Antwerpen heeft beste strategie om buitenlandse investeerders aan te trekken | RetailDetail

Antwerpen heeft beste strategie om buitenlandse investeerders aan te trekken

Antwerpen heeft beste strategie om buitenlandse investeerders aan te trekken

Antwerpen is voor de tweede keer op rij verkozen tot de stad met de beste strategie om buitenlandse investeringen ("Foreign direct investment" of FDI) aan te trekken. De Scheldestad kreeg die award van fDi Magazine, het tijdschrift van de zakenkrant Financial Times, in de categorie van Europese steden met minder dan 500.000 inwoners, maar zelfs met West-Europa’s grootste steden erbij haalt Antwerpen nog de tweede plaats.

De award voor ‘Best Small City for FDI Strategy’ kadert in European Cities & Regions of the Future, het tweejaarlijkse rapport dat fDi Magazine uitbrengt. Een onafhankelijke internationale jury beoordeelt daarbij steden en regio’s op het vlak van hun economisch potentieel, human resources, levenskwaliteit, infrastructuur, kostenefficiëntie en het ondernemingsvriendelijk klimaat. Op het gebied van investeringsstrategie stuurden 73 Europese steden en 60 regio’s een dossier in.

 

‘Buitenlandse investeerders kunnen Antwerpen smaken’

Antwerpen eindigt in de categorie 'kleine steden' voor kleppers als Liverpool, Lissabon en Lyon, maar opvallend genoeg hoeft het ook in de algemene West-Europese top 10 enkel Berlijn te laten voorgaan. Volgens Robert Voorhamme, voorzitter van Antwerp Headquarters, betekent de prijs dat “buitenlandse investeerders wel Antwerpen kunnen smaken”.

 

“Wie voor Antwerpen kiest, kiest voor een dynamische stad. Deze fDi-Award is een waardevolle bevestiging dat Antwerp Headquarters op het juiste pad zit,” meent Voorhamme. Antwerp Headquarters, het agentschap voor investeringspromotie in Antwerpen, werd in 2008 opgericht voor de promotie van Antwerpen als internationale zakenstad. Deze samenwerking tussen de stad Antwerpen en de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland was tot nu toe actief betrokken bij het aantrekken en vestigen van 20 bedrijven, goed voor zo’n 390 arbeidsplaatsen.

 

Top 10 - Steden tot 500.000 inwoners

  1. Antwerpen (België)
  2. Plymouth (Groot-Brittannië)
  3. Bristol (Groot-Brittannië)
  4. Lyon (Frankrijk)
  5. Katowice (Polen)
  6. Sheffield (Groot-Brittannië)
  7. Liverpool (Groot-Brittannië)
  8. Lublin (Polen)
  9. Lissabon (Portugal)
  10. Murcia (Spanje)

Top 10 - West-Europese Steden

  1. Berlijn (Duitsland)
  2. Antwerpen (België)
  3. München (Duitsland)
  4. Hamburg (Duitsland)
  5. Leipzig (Duitsland)
  6. Grenoble (Frankrijk)
  7. Bordeaux (Frankrijk)
  8. Lyon (Frankrijk)
  9. Wenen (Oostenrijk)
  10. Neurenberg (Duitsland)
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stad Vilvoorde dient bezwaarschrift in tegen Neo

22/02/2018

Vilvoorde heeft een bezwaarschrift ingediend tegen de bouw- en milieuvergunning die is aangevraagd voor Neo, het enorme project met winkelcentrum op de Heizelvlakte in Brussel.

Centrummanager Hasselt pleit voor "omzethuur" tegen leegstand

15/02/2018

“Geef starters een flink verminderde huurprijs en laat ze daar bovenop een deel van hun omzet afstaan.” Met dat opmerkelijke voorstel wil de nieuwe centummanager van Hasselt de leegstand in zijn stad aanpakken.

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

02/02/2018

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

Voor het eerst meer dan 1 op 10 winkelpanden leeg

01/02/2018

Het aantal leegstaande winkelpanden in België is in 2017 voor het tiende jaar op rij gestegen. Met 21.027 winkels die leeg staan, stijgt de winkelleegstand in ons land voor het eerst boven de 10%, zo becijferde Locatus.

Hoe winkelstad Tongeren uit het dal klimt

30/01/2018

De oudste stad van België bewijst dat je leegstand wel degelijk succesvol kunt aanpakken. Met een helder winkelbeleid dat inzet op ‘couleur locale’ kan Tongeren wellicht ook andere kleine winkelsteden inspireren.

Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan

26/01/2018

De grootste winkelketen van België is Carrefour. Tot die misschien verrassende conclusie komt Locatus in zijn jaarlijkse top 100 van winkelformules. Alleen al de Market-supermarkten beslaan het meest oppervlakte, al heeft Aldi een even groot aantal winkels.

Back to top