1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk

1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk

Hasselt en Genk kunnen rekenen op 1,5 miljoen euro om hun handelskernen te versterken. Beide Limburgse centrumsteden gaven gehoor aan een oproep van Europa om innovatieve projecten in te dienen en vielen in de prijzen.

 

Twee van de negen projecten in de prijzen

Omdat de retailsector volop in beweging is, vooral door de opmars van e-commerce, zijn er dringend initiatieven nodig om de handelskernen te versterken. Daarom lanceerde Europa begin dit jaar een oproep om projecten met innovatieve ideeën in te dienen.

 

Liefst 9 Limburgse steden en gemeenten dienden een voorstel in. Uiteindelijk werden de projecten ‘Belevingswinkelen’ (Hasselt) en ‘Smart Retail City’ (Genk). “De projecten zijn samen goed voor een investering van 1,5 miljoen euro voor het opzetten van vernieuwende handelsconcepten”, zei Limburgs gedeputeerde voor Economie, Erik Gerits, bij de bekendmaking van het nieuws. “Door de goedkeuring wordt 40 procent van de kost gefinancierd door Europa. De overige projectkosten worden gedragen door Vlaanderen, de provincie en de steden zelf.”

 

"Het project dat in Hasselt de komende twee jaar wordt opgezet, zal van start gaan met een grootschalig onderzoek naar 'belevingswinkelen' door de Hogeschool PXL", zei schepen van Economie, Tom Vandeput, bij de bekendmaking van het nieuws.

 

"Er zal verder een systeem worden opgezet waarbij shoppers 'handenvrij' kunnen winkelen, en hun boodschappen dus bij het vertrek op de parking beschikbaar zullen zijn. Daarnaast wordt de digitale klantenkaart van CityLife verder in de markt gezet en zullen er spelletjes worden ontwikkeld die shoppers langs de interessante winkels en horecazaken moeten leiden. Tot slot wil Hasselt de winkeliers zelf coachen en informeren over innovatieve retail."

 

Identiteitsontwikkeling in Genk

Genk wil dan weer vooral inzetten op onderscheidende identiteitsontwikkeling. "In drie gebieden zullen we retailconcepten ontwikkelen die gebaseerd zijn op het lokale dna", zegt de Genkse burgemeester Wim Dries. "Vanuit onze multiculturele achtergrond hebben we op dat vlak vele troeven."

 

Ook Genk wil de digitalisering en getrouwheidsformules verder uitrollen. "We willen bovendien stadsfabrieken voor jonge designers openen en ambachtelijke ateliers met een gedeelte voor verkoop of horeca alle kansen geven", aldus nog de burgemeester.

 

Tot slot zal het provinciebestuur zorgen voor de kennisdeling van innovatieve retailconcepten naar andere steden en gemeenten. "Ook zij die naast de boot van de subsidies vallen, zullen we met een retailprogramma ondersteunen om hun handelskernen gezond te houden", aldus nog Erik Gerits.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

Woluwe Shopping Center kan half miljard opleveren

17/10/2017

Het Nederlandse Eurocommercial Properties heeft 468 miljoen euro over voor de overname van het Woluwe Shopping Center. Dat is een stuk meer dan de 300 miljoen euro waar een tijd geleden sprake van was.

Geen winkelcentrum meer aan The Loop in Gent

16/10/2017

Er komt geen groot winkelcomplex aan The Loop in Gent. Er is nog weinig draagvlak voor het project en dus heeft het stadsbestuur besloten om er de stekker uit te trekken. De plannen lagen al sinds 2010 op tafel.

Strada-project in La Louvière staat op uit de doden

10/10/2017

Het Strada-project in La Louvière, dat al een tijdje dood en begraven was, lijkt er nu toch te komen. Ontwikkelaar Wilhelm & Co is zelfs al begonnen met de verkoop van de eerste negentig appartementen die deel uitmaken van het project.

Winkelcentrum Rive Gauche groot succes

25/09/2017

Rive Gauche, het nieuwe winkelcentrum in Charleroi, is een groot succes. In de eerste zes maanden na opening kreeg het al vier miljoen bezoekers over de vloer. Het is zo meteen het drukste winkelcentrum van Wallonië.

97 procent van The Mint al verhuurd

20/09/2017

Binnenkort opent na een renovatie van twee jaar het winkelgedeelte van het Muntcentrum onder de naam The Mint. Ondertussen zijn 97% van de winkelruimtes al ingevuld: onder andere Decathlon en Uniqlo vestigen zich voor het eerst in het centrum van Brussel.

Back to top