Antwerpen is de favoriete winkelstad van de retailers

Antwerpen is de favoriete winkelstad van de retailers
Shutterstock

Voor het eerst geven retailers aan dat hun rendabelste winkels in Antwerpen staan, en niet langer in Brussel. Dat blijkt uit de jaarlijkse Retailer Survey van vastgoedmakelaar CBRE.

Voorzichtig optmisme

CBRE ondervroeg 118 retailers die actief zijn op de Belgische markt. Uit de resultaten spreekt voorzichtig optimisme: 74% van de ondervraagde ketens heeft concrete expansieplannen in 2016, 62% gelooft in een herstel van de economie en 69% geeft aan dat shoppers opnieuw meer besteden. Daar hoort wel een kanttekening bij: de enquête dateert van eind 2015, net voor de Brussselse lockdown en de daaropvolgende terreur. 

 

Gevraagd naar hun favoriete winkelstand, verkiest 52% van de retailers Antwerpen. Brussel volgt met 14% op een grote achterstand. Voor het eerst scoort Antwerpen ook beter dan Brussel wat betreft de rendabiliteit van de winkels. Dat is een kentering, want in vorige edities van de Retailer Survey bleek Brussel steevast de rendabelste winkelstad. 

 

Antwerps winkelgebied breidt uit

“Antwerpen is eigenlijk een groot laboratorium. Nieuwe trends en nieuwe namen zie je hier het eerst opduiken”, bevestigt Denys De Kempe, retaildirecteur bij CBRE. “Er is zeer weinig leegstand in de topwinkelstraten. De sluiting van Forever 21 op de Meir zie ik eerder als een opportuniteit dan als een bedreiging. Het Antwerpse kernwinkelgebied breidt zelfs nog uit. Enkele jaren geleden was bijvoorbeeld de Everdijstraat geen winkelstraat, nu wel. Ook de Steenhouwersvest heeft een sterke evolutie gekend. De consument trekt graag op ontdekkingstocht in de stad.” 

 

In Brussel is het beeld gemengd: de stad lijdt uiteraard onder de recente terreur en de verkeersproblematiek als gevolg van de slecht onderhouden tunnels. In de benedenstad vormt de voetgangerszone een uitdaging. “De stad moet beter communiceren”, vindt directeur Sébastien Vander Steene. Toch stijgen de huurprijzen er en is de leegstand beperkt. De bovenstad wordt de uitverkoren plek voor grote flagshipstores (denk aan Apple of Marks & Spencer – ook Primark zou op weg zijn) en de passantencijfers zitten er in de lift.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vijf procent meer bezoekers voor Waasland Shopping Center

15/01/2018

Waasland Shopping Center mocht in 2017 5% meer bezoekers verwelkomen, goed voor 6,34 miljoen bezoekers in totaal. Die klanten kwamen ook steeds vaker van ver.

Vastned Retail wil Belgische tak van de beurs halen

15/01/2018

Het Nederlandse vastgoedbedrijf Vastned Retail wil zijn Belgische tak van de Brusselse beurs halen. Het bezit momenteel al 65,5 procent van de aandelen van Vastned Retail Belgium en wil nu ook de rest overnemen.

Unizo waarschuwt E40-gemeenten voor plannen outletcenter

11/01/2018

Tal van Oost-Vlaamse gemeentebesturen hebben van Unizo Oost-Vlaanderen een brief in de bus gekregen waarin de ondernemersorganisatie waarschuwt voor de komst van een groot outletcenter langs de E40. “Dit bedreigt de lokale handel”, klinkt het.

Boulangerie Bloch op weg naar Antwerpen

09/01/2018

Boulangerie Bloch is al jaar en dag een bekende naam in Gent, maar binnenkort kunnen ook Antwerpenaren genieten van de producten van de bakkerij. Op 15 januari opent Bloch immers een vestiging in het station Antwerpen-Centraal.

Primark zoekt meer dan 500 werknemers voor Antwerpse vestiging

08/01/2018

Eind deze maand gaat de Ierse modeketen Primark van start met de aanwervingen voor de nieuwe vestiging op de Meir in Antwerpen. Het zoekt daarvoor meer dan 500 nieuwe medewerkers in verschillende functies.

Opnieuw twee vergunningen Driespoort Shoppingpark vernietigd

05/01/2018

De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft opnieuw twee bouwvergunningen voor het Driespoort Shoppingpark in de vuilnisbak gekieperd. De uitbaters van het winkelcentrum stellen echter dat het nog steeds volledig vergund is.

Back to top