1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk | RetailDetail

1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk

1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk

Hasselt en Genk kunnen rekenen op 1,5 miljoen euro om hun handelskernen te versterken. Beide Limburgse centrumsteden gaven gehoor aan een oproep van Europa om innovatieve projecten in te dienen en vielen in de prijzen.

 

Twee van de negen projecten in de prijzen

Omdat de retailsector volop in beweging is, vooral door de opmars van e-commerce, zijn er dringend initiatieven nodig om de handelskernen te versterken. Daarom lanceerde Europa begin dit jaar een oproep om projecten met innovatieve ideeën in te dienen.

 

Liefst 9 Limburgse steden en gemeenten dienden een voorstel in. Uiteindelijk werden de projecten ‘Belevingswinkelen’ (Hasselt) en ‘Smart Retail City’ (Genk). “De projecten zijn samen goed voor een investering van 1,5 miljoen euro voor het opzetten van vernieuwende handelsconcepten”, zei Limburgs gedeputeerde voor Economie, Erik Gerits, bij de bekendmaking van het nieuws. “Door de goedkeuring wordt 40 procent van de kost gefinancierd door Europa. De overige projectkosten worden gedragen door Vlaanderen, de provincie en de steden zelf.”

 

"Het project dat in Hasselt de komende twee jaar wordt opgezet, zal van start gaan met een grootschalig onderzoek naar 'belevingswinkelen' door de Hogeschool PXL", zei schepen van Economie, Tom Vandeput, bij de bekendmaking van het nieuws.

 

"Er zal verder een systeem worden opgezet waarbij shoppers 'handenvrij' kunnen winkelen, en hun boodschappen dus bij het vertrek op de parking beschikbaar zullen zijn. Daarnaast wordt de digitale klantenkaart van CityLife verder in de markt gezet en zullen er spelletjes worden ontwikkeld die shoppers langs de interessante winkels en horecazaken moeten leiden. Tot slot wil Hasselt de winkeliers zelf coachen en informeren over innovatieve retail."

 

Identiteitsontwikkeling in Genk

Genk wil dan weer vooral inzetten op onderscheidende identiteitsontwikkeling. "In drie gebieden zullen we retailconcepten ontwikkelen die gebaseerd zijn op het lokale dna", zegt de Genkse burgemeester Wim Dries. "Vanuit onze multiculturele achtergrond hebben we op dat vlak vele troeven."

 

Ook Genk wil de digitalisering en getrouwheidsformules verder uitrollen. "We willen bovendien stadsfabrieken voor jonge designers openen en ambachtelijke ateliers met een gedeelte voor verkoop of horeca alle kansen geven", aldus nog de burgemeester.

 

Tot slot zal het provinciebestuur zorgen voor de kennisdeling van innovatieve retailconcepten naar andere steden en gemeenten. "Ook zij die naast de boot van de subsidies vallen, zullen we met een retailprogramma ondersteunen om hun handelskernen gezond te houden", aldus nog Erik Gerits.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Centrummanager Hasselt pleit voor "omzethuur" tegen leegstand

15/02/2018

“Geef starters een flink verminderde huurprijs en laat ze daar bovenop een deel van hun omzet afstaan.” Met dat opmerkelijke voorstel wil de nieuwe centummanager van Hasselt de leegstand in zijn stad aanpakken.

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

02/02/2018

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

Voor het eerst meer dan 1 op 10 winkelpanden leeg

01/02/2018

Het aantal leegstaande winkelpanden in België is in 2017 voor het tiende jaar op rij gestegen. Met 21.027 winkels die leeg staan, stijgt de winkelleegstand in ons land voor het eerst boven de 10%, zo becijferde Locatus.

Hoe winkelstad Tongeren uit het dal klimt

30/01/2018

De oudste stad van België bewijst dat je leegstand wel degelijk succesvol kunt aanpakken. Met een helder winkelbeleid dat inzet op ‘couleur locale’ kan Tongeren wellicht ook andere kleine winkelsteden inspireren.

Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan

26/01/2018

De grootste winkelketen van België is Carrefour. Tot die misschien verrassende conclusie komt Locatus in zijn jaarlijkse top 100 van winkelformules. Alleen al de Market-supermarkten beslaan het meest oppervlakte, al heeft Aldi een even groot aantal winkels.

Belgische winkelcentra sluiten jaar positief af

23/01/2018

De Belgische winkelcentra die deel uitmaken van de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers hebben 2017 kunnen afsluiten met iets meer bezoekers dan een jaar eerder. De 16 aangesloten winkelcentra kregen samen 89,6 miljoen bezoekers over de vloer. 

Back to top