Antwerpen is de favoriete winkelstad van de retailers | RetailDetail

Antwerpen is de favoriete winkelstad van de retailers

Antwerpen is de favoriete winkelstad van de retailers
Shutterstock

Voor het eerst geven retailers aan dat hun rendabelste winkels in Antwerpen staan, en niet langer in Brussel. Dat blijkt uit de jaarlijkse Retailer Survey van vastgoedmakelaar CBRE.

Voorzichtig optmisme

CBRE ondervroeg 118 retailers die actief zijn op de Belgische markt. Uit de resultaten spreekt voorzichtig optimisme: 74% van de ondervraagde ketens heeft concrete expansieplannen in 2016, 62% gelooft in een herstel van de economie en 69% geeft aan dat shoppers opnieuw meer besteden. Daar hoort wel een kanttekening bij: de enquête dateert van eind 2015, net voor de Brussselse lockdown en de daaropvolgende terreur. 

 

Gevraagd naar hun favoriete winkelstand, verkiest 52% van de retailers Antwerpen. Brussel volgt met 14% op een grote achterstand. Voor het eerst scoort Antwerpen ook beter dan Brussel wat betreft de rendabiliteit van de winkels. Dat is een kentering, want in vorige edities van de Retailer Survey bleek Brussel steevast de rendabelste winkelstad. 

 

Antwerps winkelgebied breidt uit

“Antwerpen is eigenlijk een groot laboratorium. Nieuwe trends en nieuwe namen zie je hier het eerst opduiken”, bevestigt Denys De Kempe, retaildirecteur bij CBRE. “Er is zeer weinig leegstand in de topwinkelstraten. De sluiting van Forever 21 op de Meir zie ik eerder als een opportuniteit dan als een bedreiging. Het Antwerpse kernwinkelgebied breidt zelfs nog uit. Enkele jaren geleden was bijvoorbeeld de Everdijstraat geen winkelstraat, nu wel. Ook de Steenhouwersvest heeft een sterke evolutie gekend. De consument trekt graag op ontdekkingstocht in de stad.” 

 

In Brussel is het beeld gemengd: de stad lijdt uiteraard onder de recente terreur en de verkeersproblematiek als gevolg van de slecht onderhouden tunnels. In de benedenstad vormt de voetgangerszone een uitdaging. “De stad moet beter communiceren”, vindt directeur Sébastien Vander Steene. Toch stijgen de huurprijzen er en is de leegstand beperkt. De bovenstad wordt de uitverkoren plek voor grote flagshipstores (denk aan Apple of Marks & Spencer – ook Primark zou op weg zijn) en de passantencijfers zitten er in de lift.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Aveve koopt tuincentra Eurotuin van Rudi De Kerpel

25/06/2018

Ondernemer Rudi De Kerpel heeft zijn tuinketen Eurotuin verkocht aan concurrent Aveve (de tuinketen van de boerenbond). Bij gebrek aan opvolging zag De Kerpel zich verplicht te kiezen voor een overname om jobzekerheid te bieden aan het personeel.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.