”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. De zelfstandigenorganisatie verwacht dat de eerste soldendag erg goed zal zijn en meteen een mooie aanloop zal vormen naar een druk eerste soldenweekend.

 

Ketens optimistischer gestemd

Ondanks het slechte weer van de laatste weken spreekt Comeos, de federatie voor handel en diensten, van een “gemiddelde maand juni. Vooral dankzij de koppelverkoop, waarbij de klant korting krijgt bij aankoop van meerdere stuks. De stock is gelijk aan die van vorig jaar.” De solden starten met kortingen van -30 tot -70%. Verwacht wordt dat typische zomerstuks, zoals maxi-jurken, jumpsuits of shorts, populair zullen zijn. De laatste weken doen ook accessoires als sjaaltjes en zonnebrillen het opvallend goed.

 

Voor fysieke winkels is mooi weer tijdens de solden cruciaal, online speelt dit minder. “In webshops zijn er ook koopjes te doen, met dezelfde kortingen als offline: tussen -30 en -70%. Handelaars verwachten dan ook dat de verkoop online zal stijgen ten opzichte van vorig jaar”, klinkt het hoopvol bij Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.