Zwakke eerste jaarhelft voor Esprit | RetailDetail

Zwakke eerste jaarhelft voor Esprit

Zwakke eerste jaarhelft voor Esprit
Shutterstock

Modeketen Esprit heeft er een zwakke eerste helft van het boekjaar 2017/2018 opzitten. Dat is vooral te wijten aan minder bezoekers en dus een lager dan verwachte omzet bij de fysieke winkels in het tweede kwartaal.

 

Groot verlies

De omzet voor Esprit kwam in de eerste zes maanden van het boekjaar uit op 8,039 miljard Hongkongse dollar (840 miljoen euro): dat is voor wisselkoerseffecten een daling van 9,6% ten opzichte van een jaar eerder. Na wisselkoersen daalde de omzet nog met 3,4%. Een daling was verwacht, omdat Esprit nog steeds bezig is met een herstructurering die gepaard gaat met een verlaging van de winkeloppervlakte, maar de terugval was groter dan voorzien. De voorbije zes maanden verdween er zo 7,4% winkeloppervlakte.

 

Door een eenmalige uitgave van 822 miljoen dollar (90 miljoen euro) steeg het verlies ook naar 954 miljoen dollar (100 miljoen euro), Een jaar eerder was er nog sprake van een winst van 61 miljoen dollar (6,5 miljoen euro). “Het is belangrijk om aan te geven dat het grootste deel van het verlies te wijten is aan het terugschroeven van onze activiteiten in China en de kosten die daarmee gepaard gingen”, zegt CFO Thomas Tang daarover in een persbericht.

 

Esprit blijft de komende maanden inzetten op de nieuwe strategie die het onlangs aankondigde, waarbij een deel van de winkeloppervlakte verdwijnt en het merk Esprit opnieuw in de markt wordt gezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.