Zon gaat onder voor "Mais il est où le soleil?"

Zon gaat onder voor "Mais il est où le soleil?"
De Brusselse onderneming Kesar, die al sinds 1999 het succesvolle kledingmerk "Mais il est où le soleil?" op de markt brengt, heeft de boeken neergelegd. Het bedrijf stelde 87 mensen te werk.

Het merk was oorspronkelijk met het ontwerpen en verkopen van sjaals die er nogal Oosters uitzagen. De voorbije jaren was het uitgegroeid tot een heus internationaal kledingsucces in onder andere Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Ierland. Kesar baatte 5 eigen winkels uit (4 in België en 1 in Parijs), aangevuld met 5 franchisezaken (in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland) en een hele reeks multimerkenwinkels. De omzet bedroeg in 2010 27 miljoen euro; het jaar voordien bedroeg die 'nog maar' 19 miljoen euro.

 

Het is precies die bijzonder snelle groei die volgens Laurence Evrard - die samen met Val Pollet het merk creëerde - aan de basis ligt van de huidige financiële problemen: "Die slecht gecontroleerde groei en de daarmee gepaard gaande zware investeringen, net op een moment dat de crisis in alle hevigheid toeslaat, hebben dit merk - dat uit het niets is ontstaan - helaas in volle vlucht afgeblokt." Beide dames waren al enkele maanden op zoek naar een overnemer of investeerder, wat in het huidige bedrijfskilmaat een zo goed als onbegonnen zaak bleek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top