Inhaalbeweging brengt België bij Europese e-tailsubtop

Inhaalbeweging brengt België bij Europese e-tailsubtop

Bijna de helft van de Belgen kocht vorig jaar minstens één product of dienst online, dat is een verdubbeling tegenover vijf jaar geleden. Daarmee komt België aansluiten bij de Europese subtoppers, al is de 70% van de echte kopgroep nog veraf.

Acht op tien heeft internetaansluiting

Inmiddels heeft volgens de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie acht op de tien Belgische gezinnen minstens één computer in huis. Het aantal internetaansluitingen loopt ongeveer gelijk met het computerbezit: 78 procent van de gezinnen heeft een internetaansluiting.

 

Hoewel het surfen via een pc in België nog zachtjes stijgt, valt die groei toch in het niet bij de stijging die smartphones en tablets doormaken. Inmiddels gebruikt 33 procent van de gezinnen de smartphone al om op het internet te gaan, 14 procent doet dit met de tablet.

 

Online shoppen in de lift

Ook online shoppen blijkt nu toch ook bij ons in de lift te zitten: in 2012 bestelde niet minder dan 45 procent van de Belgen een product of dienst online. Concreet betekent dit dat in vijf jaar tijd het aantal online shoppers meer dan verdubbeld is, waardoor België de achterstand met de buurlanden kon verkleinen en tegelijkertijd het Europese gemiddelde (44 procent) lichtjes overschreed.

 

De jaaromzet van de Belgische e-tailers ging er in 2012 dan ook flink op vooruit: met een stijging van 11,8% tegenover 2011 kwam die uit op 1,52 miljard. Een mooie stijging, ook al ligt die heel wat lager dan de gemiddelde groei van 22 procent die in heel Europa werd opgetekend.

 

Vertrouwen in de toekomst

Toch hebben de Belgische online handelaars het volste vertrouwen in de toekomst van online shoppen: niet minder dan negentig procent van hen is ervan overtuigd dat het aantal elektronische aankopen in 2013 verder zal stijgen en ervoor zal zorgen dat online bedrijven hun groei kunnen voortzetten.

 

Becommerce-voorzitter Patricia Ceyssens zei onlangs nog in een interview dat de online handel langzaam maar zeker evolueert tot een volwaardige tak van de Belgische economie. Belangrijk gevolg van deze evolutie is dat online bedrijven nu ook meer personeel in dienst nemen. Vooral IT'ers en online marketeers staan bovenaan de lijst van aan te werven krachten.

 

Uit een onderzoek dat BeCommerce uitvoerde bleek dat de Belgische webshops drie keer meer verkopen registreerden via een smartphone of een tablet in vergelijking met een jaar eerder. Retailers investeren dan ook steeds meer in gespecialiseerde applicaties: bijna negentig procent van hen heeft dan ook een aparte website voor mobiele surfers.

 

Online-shopper steeds vaker ook online-verkoper

Een belangrijk bijverschijnsel van elektronisch winkelen is dat steeds meer consumenten ook zelf als verkoper optreden. Veiling- en zoekertjessite 2dehands.be, sinds 2010 marktleider in België, kon in het eerste kwartaal van dit jaar een stijging van dertig procent noteren in het aantal bezoekers.

 

"Terwijl internetgebruikers vroeger vooral passief consumeerden, verhandelen ze nu steeds meer zelf via het internet", aldus de zoekertjessite. 2dehands.be gaf ook aan dat vroeger vooral technologische apparatuur werd verhandeld, terwijl vandaag vooral de rubrieken "huis en meubelen", "kind en baby" en "kleding" tot de drukst bezochte behoren.

 

Eerste mobiele shoppingcenter

Hoe dan ook, het einde van revolutionaire ontwikkelingen in de wereld van e- en m-commerce is nog lang niet in zicht. Om klanten op hun wenken te bedienen en online shoppen steeds makkelijker en aantrekkelijker te maken, zullen online bedrijven nieuwe applicaties blijven ontwikkelen en hun aanbod de komende jaren nog aanzienlijk uitbreiden.

 

Zo werd onlangs het allereerste mobiele winkelcentrum gelanceerd, dat de naam Tinyview meekreeg. Het gaat om een mobiele site en applicatie die vijftig online retailers samenbrengt. Raj Lalwani, die de applicatie ontwikkelde, maakt het op deze manier mogelijk om uitgebreid en makkelijk in verschillende winkels te shoppen. Amazon, Wal-Mart, Target, Abercrombie & Fitch, Macy's, Nordstrom, Forever 21 en Urban Outfitters hebben allemaal een eigen stek in Tinyview.   (MR/GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top