Jo Caudron: “Vraag je elke dag af hoe je winkel er over vijf jaar zal uitzien”

Jo Caudron: “Vraag je elke dag af hoe je winkel er over vijf jaar zal uitzien”

“Het is niet langer voldoende om uit te blinken in e-commerce of klaar te zijn voor sociale media of m-tail,” steekt Jo Caudron, internetpionier en mediaspecialist, bikkelhard van wal. Maar als dat als slecht nieuws klinkt, wordt het vervolg beter: “Je moet de impact van de digitalisering veel breder bekijken, en die denkoefening ga ik met de deelnemers van het RetailPodium maken.”

“Retailers weten nu toch al hoe een goede webshop te bouwen”

Na in de jaren ‘80 als één van de eersten de mogelijkheden van het internet te hebben gezien – samen met broer Ben Caudron was Jo Caudron in België de eerste om websites te bouwen – helpt Jo Caudron vandaag, ruim een dozijn start-ups later, bedrijven met hun ‘digitale transformatie’.

 

Het hele idee achter ‘digital transformation modelling’ is dat elk bedrijf voor zichzelf moet bekijken in welke mate de nieuwe media – in de volledige breedte – effect hebben op zijn business. Welke impact heeft 20 jaar internet, 10 jaar sociale media en 5 jaar mobiel op je bedrijf?

 

“In de retail is het bijvoorbeeld niet meer dan normaal geworden om een goeie website te hebben, het is bijna een verworvenheid. Al zijn er nog handelaars die zelfs dat punt niet hebben bereikt, over het algemeen kun je toch zeggen dat we vandaag op het niveau zitten dat men zich terdege bewust is van de sociale media, een goeie webshop kan ineensteken, enz.

 

De volgende stap zetten

“Toch zijn dat allemaal maar uitingen. Het is belangrijk ook de volgende stap te zetten, namelijk de denkoefening te maken hoe die nieuwe media bijvoorbeeld de prijszetting, je point of sales of nog je marketing beïnvloeden. En hoe je je daar dan aan moet aanpassen”, zegt Jo Caudron.

 

Om een concreet voorbeeld te noemen, haalt hij de Amerikaanse elektronicaketen Best Buy aan, die in de VS tot voor kort een laagsteprijsgarantie garandeerde binnen een bepaalde fysieke afstand van het winkelpunt – vergelijkbaar met een welbekende Belgische voedingsretailer.

 

Met de opkomst van e-commerce en mobiel internet begreep de keten dat deze belofte geen steek meer hield. Om onder meer showrooming tegen te gaan, veranderde Best Buy zijn beleid: als de klant in de winkel kan bewijzen dat hij het elders goedkoper kan kopen – ongeacht of dat nu Tokyo of aan het einde van de straat is – en het product onmiddellijk meeneemt, krijgt hij het aan aangepaste prijs.

 

De parabel van "De Reiziger, De Gatekeeper, Het Pakket, De Kikker en Het Glazen Huis"

Het is dit soort dynamische denkoefening die Jo Caudron tijdens zijn twee sessies op het RetailPodium ook gaat maken met het publiek: “Digitale transformatiemodellering reikt een methodologie aan om de impact van de digitalisering in kaart te brengen. Ik maak het concreet aan de hand van zes metaforen, die elk staan voor een bepaald transformmatiemodel, maar ook door middel van voorbeelden van retailers die daar niet goed mee omgegaan zijn of net wel.”

 

Voorbeelden van zo’n retailers die zich wel goed hebben weten aan te passen aan de nieuwe realiteit, zijn volgens Caudron onder meer Zalando en elektrische autoproducent Tesla. Zo heeft Zalando op het ideale moment ingepikt op de opkomst van e-commerce. Waar men in de modebranche niet geloofde dat mensen ooit kleren online zouden kopen, heeft Zalando de spits afgebeten met schoenen – om vervolgens de online markt open te trekken naar alle soorten kleding.

 

Tesla laat zijn imago van vooruitstrevend en prestigieus automerk dan weer vooral ondersteunen door de sociale media, waar het gebruik maakt van het ‘community’-versterkend potentieel van het kanaal om het merk wereldwijd zichtbaar te maken.

 

De boodschap luidt dan ook dat elke retailer die oefening voor zichzelf moet leren maken. De vraag die ieder voor zich moet stellen, is: “Hoe denk ik dat mijn winkel er over vijf jaar uit zal zien? En ben ik klaar voor die toekomst?”

 

Kronieken van een aangekondigde dood

Dat de economische crisis net toeslaat op het moment dat het retaillandschap voor zo’n ingrijpende transitie staat, komt natuurlijk erg ongelegen. Toch is er geen keuze, meent Jo Caudron: “Of er nu geld is of niet, ze moeten het NU doen. Kijk maar naar de muziekindustrie: die heeft geen geld meer over om te innoveren en wordt zo in een fataal keurslijf gedwongen, waarbij ze lijdzaam moeten toezien hoe spelers als Spotify of Google hen voorbijsteken.”

 

Digitale transformatie hoeft trouwens niet veel geld te kosten, aldus nog Caudron, zolang bedrijven zich maar onbevreesd en continu in vraag durven stellen. “In plaats van ieder kwartaal opnieuw de brandjes te blussen, zouden de raden van bestuur zich constant met deze vragen moeten bezighouden. Anders zullen er over vijf jaar überhaupt geen brandjes meer te blussen zijn.”

 

Faillissementen als dat van Free Record Shop noemt Jo Caudron dan ook onomwonden “kronieken van een een aangekondigde dood”: “Voor dit soort spelers is het eigenlijk al te laat. Free Record Shop, bijvoorbeeld, had tien jaar geleden het roer moeten omgooien.”

 

Elektroretailers staan het verst

De sector die vandaag het verst staat, is volgens de mediaspecialist – enigszins verrassend – de elektronicabranche: “Akkoord, er zijn er een aantal die de golf niet zien komen hebben, maar er zijn toch ook ‘pure players’ die echt straffe dingen doen en fysieke ketens die het hoofd niet laten hangen.”

 

Ketens met ook fysieke winkelpunten hebben trouwens een sterke troef, vindt hij. “Wie ervoor kan zorgen dat, als iets niet voorradig is in de winkel, klanten het ter plaatse mogen bestellen en het de volgende dag thuisgeleverd krijgen, dié heeft de toekomst. Zo niet, stapt de consument naar buiten en gaat hij het elders zoeken, bij voorkeur op het web.”

 

Er is dus zeker nog een mooie toekomst voor het winkelpunt weggelegd. “Als er perfecte integratie is tussen online en offline, dan heeft de winkel waar je je kapotte, via de webshop gekochte, televisietoestel kunt gaan terugbrengen en persoonlijke service krijgt toch nog net dat ietsje meer,” besluit Caudron.

 

 

Jo Caudron spreekt op 19 september, 7 november en 12 december 2013 op RetailDetails gloednieuwe inspiratieplatform RetailPodium. Ontdek de andere sprekers en meer informatie op www.retailpodium.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top