Frans Muller: “Als retailer moet je keuzes maken”

Frans Muller: “Als retailer moet je keuzes maken”

Delhaizetopman Frans Muller zal de komende jaren de integratie tussen Ahold en Delhaize in goede banen leiden. Wat mogen we verwachten? Op het komende RetailDetail Congress komt hij zijn visie uitgebreid toelichten. 

Heldere strategie

Toen Frans Muller in november 2013 aan het hoofd kwam van Delhaize Group, waren de verwachtingen hooggespannen. Tweeënhalf jaar later zijn de kaarten in de foodretail flink dooreengeschud en maken we de geboorte mee van een nieuwe retailgroep, die zowel in het oosten van de VS als in de Benelux een sterke positie inneemt. 


De strategie van de nieuwe fusiegroep Ahold Delhaize is helder, zo schetste de CEO recent nog op de bijzondere aandeelhoudersvergadering van Delhaize. De groep heeft leidende posities op elke markt en is voornamelijk actief in het segment van de supermarkten. Ahold Delhaize zoekt naar groeimogelijkheden voor de gemaksformules en wil ook zijn leidinggevende positie in e-commerce en omnichannel verderzetten. 

 

“Winkel is ook ontmoetingsplek”

Als supermarkten de belangrijkste formule blijven voor de nieuwe fusiegroep Ahold Delhaize, hoe moet de supermarkt van de toekomst er dan uitzien volgens Frans Muller? Die moet een hoog aandeel in vers hebben en is liefst zo dicht mogelijk bij de klanten gevestigde, zo liet de topman vorig jaar optekenen door RetailDetail Magazine. De winkel heeft ook een sociale functie: je gaat er niet enkel naartoe om boodschappen te doen, maar je kunt er elkaar ook ontmoeten. 

 

“Een bevolking die vergrijst en waarin digitale communicatie vaak ten koste gaat van persoonlijk contact, heeft behoefte aan zo’n ontmoetingsplek, waar mensen ook geïnspireerd kunnen raken door nieuwe en verse producten. En uiteraard moet zo’n winkel qua processen en aanbod duurzaam zijn. Dat spreekt voor zich.”

 

“Online voeding verkopen is complex”

Digitale expertise moet één van de onderscheidende factoren worden van de fusiegroep Ahold Delhaize. Ziet Frans Muller een grote toekomst voor voeding online? 

 

“Je moet als retailer wel keuzes maken. Online voeding verkopen is complex en de laatste mijl naar de consument is heel duur. Dan moet je ofwel klanten vinden die de kosten willen betalen, of je moet bereid zijn om een lagere marge te accepteren. Een andere optie is om dit in de totale mix te bekijken met een hybride klant die niet alleen online bestelt, maar ook in de winkel komt kopen.”

 

Fysieke supermarkt blijft belangrijk

“E-commerce in levensmiddelen genereert nu nog steeds een lagere marge dan de fysieke foodretail. Dan moet je je als retailer echt afvragen hoe je dit allemaal rond krijgt, zeker als je ook nog eens alle bestellingen aan huis wilt afleveren", klinkt het nog.

 

Zijn afhaalpunten – zoals de Franse Drives – de oplossing? “Het is een erg weekendgevoelige business, dus de exploitatiecijfers zou ik wel eens willen zien. We hebben zelf een click & collect-service, maar met een versterkt assortiment in zowel vers als houdbaar denk ik dat we veel klanten kunnen overtuigen om onze supermarkten te blijven bezoeken. We hebben een uitstekend winkelnet, met locaties die goed gelegen zijn ten opzichte van de concurrentie.”

 


Frans Muller spreekt tijdens het RetailDetail Congress op donderdag 28 april in Willebroek. Wil je erbij zijn? Surf snel naar retaildetail.be/events voor reservaties en meer info.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour naar Albert Heijn die nooit deuren opende

18/05/2017

Carrefour heeft zijn zinnen gezet op een winkelpand in Eeklo dat eind 2015 volledig verbouwd en klaar was om er een Albert Heijn te openen. De fusie met Delhaize doorkruiste dat plan echter en sindsdien stond de voormalige autogarage leeg.

Delhaize wil klanten terughalen met straffere kortingen

11/05/2017

Om klanten die vertrokken zijn naar goedkopere concurrenten terug te winnen, wil Delhaize uitpakken met promoties van het genre “1 + 1 gratis”. Daarmee hoopt de keten de omzetdaling van de voorbije kwartalen te keren.

Conflict zorgt voor lege rekken bij Proxy Delhaize in hartje Brussel

08/05/2017

De rekken in de Proxy Delhaize nabij het Bloemenhofplein in het centrum van Brussel vertonen steeds meer lege plaatsen omdat er een conflict woedt tussen de winkelketen en de franchisenemer.

Filet Pur: The empire strikes back

05/05/2017

Merkfabrikanten laten niet op hun kop zitten, leerden we afgelopen week. Ze vechten terug met hoogtechnologische wapens. Maar u zat op een onthulling te wachten, niet? Hier is het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Filet Pur: Welke snoodaard heeft het gedaan?

28/04/2017

Dat je ook anoniem een winkel kunt overnemen, bleek deze week. Vindt u dat ook zo vreemd? Lang zal het niet duren, hoor. Voor de opheldering van al uw mysteries is er immers één adres: het vrijdagse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform

26/04/2017

Vier Belgische koekjesfabrikanten consolideren hun leveringen aan de winkelketens Delhaize, Colruyt, Okay en Retail Partners Colruyt Group. Zo vermindert het aantal vrachtwagenbewegingen en worden de vrachtwagens beter gevuld.

Back to top