‘Food’ wordt belangrijkste trekker voor succesvol winkelcentrum | RetailDetail

‘Food’ wordt belangrijkste trekker voor succesvol winkelcentrum

‘Food’ wordt belangrijkste trekker voor succesvol winkelcentrum

Food ontwikkelt zich in hoog tempo tot de belangrijkste trekker in een winkelcentrum. Succesvolle winkelcentra hebben een fors groter aandeel food, een medisch cluster, multiculturele winkelformules en een link met online bestellen via een pick-up point.

 

Nederland heeft achterstand horeca

Dit bracht Jaap Blokhuis, CEO van Multi, naar voren tijdens een congres over vernieuwingen in winkelvastgoed, dat Neprom en IVBN organiseerden in samenwerking met PropertyNL. Ook andere sprekers waren het ermee eens dat ‘food’ in brede zin, ofwel dagelijkse boodschappen en horeca, zich tot de trekker in een winkelcentrum ontwikkelt.


Blokhuis wees erop dat Nederland een forse achterstand heeft op het buitenland als het gaat om horeca in winkelcentra, naast de dagelijkse boodschappen. "Probeer maar eens in Hoog Catharijne in Utrecht in een behoorlijk restaurant af te spreken."

 

Hij voorspelt dat er de komende jaren een compleet nieuw arsenaal aan horecaformules in winkelcentra ontstaat. In Azië is het onderdeel food in winkelcentra nu al 30 tot 35 procent, aldus de CEO van Multi. "Dat is een onderdeel dat niet wordt aangetast door online retailing."


Kansen voor fysieke winkels

Blokhuis was optimistisch over de kansen voor de fysieke winkel. Online retailers moeten steeds meer geld uitgeven om bovenaan te komen in de Google-zoekresultaten. "Er komt een moment dat Google minder interessant is dan de fysieke winkel om je producten te marketen", zei Blokhuis. Juist daarom openen steeds meer online retailers ook fysieke winkels.



Andere sprekers vonden ook dat het wenselijk is dat via het internet bestelde goederen opgehaald kunnen worden in een winkelcentrum,  maar zij zagen wel praktische bezwaren. Zo wezen Jaco Meuwissen (3W Real Estate) en Hilke Nijmeijer (CBRE Global Investors) erop dat het niet eenvoudig is voor de vastgoedeigenaar om de retailers in een winkelcentrum op dit punt op één lijn te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo wil Vlaanderen toename baanwinkels aanpakken

12/06/2018

De wildgroei van baanwinkels weegt op de mobiliteit en de leefbaarheid en zet druk op de handel in de stadscentra. In Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaan gemeenten het probleem nu over de grenzen heen aanpakken.

Ellis Gourmet Burger vindt nieuwe eigenaars

08/06/2018

Fastfoodholding Top Brands en investeerdersgroep Gimv zijn de nieuwe eigenaars van Ellis Gourmet Burger. Samen met medeoprichter Thierry Canetta willen ze de Belgische burgerketen verder helpen uitbreiden.

Driespoort Deinze voor correctionele rechtbank

07/06/2018

In de correctionele rechtbank van Gent is dinsdag gepleit in de zaak rond winkelcentrum Driespoort in Deinze. De hamvraag: staat dat er illegaal en, zo ja, moet het dan worden afgebroken? Uitspraak begin september.

Mitiska bouwt retailpark in Mechelen

30/05/2018

In Mechelen gaat Mitiska een retailpark ontwikkelen dat plaats biedt aan 24 grote winkels op 27.500 m². Een convenant garandeert dat het winkelcentrum geen concurrentie vormt voor de binnenstad.

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.