Zon gaat onder voor "Mais il est où le soleil?"

Zon gaat onder voor "Mais il est où le soleil?"
De Brusselse onderneming Kesar, die al sinds 1999 het succesvolle kledingmerk "Mais il est où le soleil?" op de markt brengt, heeft de boeken neergelegd. Het bedrijf stelde 87 mensen te werk.

Het merk was oorspronkelijk met het ontwerpen en verkopen van sjaals die er nogal Oosters uitzagen. De voorbije jaren was het uitgegroeid tot een heus internationaal kledingsucces in onder andere Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Ierland. Kesar baatte 5 eigen winkels uit (4 in België en 1 in Parijs), aangevuld met 5 franchisezaken (in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland) en een hele reeks multimerkenwinkels. De omzet bedroeg in 2010 27 miljoen euro; het jaar voordien bedroeg die 'nog maar' 19 miljoen euro.

 

Het is precies die bijzonder snelle groei die volgens Laurence Evrard - die samen met Val Pollet het merk creëerde - aan de basis ligt van de huidige financiële problemen: "Die slecht gecontroleerde groei en de daarmee gepaard gaande zware investeringen, net op een moment dat de crisis in alle hevigheid toeslaat, hebben dit merk - dat uit het niets is ontstaan - helaas in volle vlucht afgeblokt." Beide dames waren al enkele maanden op zoek naar een overnemer of investeerder, wat in het huidige bedrijfskilmaat een zo goed als onbegonnen zaak bleek.

Tags: