Het Grote HR-Debat: “Zijn ook uw medewerkers klaar voor de nieuwe retail?”

Het Grote HR-Debat: “Zijn ook uw medewerkers klaar voor de nieuwe retail?”

Zijn we op humanresourcesgebied wel klaar voor de nieuwe retail? Zoals de detailhandel voor heel wat uitdagingen staat op het gebied van kanalen en klantenservice, geldt  dat evenzeer op het domein van humanresourcesmanagement. In het Grote HR-Debat gaat SD Worx op 26 april met een panel van vooraanstaande experten de discussie aan.

Het belang van de retail in de tewerkstelling in ons land valt moeilijk te overschatten. De retailsector is één van de grootste privéwerkgevers in België, en in tegenstelling tot heel wat andere sectoren weet hij jaar na jaar te groeien in aantal werknemers.

 

Ontgroening en vergrijzing

Toch brengt de toekomst vele vraagstukken met zich mee op het gebied van HR. Zo is er de impact van de wijzigende demografie, die vandaag steeds meer voelbaar wordt. De overgrote meerderheid van de mensen die in de retail aan de slag zijn, zijn jongeren. Zeker het aantal vijftigplussers dat nog stand houdt, wordt heel klein.

 

“Nochtans zitten we onmiskenbaar in een samenleving van ontgroening, ja, zelfs vergrijzing. Als de sector dus wil blijven groeien, zal een mentaliteitswijziging zich wellicht opdringen. Of moeten er maatregelen genomen worden?” zegt Peter Van Ostaeyen van SD Worx. “Dienen er bijscholingen te komen? Of aanpassingen op de werkvloer? Want ook de aard van het werk is vaak niet evident voor oudere medewerkers: lange werkdagen, veel rechtstaan, …”

 

Verkoper wordt gastheer

Bovendien zijn er flink wat wijzigingen in het landschap. Winkels worden in plaats van verkooppunten ‘ervaringswinkels’, en dat heeft ook zo zijn gevolgen voor wie er werkt. Winkelbedienden zijn niet langer louter verkoper, van hen wordt verwacht dat ze werkelijk als een gastvrouw of gastheer gaan optreden. Er ontstaan met andere woorden heel andere verwachtingen naar medewerkers toe. Ook hier dringt zich dus de vraag op of er bijvoorbeeld opleidingen moeten komen. Hoe kan men medewerkers (om)vormen en behalve het bedrijf ook de werknemers klaarstomen voor de nieuwe retail?

 

Deze en vele andere vragen worden op het Grote HR-debat voorgelegd aan onder meer federaal minister van Werk Monica De Coninck, directeur sociale zaken van Comeos Jan Delfosse en KULeuven-professor en directeur van het SD Worx-kenniscentrum Luc Dekeyser. Ook Christophe Danschutter, directeur van Empower, en Tom Van Geystelen, directeur van Manpower Belgium, praten als HR-deskundigen mee vanuit hun ervaringen.

 

 

Uw inschrijving geeft recht op toegang tot het aansluitende RetailDetail Congres om 16u.

 

 

Klik hier voor registratie.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top