Online ambities bij Tesco en Morrisons: ‘gloom’ versus ‘boom’

Online ambities bij Tesco en Morrisons: ‘gloom’ versus ‘boom’

Zowel de Britse distributiereus Tesco als rivaal Morrisons hebben ambitieuze online groeiplannen: beide willen via hun websites boodschappendiensten aanbieden. De multi-channelplannen van Tesco worden - door de ruimere context - echter uitgelegd als een somber scenario, terwijl de buitenwacht Morrisons' online ambities ziet als een nieuwe stap in een succesverhaal.

Ambitieuze plannen, somber perspectief

Waar Morrisons een verhaal vertelt van een ‘boom’ in de omzet (+7%) en winst (+8%), staan de ontwikkelingen bij Tesco in een ‘gloomy’ (somber) perspectief. De keten moest enkele maanden geleden de slechtste resultaten in jaren melden. Met name in de Britse thuismarkt – goed voor 66 procent van de totale omzet van Tesco – was het resultaat teleurstellend. Sindsdien wordt alles wat het management van de Britse marktleider doet, uitgelegd als een reactie op de sombere cijfers.

 

Zo ook de ambitieuze plannen van Tesco om volgende week de site tesco.com te herlanceren. Tesco wil - net zoals Amazon - zijn online verkoopkanaal tesco.com openstellen voor derden. Dat heeft topman Philip Clark bevestigd in de Britse media. Morrisons daarentegen kon enkele dagen geleden trots melden dat het fiscale jaar dat op 29 januari 2012 eindigde Morrisons’ beste jaar ooit was. De keten ligt ook op koers voor één van haar strategische doelen: de lancering van morrisons.com, die voor eind dit jaar staat gepland.

 

Tesco’s ‘grote verandering’

Opvallend is dat Tesco-topman Clark zélf de link legt tussen de online plannen en de kwakkelende prestaties van Tesco in de Britse thuismarkt. Volgens hem is het het begin van een grote verandering: “We hadden een driejarenplan voor het Verenigd Koninkrijk, maar nu gaan we dit allemaal in 2012 doen”, zei Clark in de populaire tabloid The Sun. Het is overigens niet zomaar dat Clark juist The Sun uitkiest om Tesco’s grote verandering te communiceren. Steeds meer Britten lijken genoeg te hebben van Tesco en kiezen massaal voor alternatieven (onder andere Morrisons).

 

MorrisonsHet Britse vakblad The Grocer meent dat volgende week de nieuwe Tesco-site gelanceerd wordt. Tesco zou er vooral de nadruk gaan leggen op non-food, het assortiment waarvoor Tesco-klanten fysieke winkels steeds meer links laten liggen en voor online-aanbieders kiezen. “Non-food ontwikkelt zich razendsnel, ook bij ons”, aldus Tesco’s directeur internetretail Ken Towle in The Grocer. “Onze online range is in de afgelopen 18 maanden verdubbeld naar 40.000 sku’s.”

 

Morrisons: na multi-format komt multi-channel

Morrisons, die zich met M-Local als multi-format retailer ontwikkelt, gebruikt zijn website morrisons.com vooralsnog enkel als informatie- en marketingkanaal. Terwijl de supermarktketen fors wil investeren in de ombouw van zijn fysieke supermarkten, waarbij statische schappen worden vervangen door verplaatsbare vers-presentaties om een meerwaarde te bieden tegenover (online) concurrenten, heeft ook de ontwikkeling van multi-channel prioriteit bij Morrisons.


De retailer heeft de spelregels van cross-channel goed begrepen: geheel in lijn met zijn offline expertise in de exploitatie van grote winkels, heeft Morrisons in 2011 de online retailer Kiddicare gekocht om deze van grote fysieke winkels te voorzien.

 

In de food zal de ontwikkeling precies omgekeerd zijn: hierover zal Philips zich laten adviseren door het managementteam van de Amerikaanse online retailer FreshDirect, waarin Morrisons sinds een jaar een minderheidsaandeel van 10 procent heeft. Online voedingsretail staat bij Morrisons nog in de kinderschoenen, maar daar komt dus verandering in. In maart vorig jaar noemde Morrisons zijn participatie in FreshDirect al een strategische investering met het oog op de ontwikkeling van haar online foodbusiness in het Verenigd Koninkrijk. Net als Ahold dat Bol.com overnam, koopt Morrisons via de deelneming in FreshDirect ook online kennis in.

 

Peperdure meters

Dat Morrisons bepaald geen online voorloper is op het gebied van food, hoeft niet per se een nadeel te zijn. Zo hebben retailers als Ahold en ook Tesco aangegeven dat ‘click & collect’ wellicht de beste keuze is om online service te kunnen bieden terwijl de kosten voor de retailer in de peperdure laatste meters van de supply chain beperkt blijven. In verstedelijkte gebieden kan online bovendien een goed alternatief zijn voor de vestiging van fysieke winkels: zelfs met het duurdere businessmodel van thuisbezorging kan dat goedkoper zijn dan te investeren in peperdure vierkante meters winkelruimte.


Zowel Tesco als Morrisons, nochtans alle twee geboren en getogen fysieke retailers, stappen zo gelijktijdig op de cross-channeltrein door op een doordachte manier online en offline te combineren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top