Retailing 2020: "Hoe omgaan met promiscue klanten”

Retailing 2020: "Hoe omgaan met promiscue klanten”

Dankzij allerlei moderne technologieën kunnen we meer dan ooit in het hoofd van de consument kijken. Die unieke blik achter de schermen leert ons echter vooral dat de shopper aan het veranderen is en dat alles wat we tot nu toe voor vanzelfsprekend hadden aangenomen, dat niet meer is.

De Google-generatie

Overal laat de consument tegenwoordig sporen na. De technologische ontwikkelingen hebben het mogelijk gemaakt om klantendata op te slaan dankzij een getrouwheidskaart, precies te meten waar websurfers op klikken en de consument te lokaliseren op elk moment van de dag. Het zijn mogelijkheden die de retail gretig voor zijn kar heeft gespannen.

 

Door al die informatie wordt hun manier van handelen echter grondig uitgedaagd. Zoals professor David Nicholas van University College London op 26 april op het ‘RetailDetail Congres – Retailing 2020’ zal vertellen, heeft de hedendaagse technologie de digitale consument en de Google-generatie geschapen.

Consument op de dool

“Uit een studie in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat mensen vandaag de overgrote meerderheid van de tijd - die ze niet besteden aan eten, slapen en reizen - doorbrengen met hun computer, mobiele telefoon of televisie”, vertelt professor Nicholas in een recente bijdrage in het vakblad Learned Publishing.

 

Aangezien de digitale wereld zo’n groot deel van het dagelijks leven van de consument uitmaakt, kunnen de retailers er duidelijk niet meer omheen. De tijd die ze online doorbrengen is er echter één van vluchtigheid en promiscuïteit. “Bij de meeste websitebezoeken worden slechts 1 tot 3 pagina’s bekeken en minstens de helft van de bezoekers keert nooit terug”, aldus de universiteitsprofessor. Meestal blijft men online niet langer dan enkele minuten op één plek, iets wat in de fysieke wereld al simpelweg niet denkbaar is.

Retail stijgt naar een nieuw niveau

Toch verschuift dat gedrag ook naar de offline wereld. We doen geen één of twee zaken meer op hetzelfde moment, maar minstens vijf dingen tegelijkertijd. De Google-generatie wordt dan ook de generatie van het multitasken genoemd. Wees dus niet verwonderd als klanten op de winkelvloer aan het bellen zijn, kleren passen én hun Facebookstatus updaten – inclusief foto van hun aanwinst. “We lijken niet ons niet meer met één iets voor een langere tijd te kunnen bezighouden. We doen altijd veel liever veel verschillende dingen, omdat dat interessanter is.”

 

Het komt er dus voor retailers – en eigenlijk voor iedereen die aan de consument iets te bieden heeft – op aan om de manier waarop ze zichzelf presenteren, laten beleven en verpakken te herzien. “Klokken kun je niet terugdraaien. Smartphones zullen het [digitale consumeren] zelfs naar een nog heel ander niveau tillen.”

Brainstormen met Belgium’s finest

Niet alleen fysieke retailers moet zich overigens aanpassen, ook de online wereld heeft volgens David Nicholas inschattingsfouten gemaakt: “Webdesigners hebben verkeerdelijk aangenomen dat de gebruikers hun (vroegere) offline gedrag – dat grotendeels is gevormd door schaarste en een beperkt aanbod – zouden meenemen naar het internet. Het internet werkt nochtans helemaal anders: door de ongeziene en massale keuze die de consument er heeft, is zijn gedrag drastisch veranderd.”

 

Hoe daarop best in te spelen? Daarover wordt op 26 april diepgaand over gebrainstormd onder leiding van Vlerickprofessor Gino Van Ossel en met ervaren rotten Erwin Van Osta (CEO van Hubo) en Frank De Moor (CEO van Macintosh Retail Group). Ook nadien is het nog naar hartenlust ervaringen uitwisselen met de reeds meer dan 500 ingeschrevenen tijdens een verzorgd netwerkdiner en aansluitend netwerkcafé.

 

Schrijf nu snel in voor het RetailDetail Congres, want de plaatsen zijn beperkt.


U zult er vertoeven in het gezelschap van reeds ingeschreven grote namen als:

 

 

