Stefaan Vandist: “Duurzame innovatie stuwt merkbeleving vooruit”

Stefaan Vandist: “Duurzame innovatie stuwt merkbeleving vooruit”

“Een verkoper van kleding kan een klant vandaag online de mogelijkheid geven om zijn of haar kleding te kiezen aan de hand van een persoonlijk silhouet. Dat is iets anders dan de zoveelste webshop die louter opgezet is om online te verkopen. De keuze van de kleding is accurater en de merkbeleving veel relevanter. Dit is het soort innovatie waar vandaag heel wat retailers naar op zoek zijn”, zegt Stefaan Vandist van Studio Spark.

Innoveren is je relevantie voor de consument vergroten

Vandist: “Ieder bedrijf streeft naar een scenario met digitale media dat nauw aansluit bij zijn merkessentie. Naar dat soort innovaties kijken wij dan ook aandachtig, want het biedt de gelegenheid om die op een zo duurzaam mogelijke manier in te vullen.”

 

Stefaan Vandist van Studio Spark is op donderdag 26 september de gastspreker op het RetailPodium. Hoewel hij bekend is voor ‘green marketing’, wordt het geen uiteenzetting over een vermindering van de afvalberg, een reductie van de CO2-uitstoot of een besparing op energie. Het gaat dus niet over wat hij ‘checklist duurzaamheid’ noemt. 

 

“We gaan integendeel op zoek naar verbreding, door het merk te bekijken door een innovatiebril”, aldus Vandist. “Je ontwikkelt daarbij een formule voor de nabije toekomst, waarmee je voorsprong op je concurrenten opbouwt, de relevantie voor de consument vergroot en je relatie tot het milieu substantieel kunt verbeteren.”

 

Studio Spark werkt niet alleen voor bedrijven als Ecover, Janssen Pharmaceutica, Tupperware en Dorel, maar het jonge bedrijf is ook actief in de retailsector. Zo voert het momenteel opdrachten uit voor het Waasland Shopping Center (waar het samen met de eigenaar, beheerder Devimo, de handelaars en het stadsbestuur een globale duurzaamheidaanpak uitwerkt), voor damesmodeketen Cassis en voor kledingketen JBC.

 

Op zoek naar de ‘sweet spot’

Stefaan Vandist pleit dus resoluut voor een duurzame invulling van innovaties, maar speelt hij daarmee niet in op een niche die veel lawaai maakt? Is de grote massa van consumenten daar wel mee bezig?

 

Vandist: “Misschien kunnen we op dit vlak iets leren van Nederland, dat voor consumententrends best voorloopt op België. Als je in Nederland een Hema bezoekt, zie je goed dat ze rond duurzaamheid voor een andere strategie hebben gekozen. Producten die bio of fair trade zijn, zien er opvallend normaal uit. Op de verpakking vinden we geen groene blaadjes of kleurrijke wereldbolletjes die eerlijke handel suggereren. Duurzaamheid is iets normaal.”

 

“Producten die wat dat betreft iets hoger staan op de ladder maken zonder bijzonder onderscheid deel uit van het gamma. Ze zien er typisch Hema uit. Ze hoeven qua prijszetting ook niet onder te doen. De keten heeft de nieuwe consument goed begrepen. Die besteedt meer aandacht aan zijn gezondheid, waardeert dat een winkel aandacht schenkt aan de gezondheid van kinderen en wil producten die eerlijk zijn gefabriceerd. Daarom staan de producten met ecologische voordelen gewoon tussen de andere producten in de rekken.”

 

“Of een nog mooier voorbeeld: bij Ben & Jerry’s is de kernpropositie smaakbeleving, plezier beleven in ijs eten en een zoete kijk op het leven. Mensen begrijpen heel goed dat het beste bedrijf in roomijs aan de slag gaat met biologische en fairtradeingrediënten, zoals marketeers bij Unilever begrijpen dat de brug tussen genieten van lekkere zoetigheid en bio en fair trade een sterke ‘sweet spot’ is. Daar ligt de basis. Voor ieder bedrijf moeten we op zoek gaan naar zo’n ‘sweet spot’.”

 

De opkomst van de neo-consument

De consument verandert volgens Vandist: de traditionele consument zoekt nog steeds naar een goede deal - ‘value for money’ of ‘status for money’ - en hoe hij zoveel mogelijk kan krijgen voor zijn geld, maar de retailsector laat reeds lange tijd een nieuwe ‘consumer mindset’ links liggen, namelijk die van ‘de neo-consument’.

 

Die neo-consument is op zoek naar eerlijke en milieuvriendelijke producten, producten die langer meegaan, producten met een authentiek verhaal of producten en diensten van bedrijven die een heel nieuwe relatie aangaan met consumenten. De eerste generatie groene producten, die we kennen van wereldwinkels en dieetwinkels, voldeden vaak niet aan de eisen van de doorsnee consumenten, geeft Stefaan Vandist grif toe. Ze hadden vaak een hogere prijs en tegelijk een mindere prestatie.

 

In de tweede generatie van groene producten werd duurzaamheid daarentegen neergezet als een volwaardige consumentenpropositie: een product dat voldeed aan de normen van pakweg het Europees Ecolabel werd gepositioneerd als iets bijzonders. Om dat te beklemtonen, kregen alle producten een laagje groen in hun verpakking en communicatie.

 

“Een groene laag verf helpt niemand vooruit”

Nu, in de derde generatie duurzame producten, wordt volgens de duurzaamheidsspecialist echter in de eerste plaats gezocht naar een superieure ‘gebruikservaring’ door nauw aan te sluiten bij een traditioneel consumentenvoordeel, denk maar aan gezondheid, antiallergeen, tijdwinst, status, lage energie en zo meer.

 

Daar gebeurt het ook zeer vaak dat bedrijven een nieuw bedrijfsmodel omarmen om dat soort innovaties waar te maken, zoals DaimlerChrysler die een eigen ‘car sharing scheme’ in de markt zet of kledingmerken die aan de slag gaan met cradle-to-cradle.

 

“Vandaag is duurzaamheid (eerlijk, lokaal, transparant, ecologisch, niet-toxisch, bio) geen doel op zich, maar een gevolg van een andere manier van werken. Het wordt een rode draad of een ondersteunend principe in het merk-dna. Marketeers begrijpen dat een ‘groen laagje verf’ geen merk vooruit trekt, een duurzame meerwaarde wel. Steeds meer bedrijven begrijpen dat en hebben zin om deel uit te maken van een ‘coalition of change’, van een groep innovatieve koplopers”, besluit Stefaan Vandist.

 

 

Stefaan Vandist spreekt op 26 september op RetailDetails inspiratieplatform RetailPodium. Voor inschrijvingen en meer informatie, ga naar www.retailpodium.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top