1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk

1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk

Hasselt en Genk kunnen rekenen op 1,5 miljoen euro om hun handelskernen te versterken. Beide Limburgse centrumsteden gaven gehoor aan een oproep van Europa om innovatieve projecten in te dienen en vielen in de prijzen.

 

Twee van de negen projecten in de prijzen

Omdat de retailsector volop in beweging is, vooral door de opmars van e-commerce, zijn er dringend initiatieven nodig om de handelskernen te versterken. Daarom lanceerde Europa begin dit jaar een oproep om projecten met innovatieve ideeën in te dienen.

 

Liefst 9 Limburgse steden en gemeenten dienden een voorstel in. Uiteindelijk werden de projecten ‘Belevingswinkelen’ (Hasselt) en ‘Smart Retail City’ (Genk). “De projecten zijn samen goed voor een investering van 1,5 miljoen euro voor het opzetten van vernieuwende handelsconcepten”, zei Limburgs gedeputeerde voor Economie, Erik Gerits, bij de bekendmaking van het nieuws. “Door de goedkeuring wordt 40 procent van de kost gefinancierd door Europa. De overige projectkosten worden gedragen door Vlaanderen, de provincie en de steden zelf.”

 

"Het project dat in Hasselt de komende twee jaar wordt opgezet, zal van start gaan met een grootschalig onderzoek naar 'belevingswinkelen' door de Hogeschool PXL", zei schepen van Economie, Tom Vandeput, bij de bekendmaking van het nieuws.

 

"Er zal verder een systeem worden opgezet waarbij shoppers 'handenvrij' kunnen winkelen, en hun boodschappen dus bij het vertrek op de parking beschikbaar zullen zijn. Daarnaast wordt de digitale klantenkaart van CityLife verder in de markt gezet en zullen er spelletjes worden ontwikkeld die shoppers langs de interessante winkels en horecazaken moeten leiden. Tot slot wil Hasselt de winkeliers zelf coachen en informeren over innovatieve retail."

 

Identiteitsontwikkeling in Genk

Genk wil dan weer vooral inzetten op onderscheidende identiteitsontwikkeling. "In drie gebieden zullen we retailconcepten ontwikkelen die gebaseerd zijn op het lokale dna", zegt de Genkse burgemeester Wim Dries. "Vanuit onze multiculturele achtergrond hebben we op dat vlak vele troeven."

 

Ook Genk wil de digitalisering en getrouwheidsformules verder uitrollen. "We willen bovendien stadsfabrieken voor jonge designers openen en ambachtelijke ateliers met een gedeelte voor verkoop of horeca alle kansen geven", aldus nog de burgemeester.

 

Tot slot zal het provinciebestuur zorgen voor de kennisdeling van innovatieve retailconcepten naar andere steden en gemeenten. "Ook zij die naast de boot van de subsidies vallen, zullen we met een retailprogramma ondersteunen om hun handelskernen gezond te houden", aldus nog Erik Gerits.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 14 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat bij, waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Back to top