GfK: “Wanneer gaat de Belgische consument eindelijk weer spenderen?”

GfK: “Wanneer gaat de Belgische consument eindelijk weer spenderen?”

Het eerste kwartaal van 2012 was voor de Belgische retailmarkt het slechtste kwartaal sinds vele jaren, becijferden de experts van GfK Retail & Technology in de tweede editie van hun Retail Reports.

Europese crisis ook voor Belgische consument

retail-Q1-2012

De index, die GfK Retail and Technology baseert op de som van alle non-foodmarkten die het onderzoeksbureau meet, bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar nog amper 97,1 - heel wat minder dan de 102,3 van een jaar eerder. Ook het consumentenvertrouwen zakte in de loop van het trimester verder weg en bereikte in februari zelfs het laagste punt sinds april 2009.

 

Schrale troost: België doet het daarmee nog steeds stukken beter dan Mediterraan Europa. Ook was er in maart een onverwachte heropleving te zien, onder invloed van een onverwachte toename van het bruto binnenlands product; een trend die zich hopelijk in het tweede kwartaal doorzet.

 

Technologie als lichtpunt

In ieder geval is technologie de redder van de dag. De verkoop van smartphones en tablets zette namelijk ook tijdens het eerste kwartaal zijn opmars voort, en het zijn zelfs bij uitstek deze productgroepen die de schade nog enigszins beperken, luidt het bij GfK. Wie investeert in een tablet, wil deze grote investering immers optimaal benutten door er ook nog accessoires allerhande bij te kopen.

 

Ook in de retailbeleving is de opkomst van nieuwe, mobiele technologieën duidelijk zichtbaar: de internetverkoop presteerde het afgelopen trimester een tweecijferige groei, voornamelijk te danken aan retailers die het online verkoopkanaal integreren in hun fysieke winkelpunten. Voor Wim Boesmans, business consultant Retail bij GfK, is dat “een duidelijk bewijs dat een multichannelaanpak wel degelijk vruchten afwerpt, zelfs in economisch moeilijke tijden”.

 

Al hebben niet alle elektronische snufjes evenveel geluk: gsm’s en laptops lijden immers onder het succes van hun meer geavanceerde tegenhangers en sleuren meteen de hele markt van consumentenelektronica met zich mee.

 

Het huishouden moet blijven draaien

Opvallend is wel dat groothuishoudelijk witgoed in het eerste kwartaal van 2012, in tegenstelling tot de algemene trend, zijn hoogste omzet behaalde sinds 2009. Vooral tijdens de solden werd een groei gerealiseerd.

 

Dankzij de kookhype blijft ook keukenapparatuur goed gespaard van de consumptiecrisis, met een groei van meer dan 10%. Voor de overige huishoudelijke categorieën houden de Belgen dan weer wel de vinger op de knip, al investeren we liever in een duurder, kwalitatief hoogstaand product dan in goedkopere alternatieven.

 

Consument gevoeligst voor hypes en koopjes

Op het gebied van mode valt uit de eerste observaties van GfK af te leiden dat ook in 2012 de ‘recessionista’ nog volop leeft. Dit fenomeen, waarbij de modieuze fashionista er een punt van eer van maakt om er hip uit te blijven zien voor minder geld, zorgt onder meer voor een significante groei in de verkoop van accessoires (+10%) en schoenen (bijvoorbeeld +14% voor damesschoenen) om de outfits up-to-date en gepersonaliseerd te houden.

 

Hoewel de Belgische consument duidelijk de vinger op de knip houdt, blijft hij dus erg trendgevoelig. Zijn tablet en nieuwe kookhobby geeft hij niet gauw op, maar waar bespaard kan worden, zal dat zeker gebeuren. Wie kan inspelen op de economische crisis doet met andere woorden goede zaken, voor de anderen zit er helaas niets anders op dan te blijven afwachten… tot de consument eindelijk weer durft te spenderen.

 

 

Het tweede Belgische GfK Retail Report is vanaf vandaag, 31 mei 2012, online te raadplegen op www.gfk-retailreports.be. U verneemt er ook meer over de groeiambities van het onderzoeksbureau binnen twee nieuwe branches: “Fashion” en “Toerisme”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top