Zomersolden: ketens optimistischer dan zelfstandigen

Zomersolden: ketens optimistischer dan zelfstandigen

Morgen starten de zomersolden: voor heel wat handelaars hét moment om een niet bijster geslaagd voorjaar toch nog ietwat glans te geven. Toch zijn de verwachtingen eerder gematigd, zeker bij de zelfstandige boetieks.

Kwakkelvoorjaar

Het voorjaar 2016 was er eentje om snel te vergeten: “Consumenten hebben pas ten volle zin om zomeritems te shoppen als het zonnig zomerweer is. Door de aanhoudende regen en de afwisseling van koude en warme dagen liep de consument tot op heden niet echt warm voor zomeritems”, zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie (Unizo). Uit een bevraging in opdracht van Mode Unie blijkt dat liefst 67% van de modehandelaars minder verkocht dan vorig jaar. Eén op vijf (19%) spreekt van een status quo, terwijl amper 14% zijn omzet zag groeien.

 

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen gewaagt zelfs van een “erg slecht voorjaar” op basis van een bevraging bij 433 winkeliers (kleding en schoenen): “61% van de modehandelaars zag zijn verkoop dit voorjaar afnemen met gemiddeld 11%. Slechts 16% kende een beperkte verkoopstijging ‑ gemiddeld +2% ‑ terwijl bij 23% de verkoop gelijk bleef ten opzichte van het voorjaar van 2015.”

 

Gematigde verwachtingen bij boetieks

De zelfstandige modedetaillisten verwachten dan wel een pak kooplustigen tijdens de eerste koopjesdagen, erg hoog zijn de verwachtingen niet. Volgens Mode Unie gaan 6 op 10 handelaars (58%) uit van een status quo, één op vier (27%) vreest minder te zullen verkopen en amper 15% hoopt op een hogere omzet dan die van vorig jaar. De leden van het NSZ zijn wat optimistischer: bijna één op twee (46%) denkt dat de verkoop tijdens deze koopjesperiode zal toenemen tegenover de vorige zomersolden, 37% gaat uit van een status quo, terwijl 17% vreest voor een omzetdaling.

 

“Aangezien de zomersolden vorig jaar eindigden met een stevig omzetverlies van 6% kan het dit jaar alleen maar beter gaan, tenzij het koude en natte weer blijft aanhouden”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. De zelfstandigenorganisatie verwacht dat de eerste soldendag erg goed zal zijn en meteen een mooie aanloop zal vormen naar een druk eerste soldenweekend.

 

Ketens optimistischer gestemd

Ondanks het slechte weer van de laatste weken spreekt Comeos, de federatie voor handel en diensten, van een “gemiddelde maand juni. Vooral dankzij de koppelverkoop, waarbij de klant korting krijgt bij aankoop van meerdere stuks. De stock is gelijk aan die van vorig jaar.” De solden starten met kortingen van -30 tot -70%. Verwacht wordt dat typische zomerstuks, zoals maxi-jurken, jumpsuits of shorts, populair zullen zijn. De laatste weken doen ook accessoires als sjaaltjes en zonnebrillen het opvallend goed.

 

Voor fysieke winkels is mooi weer tijdens de solden cruciaal, online speelt dit minder. “In webshops zijn er ook koopjes te doen, met dezelfde kortingen als offline: tussen -30 en -70%. Handelaars verwachten dan ook dat de verkoop online zal stijgen ten opzichte van vorig jaar”, klinkt het hoopvol bij Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Vzw Terre wil snel naar vijf Factory Shops

01/12/2017

De vzw Terre heeft deze week in Anderlecht een tweede Brusselse Factory Shop geopend, waar ze tweedehands kleding verkoopt die hzet verzamelt via containers over het hele land. De vzw wil nu snel uitbreiden in de hoofdstad.

Back to top