Antwerpen is de favoriete winkelstad van de retailers

Antwerpen is de favoriete winkelstad van de retailers
Shutterstock

Voor het eerst geven retailers aan dat hun rendabelste winkels in Antwerpen staan, en niet langer in Brussel. Dat blijkt uit de jaarlijkse Retailer Survey van vastgoedmakelaar CBRE.

Voorzichtig optmisme

CBRE ondervroeg 118 retailers die actief zijn op de Belgische markt. Uit de resultaten spreekt voorzichtig optimisme: 74% van de ondervraagde ketens heeft concrete expansieplannen in 2016, 62% gelooft in een herstel van de economie en 69% geeft aan dat shoppers opnieuw meer besteden. Daar hoort wel een kanttekening bij: de enquête dateert van eind 2015, net voor de Brussselse lockdown en de daaropvolgende terreur. 

 

Gevraagd naar hun favoriete winkelstand, verkiest 52% van de retailers Antwerpen. Brussel volgt met 14% op een grote achterstand. Voor het eerst scoort Antwerpen ook beter dan Brussel wat betreft de rendabiliteit van de winkels. Dat is een kentering, want in vorige edities van de Retailer Survey bleek Brussel steevast de rendabelste winkelstad. 

 

Antwerps winkelgebied breidt uit

“Antwerpen is eigenlijk een groot laboratorium. Nieuwe trends en nieuwe namen zie je hier het eerst opduiken”, bevestigt Denys De Kempe, retaildirecteur bij CBRE. “Er is zeer weinig leegstand in de topwinkelstraten. De sluiting van Forever 21 op de Meir zie ik eerder als een opportuniteit dan als een bedreiging. Het Antwerpse kernwinkelgebied breidt zelfs nog uit. Enkele jaren geleden was bijvoorbeeld de Everdijstraat geen winkelstraat, nu wel. Ook de Steenhouwersvest heeft een sterke evolutie gekend. De consument trekt graag op ontdekkingstocht in de stad.” 

 

In Brussel is het beeld gemengd: de stad lijdt uiteraard onder de recente terreur en de verkeersproblematiek als gevolg van de slecht onderhouden tunnels. In de benedenstad vormt de voetgangerszone een uitdaging. “De stad moet beter communiceren”, vindt directeur Sébastien Vander Steene. Toch stijgen de huurprijzen er en is de leegstand beperkt. De bovenstad wordt de uitverkoren plek voor grote flagshipstores (denk aan Apple of Marks & Spencer – ook Primark zou op weg zijn) en de passantencijfers zitten er in de lift.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat ‑ op termijn zelfs een winkelwandelstraat ‑ waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Bouw nieuwe winkelsite in Lier gestart

16/11/2017

Deze week zijn de grondwerken gestart voor een nieuwe winkelsite langs de Antwerpsesteenweg in Lier. Onder meer Decathlon en het gloednieuwe woonwinkelconcept Ygo hebben hun komst al bevestigd.

Toekomstig winkelcentrum Verviers zoekt nieuwe naam

16/11/2017

De groep City Mall, die sinds kort het project Au fil de l’eau in Verviers in handen heeft, is op zoek naar een nieuwe naam voor het winkelcentrum. Die naam strookt immers niet helemaal met de werkelijkheid en is bezoedeld door jaren van getouwtrek rond het centrum.

Champs-Elysées onttroond als duurste Europese winkelstraat

15/11/2017

De Parijse Champs-Elysées moet dit jaar straten uit Londen en Milaan laten voorgaan op Cushman & Wakefields lijst van duurste winkelstraten. De duurste winkelstraat in België is de Antwerpse Meir, die zijn prijzen 5,4% zag stijgen en op de Europese ranglijst naar plaats 17 klimt.

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Back to top