Frans Muller: “Als retailer moet je keuzes maken” | RetailDetail

Frans Muller: “Als retailer moet je keuzes maken”

Frans Muller: “Als retailer moet je keuzes maken”

Delhaizetopman Frans Muller zal de komende jaren de integratie tussen Ahold en Delhaize in goede banen leiden. Wat mogen we verwachten? Op het komende RetailDetail Congress komt hij zijn visie uitgebreid toelichten. 

Heldere strategie

Toen Frans Muller in november 2013 aan het hoofd kwam van Delhaize Group, waren de verwachtingen hooggespannen. Tweeënhalf jaar later zijn de kaarten in de foodretail flink dooreengeschud en maken we de geboorte mee van een nieuwe retailgroep, die zowel in het oosten van de VS als in de Benelux een sterke positie inneemt. 


De strategie van de nieuwe fusiegroep Ahold Delhaize is helder, zo schetste de CEO recent nog op de bijzondere aandeelhoudersvergadering van Delhaize. De groep heeft leidende posities op elke markt en is voornamelijk actief in het segment van de supermarkten. Ahold Delhaize zoekt naar groeimogelijkheden voor de gemaksformules en wil ook zijn leidinggevende positie in e-commerce en omnichannel verderzetten. 

 

“Winkel is ook ontmoetingsplek”

Als supermarkten de belangrijkste formule blijven voor de nieuwe fusiegroep Ahold Delhaize, hoe moet de supermarkt van de toekomst er dan uitzien volgens Frans Muller? Die moet een hoog aandeel in vers hebben en is liefst zo dicht mogelijk bij de klanten gevestigde, zo liet de topman vorig jaar optekenen door RetailDetail Magazine. De winkel heeft ook een sociale functie: je gaat er niet enkel naartoe om boodschappen te doen, maar je kunt er elkaar ook ontmoeten. 

 

“Een bevolking die vergrijst en waarin digitale communicatie vaak ten koste gaat van persoonlijk contact, heeft behoefte aan zo’n ontmoetingsplek, waar mensen ook geïnspireerd kunnen raken door nieuwe en verse producten. En uiteraard moet zo’n winkel qua processen en aanbod duurzaam zijn. Dat spreekt voor zich.”

 

“Online voeding verkopen is complex”

Digitale expertise moet één van de onderscheidende factoren worden van de fusiegroep Ahold Delhaize. Ziet Frans Muller een grote toekomst voor voeding online? 

 

“Je moet als retailer wel keuzes maken. Online voeding verkopen is complex en de laatste mijl naar de consument is heel duur. Dan moet je ofwel klanten vinden die de kosten willen betalen, of je moet bereid zijn om een lagere marge te accepteren. Een andere optie is om dit in de totale mix te bekijken met een hybride klant die niet alleen online bestelt, maar ook in de winkel komt kopen.”

 

Fysieke supermarkt blijft belangrijk

“E-commerce in levensmiddelen genereert nu nog steeds een lagere marge dan de fysieke foodretail. Dan moet je je als retailer echt afvragen hoe je dit allemaal rond krijgt, zeker als je ook nog eens alle bestellingen aan huis wilt afleveren", klinkt het nog.

 

Zijn afhaalpunten – zoals de Franse Drives – de oplossing? “Het is een erg weekendgevoelige business, dus de exploitatiecijfers zou ik wel eens willen zien. We hebben zelf een click & collect-service, maar met een versterkt assortiment in zowel vers als houdbaar denk ik dat we veel klanten kunnen overtuigen om onze supermarkten te blijven bezoeken. We hebben een uitstekend winkelnet, met locaties die goed gelegen zijn ten opzichte van de concurrentie.”

 


Frans Muller spreekt tijdens het RetailDetail Congress op donderdag 28 april in Willebroek. Wil je erbij zijn? Surf snel naar retaildetail.be/events voor reservaties en meer info.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

Delhaize lanceert voedingslabel en deelt gratis fruit uit

18/04/2018

Om een evenwichtiger voedingspatroon te promoten, ambieert Delhaize de lancering van een label dat in één oogopslag de nutritionele kwaliteit van een product toont.

Delhaizeklanten brouwen bier voor goed doel

17/04/2018

Klanten en medewerkers van Delhaize gaan een bier brouwen, dat vanaf juni ten voordele van een goed doel zal worden verkocht in een veertigtal Antwerpse Delhaizewinkels.

Filet Pur: Parallelimport voor gevorderden

13/04/2018

Dreigen, liegen, bedriegen: in handelsrelaties wordt valsspelen steevast beloond, leerden we afgelopen week. Aan complottheorieën geen gebrek in het vrolijke nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Woelige aandeelhoudersvergadering bij Ahold Delhaize

12/04/2018

De laatste aandeelhoudersvergadering van Dick Boer als CEO bij Ahold Delhaize verliep woeliger dan gedacht. Aanleiding: de discussie over de ‘beschermingswal’ die de supermarktgigant moet beschermen tegen vijandige overnames.

Delhaize levert binnenkort aan huis tussen 7u en 21u

11/04/2018

E-commerce zit in de lift, ook bij Delhaize dat het aantal thuisleveringen ziet stijgen en daarom de leveringsuren uitbreidt voor zijn 'homedelivery service'. De supermarktketen opent daarvoor verschillende kleinere herverdeelcentra of 'hubs'.