1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk | RetailDetail

1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk

1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk

Hasselt en Genk kunnen rekenen op 1,5 miljoen euro om hun handelskernen te versterken. Beide Limburgse centrumsteden gaven gehoor aan een oproep van Europa om innovatieve projecten in te dienen en vielen in de prijzen.

 

Twee van de negen projecten in de prijzen

Omdat de retailsector volop in beweging is, vooral door de opmars van e-commerce, zijn er dringend initiatieven nodig om de handelskernen te versterken. Daarom lanceerde Europa begin dit jaar een oproep om projecten met innovatieve ideeën in te dienen.

 

Liefst 9 Limburgse steden en gemeenten dienden een voorstel in. Uiteindelijk werden de projecten ‘Belevingswinkelen’ (Hasselt) en ‘Smart Retail City’ (Genk). “De projecten zijn samen goed voor een investering van 1,5 miljoen euro voor het opzetten van vernieuwende handelsconcepten”, zei Limburgs gedeputeerde voor Economie, Erik Gerits, bij de bekendmaking van het nieuws. “Door de goedkeuring wordt 40 procent van de kost gefinancierd door Europa. De overige projectkosten worden gedragen door Vlaanderen, de provincie en de steden zelf.”

 

"Het project dat in Hasselt de komende twee jaar wordt opgezet, zal van start gaan met een grootschalig onderzoek naar 'belevingswinkelen' door de Hogeschool PXL", zei schepen van Economie, Tom Vandeput, bij de bekendmaking van het nieuws.

 

"Er zal verder een systeem worden opgezet waarbij shoppers 'handenvrij' kunnen winkelen, en hun boodschappen dus bij het vertrek op de parking beschikbaar zullen zijn. Daarnaast wordt de digitale klantenkaart van CityLife verder in de markt gezet en zullen er spelletjes worden ontwikkeld die shoppers langs de interessante winkels en horecazaken moeten leiden. Tot slot wil Hasselt de winkeliers zelf coachen en informeren over innovatieve retail."

 

Identiteitsontwikkeling in Genk

Genk wil dan weer vooral inzetten op onderscheidende identiteitsontwikkeling. "In drie gebieden zullen we retailconcepten ontwikkelen die gebaseerd zijn op het lokale dna", zegt de Genkse burgemeester Wim Dries. "Vanuit onze multiculturele achtergrond hebben we op dat vlak vele troeven."

 

Ook Genk wil de digitalisering en getrouwheidsformules verder uitrollen. "We willen bovendien stadsfabrieken voor jonge designers openen en ambachtelijke ateliers met een gedeelte voor verkoop of horeca alle kansen geven", aldus nog de burgemeester.

 

Tot slot zal het provinciebestuur zorgen voor de kennisdeling van innovatieve retailconcepten naar andere steden en gemeenten. "Ook zij die naast de boot van de subsidies vallen, zullen we met een retailprogramma ondersteunen om hun handelskernen gezond te houden", aldus nog Erik Gerits.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Westland Shopping krijgt groen licht voor vernieuwing

19/06/2018

Westland Shopping Center in Anderlecht mag van de overlegcommissie de geplande renovatiewerken uitvoeren. Tegen 2020 moet het winkelcentrum een volledige make-over krijgen, met ook een fikse uitbreiding erbij.

Zo wil Vlaanderen toename baanwinkels aanpakken

12/06/2018

De wildgroei van baanwinkels weegt op de mobiliteit en de leefbaarheid en zet druk op de handel in de stadscentra. In Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaan gemeenten het probleem nu over de grenzen heen aanpakken.

Driespoort Deinze voor correctionele rechtbank

07/06/2018

In de correctionele rechtbank van Gent is dinsdag gepleit in de zaak rond winkelcentrum Driespoort in Deinze. De hamvraag: staat dat er illegaal en, zo ja, moet het dan worden afgebroken? Uitspraak begin september.

Albert Heijn opent nummer 38 in Hasselt

06/06/2018

Albert Heijn heeft in Hasselt alweer zijn zevende winkel in de provincie Limburg geopend. Het is meteen de derde winkel voor franchisefamilie de Vries en de 38ste vestiging in België.

Mitiska bouwt retailpark in Mechelen

30/05/2018

In Mechelen gaat Mitiska een retailpark ontwikkelen dat plaats biedt aan 24 grote winkels op 27.500 m². Een convenant garandeert dat het winkelcentrum geen concurrentie vormt voor de binnenstad.

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.