‘Food’ wordt belangrijkste trekker voor succesvol winkelcentrum

‘Food’ wordt belangrijkste trekker voor succesvol winkelcentrum

Food ontwikkelt zich in hoog tempo tot de belangrijkste trekker in een winkelcentrum. Succesvolle winkelcentra hebben een fors groter aandeel food, een medisch cluster, multiculturele winkelformules en een link met online bestellen via een pick-up point.

 

Nederland heeft achterstand horeca

Dit bracht Jaap Blokhuis, CEO van Multi, naar voren tijdens een congres over vernieuwingen in winkelvastgoed, dat Neprom en IVBN organiseerden in samenwerking met PropertyNL. Ook andere sprekers waren het ermee eens dat ‘food’ in brede zin, ofwel dagelijkse boodschappen en horeca, zich tot de trekker in een winkelcentrum ontwikkelt.


Blokhuis wees erop dat Nederland een forse achterstand heeft op het buitenland als het gaat om horeca in winkelcentra, naast de dagelijkse boodschappen. "Probeer maar eens in Hoog Catharijne in Utrecht in een behoorlijk restaurant af te spreken."

 

Hij voorspelt dat er de komende jaren een compleet nieuw arsenaal aan horecaformules in winkelcentra ontstaat. In Azië is het onderdeel food in winkelcentra nu al 30 tot 35 procent, aldus de CEO van Multi. "Dat is een onderdeel dat niet wordt aangetast door online retailing."


Kansen voor fysieke winkels

Blokhuis was optimistisch over de kansen voor de fysieke winkel. Online retailers moeten steeds meer geld uitgeven om bovenaan te komen in de Google-zoekresultaten. "Er komt een moment dat Google minder interessant is dan de fysieke winkel om je producten te marketen", zei Blokhuis. Juist daarom openen steeds meer online retailers ook fysieke winkels.



Andere sprekers vonden ook dat het wenselijk is dat via het internet bestelde goederen opgehaald kunnen worden in een winkelcentrum,  maar zij zagen wel praktische bezwaren. Zo wezen Jaco Meuwissen (3W Real Estate) en Hilke Nijmeijer (CBRE Global Investors) erop dat het niet eenvoudig is voor de vastgoedeigenaar om de retailers in een winkelcentrum op dit punt op één lijn te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vlaamse regering stelt bemiddelaar aan voor Uplace

17/08/2017

De Vlaamse regering heeft een bemiddelaar aangesteld om het juridisch kluwen rond Uplace Machelen te ontwaren. Eind september doet die Raad van State immers een uitspraak over het ruimtelijk plan voor de zone Vilvoorde-Machelen.

Ottignies-Louvain-la-Neuve verzet zich tegen nieuw commercieel project in Waver

02/08/2017

De gemeente Ottignies-Louvain-la-Neuve verzet zich tegen de komst van een groot commercieel project op de oude fabriekssite van Philips in Waver, tegenover het pretpark Walibi. Het nieuwe project omvat zeven winkels op een oppervlakte van 9.000 m².

Bezoekcijfers winkelcentra opnieuw gedaald in tweede kwartaal

28/07/2017

De bezoekersaantallen van de 16 belangrijkste shoppingcenters in België zijn volgens de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) in het tweede kwartaal opnieuw met iets meer dan een procent gedaald.

Europese winkelhuurprijzen in de lift

20/07/2017

Uit een rapport van onderzoeksbureau CBRE blijkt dat de huurprijzen op de duurste retaillocaties in Europa blijven stijgen. Daarmee is het de enige regio ter wereld waar er nog een positieve trend waarneembaar is in winkelvastgoed.

Huur Meir voor het eerst hoger dan Nieuwstraat

17/07/2017

De huurprijzen op de Meir in Antwerpen liggen voor het eerst hoger dan op de Brusselse Nieuwstraat. Daarbij wordt gewezen naar de terreurdreiging en de problemen met de voetgangerszone.

‘Vlaams’ winkelcentrum in Frankrijk opent op 18 oktober de deuren

04/07/2017

Op 18 oktober opent net over de Franse grens in Neuville-en-Ferrain het winkelcentrum ‘Promenade de Flandre’. Dat mikt ook op heel wat Belgische klanten, en wekt ongerustheid in West-Vlaanderen en Henegouwen.

Back to top