A & E SECURITY AB INBEV ABC ABN
ACRYL-NEON ACTIV ELECTRO ACURITY AGREGAM
ALSANO COMMUNICATIE ANTWERP HEADQUARTERS APACHES ARTELLI BUSTERS
ARTESIS HOGESCHOOL AS WATSON ATELIERS GUILLAUME VANROY AVEVE
BAKERMEN BALK - THE SNACKING UNIVERSE BALTERIO, A DIVISION OF SPANOLUX NV BBM (BELGIAN BRAND MANAGEMENT)
BECOSOFT BEDDEN & MATRASSEN BELGISCHE DISTRIBUTIEDIENST BISON INTERNATIONAL
BLOKKER BOOST GROUP BELGIË BOSS PAINTS BOSSUYT WINKELINRCHTING
BPOST BRANTANO BRICO BELGIUM NV BROUWLAND
C & A BUYING C & C ADVERTISING C.S. CAMPADRE SCANDINAVIA
CARRÉ ASSOCIATES CARTAMUNDI BENELUX CARTAMUNDI SERVICES CASA
CASSIS CAST MEDIA CB RICHARD ELLIS RETAIL CETEX
CHABERT INVEST CIBER COACTIV COLOR EXPERT BELGUIM
COMEOS COMPO BENELUX CONCENTRA CONCRETE, ALL-ROUND CREATIVE
COOLBLUE CORELIO PUBLISHING CORIFEO CUSHMAN & WAKEFIELD
D. VAN HOUTTE DALLAS ANTWERP NV DE PERSGROEP DIGITAL DE POST
DE TIJD / MEDIAFIN NV DECATHLON BENELUX DEDUCO EUROPE DELHAIZE DE LEEUW
DELOITTE BELGIUM DELTA POINT OCS DEVIMO DIFFERENT BY DESIGN
DIGITI DOBIT DREAMBABY DRU INTERNATIONAL
DUTCH BICYCLE GROUP E5-MODE ELECTRO A V ELECTRO ZWIJSEN
ELTRA ERFECTA CHEMIE INTERNATIONAL BV ERGOSUN ESSENZA
ETALE ETN BEELAERTS ETN COLRUYT FR ETS DELHAIZE FRERES ET CIE LION
ETS FERNAND DEVRESSE EUREACTION EURO SHOE GROUP EURONICS BELGIUM
EUROTUIN GROEP FASHION CLUB 70 FIDIGO FLINK
FORCOM FUN BELGIUM GAMMA BELGIE GEEROMS MAKELAARS & CONSULTANCY
GFK RETAIL AND TECHNOLOGY BENELU GOOGLE BELGIUM GS1 NEDERLAND GSI PRINTING
GYSELINCK TILLO VLOERSERVICE HANDYMAN HANS ANDERS BELGIE HEYLEN
HIFINESSE RETAIL HUBO IMANEX IMMOBILIEN HUGO CEUSTERS
I-TICKET JJ K & A COMPANY KARCHER
INCHCAPE RETAIL BELGIUM INNO INTERNATIONAL BUSINESS MACH BELG INTRES BELGIUM
KATOEN NATIE KEUKENMAXX KIALA KOEN IMBO
KREFEL KRIS OPDEBEECK KRUIDVAT KWINTET BENELUX
L0GISPORT LAND VAN HOP LBV YVES ROCHER LEEN BAKKER BELGIE
LEGIO INTERNATIONAL LINKEROEVER UITGEVERS LOGIBEL LUON
MACINTOSH RETAIL GROUP NV MAKRO CASH & CARRY BELGIUM MARKETING MAP MARLOT KALKEN
MAXEDA DIY GROUP MAXI ZOO MAXI-TOYS BELGIUM MCDONALDS BELGIUM
MCGREGOR RETAIL BELGIUM MEDIA MARKT-SATURN BELGIUM MEDIASPECS MENOUQUIN
MG FINANCES MITISKA MMP MOBISTAR
MODES M.P. MONDIAL RELAY BENELUX MOOD MEDIA BELGIUM MOTO-BARON
MR COOPER MVRO MYGARDEN NETSOCIETY BELGIUM
NEUHAUS NEW VANDEN BORRE NISSIM NV DELHAIZE GROUP
NV HUBO BELGIE NV ITALO-SUISSE OFFICE DEPOT DEUTSCHLAND OVERSTOCK
OXFAM-WERELDWINKELS P EN P PAINTFACTORY GENT PARTNER IN MARKETING
PASSE-PARTOUT PEARLE BELGIUM PEETERS & VAN RIEL PEPPERS & CO
PHILIPS PIA MAI PIET KERKHOF PINEWOOD ELECTRONICS MARKETING
PPG COATINGS BELUX PREMAMAN PRINT EN DISPLAY PROSTEPS
PUB CENTRAL PUBMARKET PW KERKHOF DONGEN Q&A RESEARCH & CONSULTANCY
REAL IN -STORE COMMUNICATION REDEVCO RETAIL BELGIUM REKLET VISUELE COMMUNICATIE RETAIL BELGIE
RETAIL DYNAMICS RETAIL OFFICE ROMBOUTS KOFFIE ROULARTA MEDIA GROUP
RUNICO S.OLIVER SA AMBIORIX NV SAFESHOPS.BE
S-CONSULT SCOTTS BENELUX SCOUTS EN GIDSEN VLAANDEREN SD WORX
SAMSONITE EUROPE NV SANTANA INTERNATIONAL SARA LEE COFFEE & TEA BELGIUM SCHOENEN TORFS
SECURITAS SHOPPING CENTER MANAGEMENT SERV SIGNIFICANT GFK SIMONS - WALRAVENS
SONY SOUDAL SPICERS BELGIUM STADIM
STAPLES PRODUCT SOURCING GROUP STHENIAS STICHTING POPAI BENELUX SUPERMARKT VAN LAECKE
SWISS SENSE TEITU TELENET TEXANEL
THALIA THE BUZZCO THE TALENT GALLERY THESE DAYS
THIS IS A LOGO THISPLAYS2 TONY MERTENS TRADEDOUBLER
TRANSELEC TURNLEAF UNILIN UNIVERSITEIT ANTWERPEN
UNIVERSITEIT HASSELT/PHL VAN AVERMAET JORIS VAN GASTEL NV VAN NEERBOS BELGIE NV
VAN WELLEN PROJECT MANAGEMENT VANDERSTRAETEN VISUAL INSTINCT VLAAMS INSTITUUT VOOR DE LOGISTIEK
WAMO WE BELGIUM X²O SANITAIR ZARA BELGIQUE
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top