‘Food’ wordt belangrijkste trekker voor succesvol winkelcentrum

‘Food’ wordt belangrijkste trekker voor succesvol winkelcentrum

Food ontwikkelt zich in hoog tempo tot de belangrijkste trekker in een winkelcentrum. Succesvolle winkelcentra hebben een fors groter aandeel food, een medisch cluster, multiculturele winkelformules en een link met online bestellen via een pick-up point.

 

Nederland heeft achterstand horeca

Dit bracht Jaap Blokhuis, CEO van Multi, naar voren tijdens een congres over vernieuwingen in winkelvastgoed, dat Neprom en IVBN organiseerden in samenwerking met PropertyNL. Ook andere sprekers waren het ermee eens dat ‘food’ in brede zin, ofwel dagelijkse boodschappen en horeca, zich tot de trekker in een winkelcentrum ontwikkelt.


Blokhuis wees erop dat Nederland een forse achterstand heeft op het buitenland als het gaat om horeca in winkelcentra, naast de dagelijkse boodschappen. "Probeer maar eens in Hoog Catharijne in Utrecht in een behoorlijk restaurant af te spreken."

 

Hij voorspelt dat er de komende jaren een compleet nieuw arsenaal aan horecaformules in winkelcentra ontstaat. In Azië is het onderdeel food in winkelcentra nu al 30 tot 35 procent, aldus de CEO van Multi. "Dat is een onderdeel dat niet wordt aangetast door online retailing."


Kansen voor fysieke winkels

Blokhuis was optimistisch over de kansen voor de fysieke winkel. Online retailers moeten steeds meer geld uitgeven om bovenaan te komen in de Google-zoekresultaten. "Er komt een moment dat Google minder interessant is dan de fysieke winkel om je producten te marketen", zei Blokhuis. Juist daarom openen steeds meer online retailers ook fysieke winkels.



Andere sprekers vonden ook dat het wenselijk is dat via het internet bestelde goederen opgehaald kunnen worden in een winkelcentrum,  maar zij zagen wel praktische bezwaren. Zo wezen Jaco Meuwissen (3W Real Estate) en Hilke Nijmeijer (CBRE Global Investors) erop dat het niet eenvoudig is voor de vastgoedeigenaar om de retailers in een winkelcentrum op dit punt op één lijn te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bouw nieuwe winkelsite in Lier gestart

16/11/2017

Deze week zijn de grondwerken gestart voor een nieuwe winkelsite langs de Antwerpsesteenweg in Lier. Onder meer Decathlon en het gloednieuwe woonwinkelconcept Ygo hebben hun komst al bevestigd.

Toekomstig winkelcentrum Verviers zoekt nieuwe naam

16/11/2017

De groep City Mall, die sinds kort het project Au fil de l’eau in Verviers in handen heeft, is op zoek naar een nieuwe naam voor het winkelcentrum. Die naam strookt immers niet helemaal met de werkelijkheid en is bezoedeld door jaren van getouwtrek rond het centrum.

Mitiska Reim koopt eerste Franse retailpark

06/11/2017

Het Belgische vastgoedbedrijf Mitiska Reim betreedt nu ook de Franse retailmarkt met de aankoop van een retailpark in de omgeving van Caen. Eerder dit jaar nam het bedrijf al retailparken over in Duitsland, Roemenië en Spanje. 

Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

Woluwe Shopping Center kan half miljard opleveren

17/10/2017

Het Nederlandse Eurocommercial Properties heeft 468 miljoen euro over voor de overname van het Woluwe Shopping Center. Dat is een stuk meer dan de 300 miljoen euro waar een tijd geleden sprake van was.

Geen winkelcentrum meer aan The Loop in Gent

16/10/2017

Er komt geen groot winkelcomplex aan The Loop in Gent. Er is nog weinig draagvlak voor het project en dus heeft het stadsbestuur besloten om er de stekker uit te trekken. De plannen lagen al sinds 2010 op tafel.

Back to top