Zomersolden: ketens optimistischer dan zelfstandigen | RetailDetail

Zomersolden: ketens optimistischer dan zelfstandigen

Zomersolden: ketens optimistischer dan zelfstandigen

Morgen starten de zomersolden: voor heel wat handelaars hét moment om een niet bijster geslaagd voorjaar toch nog ietwat glans te geven. Toch zijn de verwachtingen eerder gematigd, zeker bij de zelfstandige boetieks.

Kwakkelvoorjaar

Het voorjaar 2016 was er eentje om snel te vergeten: “Consumenten hebben pas ten volle zin om zomeritems te shoppen als het zonnig zomerweer is. Door de aanhoudende regen en de afwisseling van koude en warme dagen liep de consument tot op heden niet echt warm voor zomeritems”, zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie (Unizo). Uit een bevraging in opdracht van Mode Unie blijkt dat liefst 67% van de modehandelaars minder verkocht dan vorig jaar. Eén op vijf (19%) spreekt van een status quo, terwijl amper 14% zijn omzet zag groeien.

 

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen gewaagt zelfs van een “erg slecht voorjaar” op basis van een bevraging bij 433 winkeliers (kleding en schoenen): “61% van de modehandelaars zag zijn verkoop dit voorjaar afnemen met gemiddeld 11%. Slechts 16% kende een beperkte verkoopstijging ‑ gemiddeld +2% ‑ terwijl bij 23% de verkoop gelijk bleef ten opzichte van het voorjaar van 2015.”

 

Gematigde verwachtingen bij boetieks

De zelfstandige modedetaillisten verwachten dan wel een pak kooplustigen tijdens de eerste koopjesdagen, erg hoog zijn de verwachtingen niet. Volgens Mode Unie gaan 6 op 10 handelaars (58%) uit van een status quo, één op vier (27%) vreest minder te zullen verkopen en amper 15% hoopt op een hogere omzet dan die van vorig jaar. De leden van het NSZ zijn wat optimistischer: bijna één op twee (46%) denkt dat de verkoop tijdens deze koopjesperiode zal toenemen tegenover de vorige zomersolden, 37% gaat uit van een status quo, terwijl 17% vreest voor een omzetdaling.

 

“Aangezien de zomersolden vorig jaar eindigden met een stevig omzetverlies van 6% kan het dit jaar alleen maar beter gaan, tenzij het koude en natte weer blijft aanhouden”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. De zelfstandigenorganisatie verwacht dat de eerste soldendag erg goed zal zijn en meteen een mooie aanloop zal vormen naar een druk eerste soldenweekend.

 

Ketens optimistischer gestemd

Ondanks het slechte weer van de laatste weken spreekt Comeos, de federatie voor handel en diensten, van een “gemiddelde maand juni. Vooral dankzij de koppelverkoop, waarbij de klant korting krijgt bij aankoop van meerdere stuks. De stock is gelijk aan die van vorig jaar.” De solden starten met kortingen van -30 tot -70%. Verwacht wordt dat typische zomerstuks, zoals maxi-jurken, jumpsuits of shorts, populair zullen zijn. De laatste weken doen ook accessoires als sjaaltjes en zonnebrillen het opvallend goed.

 

Voor fysieke winkels is mooi weer tijdens de solden cruciaal, online speelt dit minder. “In webshops zijn er ook koopjes te doen, met dezelfde kortingen als offline: tussen -30 en -70%. Handelaars verwachten dan ook dat de verkoop online zal stijgen ten opzichte van vorig jaar”, klinkt het hoopvol bij Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top