“Online verkopers zullen hun goederenstromen moeten bundelen”

“Online verkopers zullen hun goederenstromen moeten bundelen”

“De consument wordt te veel verwend door de e-commerce: hij is vertrouwd geraakt met gratis leveringen en gratis retourzendingen. Het wordt dus erg moeilijk om op prijs te spelen om de logistiek meer te kunnen sturen”, zegt VUB-professor Cathy Macharis, een van de gastsprekers op ‘The Future of Logistics’ tijdens het RetailDetail Congress in Schelle op 24 april.

Logistiek verschuift naar eenheidsniveau

Ze zal het daarbij hebben over de logistieke uitdagingen waarvoor de retailers staan om de verwachtingen van de klant op een verantwoorde manier te kunnen inlossen. “Als we een duurzame oplossing willen, zullen we goederenstromen moeten bundelen”, aldus de professor.

 

Intussen zit de e-commerce ook in België stevig in de lift. Heel wat klassieke ketens zijn al overgestapt naar een omnichannel-aanpak, merkt Macharis op. “Bij Torfs kan je in de winkel schoenen kopen en als je iets wil dat niet aanwezig is, kan je dat via een iPad in de winkel bestellen zodat je dit ’s avonds toch nog thuis geleverd kan krijgen. Want ketens die dit niet kunnen aanbieden, verliezen zaken. Als de klant het niet meteen vindt, zal hij het wel elders via het internet kopen.”

 

“Dit heeft voor gevolg dat je de logistiek moet gaan instellen op eenheidsniveau in plaats van op grote hoeveelheden. Als iedereen echter met kleine pakketjes blijft rondrijden, blijft je zitten met ontzettend veel ritten. Dat heeft zijn invloed op de kosten. Niet alleen die voor de distributeur, maar ook maatschappelijk.”

 

Verantwoorde oplossing nodig

“De e-commerce is in België trager op gang gekomen dan in veel andere Europese landen, maar ze ontwikkelt zich momenteel erg snel. Een keten als Torfs merkt een stijging van de verkoop via internet met 20 procent per maand. De oorspronkelijke achterstand heeft echter wel gevolgen gehad voor de uitbouw van de distributiecentra voor de gespecialiseerde e-commerce. Die bevinden zich nu veelal in Nederland, Frankrijk en Duitsland, maar niet in België. Onze markten worden veelal van daaruit beleverd.”

 

“Daarom zullen we op een of andere manier goederenstromen moeten gaan bundelen. Ofwel gebeurt dat door bedrijven die gaan samenwerken, ofwel door externe ondernemingen die goederen van meerdere aanbieders verzamelen en ze dan bijvoorbeeld in de stad gaan distribueren met elektrische voertuigen", aldus Cathy Macharis.

 

Logistieke dienstverleners zoeken dan ook volop hun plek in dit nieuwe landschap, observeert de de VUB-professor. "Een van de partijen die zich op die markt wil positioneren, is bpost. Die heeft het netwerk en de voertuigen, en is ook goed in het behandelen van grotere hoeveelheden. Koeriers als DHL en TNT zullen vaker worden ingezet voor het afleveren van kleinere eenheden op momenten dat de klanten het specifiek vragen, waardoor meteen ook een segmentatie ontstaat."


De kost van retourzendingen

Ook het voorbeeld van het nieuwe ‘bpost op afspraak’ toont volgens Macharis aan dat er steeds meer wordt nagedacht over bundeling. Via dat project, waarbij wordt gemikt op drukke gezinnen, ouderen en zieken, worden immers boodschappen die bij een reeks lokale handelaars worden besteld aan huis geleverd.

 

Een belangrijk aspect van de online handel zijn bovendien de retourzendingen. "Soms lopen die op tot 50%, al is dat iets wat vaak wordt vergeten. Een aantal distributeurs zijn er ook al aan ten onder gegaan. Men mag dit dus niet uit het oog verliezen", drukt Macharis retailers tot slot op het hart.

 

 

Cathy Macharis spreekt op het RetailDetail Congress van 24/04 op het voorprogramma 'The Future of Logistics'. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top