Carrefour België in het oog van de storm... in een glas water?

Carrefour België in het oog van de storm... in een glas water?

Carrefour is ongewild in het oog van een storm terechtgekomen. Naar aanleiding van een analistenrapport van ING ontstond heel wat commotie rond een mogelijke terugtrekking van Carrefour uit België. Een storm in een glas water? We vroegen het aan drie specialisten van de Belgische foodretail.

Focussen op thuismarkt…

De heisa valt allemaal terug te brengen tot de Franse beursanalisten van ING, die besloten hadden om hun advies over het aandeel van Carrefour te veranderen van ‘verkopen’ naar ‘houden’. Reden: het loont wellicht de moeite om af te wachten waar Georges Plassat, die in juli op de algemene vergadering van de distributeur officieel zal worden ingehuldigd als nieuwe CEO, met Carrefour heen wil.

 

Het analistenrapport heeft zelfs al een duidelijk vermoeden waar de kersverse topman heen zal gaan: om Carrefour nog te redden, zal de tweede grootste distributeur ter wereld de schaal van zijn activiteiten moeten inperken. Al mag het vooral duidelijk zijn dat het enkel een advies van ING is, want zelf geeft Carrefour in die richting niets te kennen. In enkele landen zal de keten - nog steeds volgens ING - tabula rasa moeten maken, om zich te kunnen concentreren waar het voor de distributeur ‘echt’ om draait.

 

Dat is namelijk nog steeds de thuismarkt: Frankrijk blijft met een totale omzet van een kleine 39,5 miljard euro (op een totaal van 91,5 miljard) ook in 2011 nog goed voor 43,2% van de omzet en 39,6% van het bedrijfsresultaat. Waar er dan afgeslankt moet worden? Zowel de ING-analisten als professor Gino Van Ossel aanstippen, zou het al te gek zijn om weg te trekken uit grote groeilanden als China en Brazilië. Ze wijzen op de eerste plaats dan wel naar Argentinië, Italië, Maleisië, Polen, Roemenië, Taiwan en Turkije.

 

… en ontdoen van overtollige ballast

carrefourleegGrote commotie kwam er echter omdat ook België op het lijstje met eventueel te schrappen landen prijkt – hoewel volgens de analisten wel "minder waarschijnlijk", samen met Griekenland. Volgens distributiespecialist Chris Opdebeeck van Marketing Map zal het echter zo’n vaart niet lopen: “Plassat zal ongetwijfeld eerst zelf grondig de situatie te onderzoeken, alvorens dergelijke grote beslissingen te maken.”

 

Anderzijds zal hij bij de aankondiging van de semestriële resultaten in augustus, die naar alle verwachtingen de neerwaartse lijn van de voorbije twee jaar zullen verderzetten, wel al iets te zeggen moeten hebben. Bij voorkeur dan nog iets spectaculairs ook, want de aandeelhouders staan met de haren overeind. Dat Carrefour nog maar eens een nieuwe koers moet uitzetten, staat buiten kijf. Er wacht Georges Plassat dan ook een bijzonder zware taak te wachten, maar of België daarbij het kind van de rekening wordt, is toch nog maar de vraag.

 

België net weer in positieve richting

“België heeft zijn sanering al gehad. Twee jaar geleden heeft de retailer zijn verlieslatende hypermarkten gesloten en flink geherstructureerd. Nu gaat het echt al veel beter met Carrefour België,” verklaart Vlerickprofessor Gino Van Ossel. “Na een reeks van zeven kwartalen met negatieve omzetgroei op vergelijkbare basis waren er ineens vier positieve bij Carrefour. Heel 2011 vertoonde positieve like-for-like groeicijfers. Je kunt natuurlijk zeggen dat de vergelijkingsbasis ook wel zwak is, na het rampjaar 2010, maar opvallend is wel dat we bij rivaal Delhaize bijna het omgekeerde zien,” beaamt Chris Opdebeeck.

 

Delhaize zag in 2011 inderdaad voor het eerst in jaren zijn vergelijkbare omzet in negatieve richting evolueren, met in de eerste twee kwartalen een status quo en in het derde en vierde trimester achtereenvolgens -0,4% en -1,5%. “De Fransman Gérard Lavinay doet het, de moeilijke omstandigheden indachtig, goed aan het roer van Carrefour België,” besluit retailkenner Jorg Snoeck.

 

carrefourmarket“Carrefour klimt stilaan uit zijn dal in ons land. Dat kan op zich natuurlijk positief zijn als het Franse hoofdkwartier beslist om de Belgische activiteiten in de etalage te zetten, maar toch is dat vrij onwaarschijnlijk,” aldus nog Jorg Snoeck. Om investeerders aan te trekken zijn er wellicht onvoldoende groeimogelijkheden. Ook de kans dat Ahold zijn slag slaat en Carrefour België overneemt, schatten zowel Opdebeeck als Van Ossel laag in. Chris Opdebeeck wijst op de taalbarrière, terwijl Van Ossel vooral de hypermarkten van het Franse enseigne als struikelblok ziet: “Ahold wil geen grote winkels.”

 

‘Geen aangewezen slachtoffer’

De retailspecialisten hebben dus hun bedenkingen bij de these van de ING-analisten. “Al wil dat zeker niet zeggen dat hun betoog geen waarheid kan bevatten. Deze analisten houden de markt goed in het oog en weten wat er speelt,” merkt RetailDetail-oprichter Snoeck op. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat Carrefour zich uit een land terugtrekt: in 2005 opende Carrefour winkels in Algerije, om daar vier jaar later mee op te houden en in de plaats daarvan naar Marokko te trekken. In 2009 hield Carrefour het eveneens voor bekeken in Rusland, terwijl het in die periode ook zijn exit uit Portugal voorbereidde – één van de eerste buitenlandse filialen van de groep.

 

Het mag dan ook geen grote verrassing zijn, moest Carrefour zijn internationale activiteiten herbekijken. Alleen is België, zoals gezegd, daarbij niet het meest aangewezen slachtoffer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top