‘Food’ wordt belangrijkste trekker voor succesvol winkelcentrum

‘Food’ wordt belangrijkste trekker voor succesvol winkelcentrum

Food ontwikkelt zich in hoog tempo tot de belangrijkste trekker in een winkelcentrum. Succesvolle winkelcentra hebben een fors groter aandeel food, een medisch cluster, multiculturele winkelformules en een link met online bestellen via een pick-up point.

 

Nederland heeft achterstand horeca

Dit bracht Jaap Blokhuis, CEO van Multi, naar voren tijdens een congres over vernieuwingen in winkelvastgoed, dat Neprom en IVBN organiseerden in samenwerking met PropertyNL. Ook andere sprekers waren het ermee eens dat ‘food’ in brede zin, ofwel dagelijkse boodschappen en horeca, zich tot de trekker in een winkelcentrum ontwikkelt.


Blokhuis wees erop dat Nederland een forse achterstand heeft op het buitenland als het gaat om horeca in winkelcentra, naast de dagelijkse boodschappen. "Probeer maar eens in Hoog Catharijne in Utrecht in een behoorlijk restaurant af te spreken."

 

Hij voorspelt dat er de komende jaren een compleet nieuw arsenaal aan horecaformules in winkelcentra ontstaat. In Azië is het onderdeel food in winkelcentra nu al 30 tot 35 procent, aldus de CEO van Multi. "Dat is een onderdeel dat niet wordt aangetast door online retailing."


Kansen voor fysieke winkels

Blokhuis was optimistisch over de kansen voor de fysieke winkel. Online retailers moeten steeds meer geld uitgeven om bovenaan te komen in de Google-zoekresultaten. "Er komt een moment dat Google minder interessant is dan de fysieke winkel om je producten te marketen", zei Blokhuis. Juist daarom openen steeds meer online retailers ook fysieke winkels.



Andere sprekers vonden ook dat het wenselijk is dat via het internet bestelde goederen opgehaald kunnen worden in een winkelcentrum,  maar zij zagen wel praktische bezwaren. Zo wezen Jaco Meuwissen (3W Real Estate) en Hilke Nijmeijer (CBRE Global Investors) erop dat het niet eenvoudig is voor de vastgoedeigenaar om de retailers in een winkelcentrum op dit punt op één lijn te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belgische winkelcentra sluiten jaar positief af

23/01/2018

De Belgische winkelcentra die deel uitmaken van de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers hebben 2017 kunnen afsluiten met iets meer bezoekers dan een jaar eerder. De 16 aangesloten winkelcentra kregen samen 89,6 miljoen bezoekers over de vloer. 

Nederlandse groep neemt Woluwe Shopping Center over

22/01/2018

Het Nederlandse Eurocommercial Properties krijgt het Woluwe Shopping Center in handen, nadat het bod van het vastgoedbedrijf - 425 miljoen euro - aanvaard werd.

Uplace nog steeds niet opgegeven

19/01/2018

Uplace is nog niet van plan om de handdoek in de ring te werpen en is in samenspraak met de gemeente Machelen op zoek naar oplossingen om het winkelcentrum toch nog een plaats te geven.

Winkelcentra AG Real Estate sluiten jaar positief af

17/01/2018

De zeven winkelcentra van vastgoedgroep AG Real Estate hebben het voorbije jaar iets meer bezoekers over de vloer gehad dan in 2016. Dat was met name te danken aan een sterke prestatie van het Brusselse City2.

Vijf procent meer bezoekers voor Waasland Shopping Center

15/01/2018

Waasland Shopping Center mocht in 2017 5% meer bezoekers verwelkomen, goed voor 6,34 miljoen bezoekers in totaal. Die klanten kwamen ook steeds vaker van ver.

Vastned Retail wil Belgische tak van de beurs halen

15/01/2018

Het Nederlandse vastgoedbedrijf Vastned Retail wil zijn Belgische tak van de Brusselse beurs halen. Het bezit momenteel al 65,5 procent van de aandelen van Vastned Retail Belgium en wil nu ook de rest overnemen.

Back to top