Zon gaat onder voor "Mais il est où le soleil?" | RetailDetail

Zon gaat onder voor "Mais il est où le soleil?"

Zon gaat onder voor "Mais il est où le soleil?"
De Brusselse onderneming Kesar, die al sinds 1999 het succesvolle kledingmerk "Mais il est où le soleil?" op de markt brengt, heeft de boeken neergelegd. Het bedrijf stelde 87 mensen te werk.

Het merk was oorspronkelijk met het ontwerpen en verkopen van sjaals die er nogal Oosters uitzagen. De voorbije jaren was het uitgegroeid tot een heus internationaal kledingsucces in onder andere Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Ierland. Kesar baatte 5 eigen winkels uit (4 in België en 1 in Parijs), aangevuld met 5 franchisezaken (in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland) en een hele reeks multimerkenwinkels. De omzet bedroeg in 2010 27 miljoen euro; het jaar voordien bedroeg die 'nog maar' 19 miljoen euro.

 

Het is precies die bijzonder snelle groei die volgens Laurence Evrard - die samen met Val Pollet het merk creëerde - aan de basis ligt van de huidige financiële problemen: "Die slecht gecontroleerde groei en de daarmee gepaard gaande zware investeringen, net op een moment dat de crisis in alle hevigheid toeslaat, hebben dit merk - dat uit het niets is ontstaan - helaas in volle vlucht afgeblokt." Beide dames waren al enkele maanden op zoek naar een overnemer of investeerder, wat in het huidige bedrijfskilmaat een zo goed als onbegonnen zaak bleek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.