Zuid-Koreaanse startup wil klant zelf schoenen laten samenstellen

Zuid-Koreaanse startup wil klant zelf schoenen laten samenstellen
Kickstarter

De Zuid-Koreaanse startup KI Ecobe is een crowdfundingcampagne gestart op Kickstarter, om een modulaire schoen op de markt te brengen. Die zou door de klant zelf thuis worden geassembleerd.

Beter voor natuur en arbeiders

Voordat ze een schoen aankopen, kunnen klanten op de website van KI Ecobe zelf eerst een model samenstellen door te kiezen uit alle verschillende opties. In totaal zouden er zo 10.125 verschillende samenstellingen mogelijk zijn. Vervolgens worden alle onderdelen los aan de deur geleverd, waarna de klant zelf aan de slag moet om de schoen in elkaar te steken.

 

KI Ecobe is een idee van Gyudeog Kim, die zelf al 25 jaar ervaring heeft in de schoenenindustrie. Zijn schoenen hebben volgens hem een aantal belangrijke voordelen: ze maken geen gebruik van giftige kleefstoffen, zodat de fabrieksarbeiders in een gezondere omgeving kunnen werken. Bovendien is er minder tijd, personeel en energie nodig om de schoenen te produceren. Daarnaast zijn de schoenen ook goed voor het milieu, omdat de zool volledig recycleerbaar is en het ook niet nodig is om de hele schoen te vervangen als één van de onderdelen kapot is.

 

Het idee is alvast een groot succes op Kickstarter, waar het 25 dagen voor het einde van de campagne al ongeveer 45.000 dollar (40.000 euro) heeft opgehaald, terwijl KI Ecobe hoopte om minstens 30.000 dollar (26.000 euro) op te halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top