Antwerpen heeft beste strategie om buitenlandse investeerders aan te trekken | RetailDetail

Antwerpen heeft beste strategie om buitenlandse investeerders aan te trekken

Antwerpen heeft beste strategie om buitenlandse investeerders aan te trekken

Antwerpen is voor de tweede keer op rij verkozen tot de stad met de beste strategie om buitenlandse investeringen ("Foreign direct investment" of FDI) aan te trekken. De Scheldestad kreeg die award van fDi Magazine, het tijdschrift van de zakenkrant Financial Times, in de categorie van Europese steden met minder dan 500.000 inwoners, maar zelfs met West-Europa’s grootste steden erbij haalt Antwerpen nog de tweede plaats.

De award voor ‘Best Small City for FDI Strategy’ kadert in European Cities & Regions of the Future, het tweejaarlijkse rapport dat fDi Magazine uitbrengt. Een onafhankelijke internationale jury beoordeelt daarbij steden en regio’s op het vlak van hun economisch potentieel, human resources, levenskwaliteit, infrastructuur, kostenefficiëntie en het ondernemingsvriendelijk klimaat. Op het gebied van investeringsstrategie stuurden 73 Europese steden en 60 regio’s een dossier in.

 

‘Buitenlandse investeerders kunnen Antwerpen smaken’

Antwerpen eindigt in de categorie 'kleine steden' voor kleppers als Liverpool, Lissabon en Lyon, maar opvallend genoeg hoeft het ook in de algemene West-Europese top 10 enkel Berlijn te laten voorgaan. Volgens Robert Voorhamme, voorzitter van Antwerp Headquarters, betekent de prijs dat “buitenlandse investeerders wel Antwerpen kunnen smaken”.

 

“Wie voor Antwerpen kiest, kiest voor een dynamische stad. Deze fDi-Award is een waardevolle bevestiging dat Antwerp Headquarters op het juiste pad zit,” meent Voorhamme. Antwerp Headquarters, het agentschap voor investeringspromotie in Antwerpen, werd in 2008 opgericht voor de promotie van Antwerpen als internationale zakenstad. Deze samenwerking tussen de stad Antwerpen en de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland was tot nu toe actief betrokken bij het aantrekken en vestigen van 20 bedrijven, goed voor zo’n 390 arbeidsplaatsen.

 

Top 10 - Steden tot 500.000 inwoners

  1. Antwerpen (België)
  2. Plymouth (Groot-Brittannië)
  3. Bristol (Groot-Brittannië)
  4. Lyon (Frankrijk)
  5. Katowice (Polen)
  6. Sheffield (Groot-Brittannië)
  7. Liverpool (Groot-Brittannië)
  8. Lublin (Polen)
  9. Lissabon (Portugal)
  10. Murcia (Spanje)

Top 10 - West-Europese Steden

  1. Berlijn (Duitsland)
  2. Antwerpen (België)
  3. München (Duitsland)
  4. Hamburg (Duitsland)
  5. Leipzig (Duitsland)
  6. Grenoble (Frankrijk)
  7. Bordeaux (Frankrijk)
  8. Lyon (Frankrijk)
  9. Wenen (Oostenrijk)
  10. Neurenberg (Duitsland)
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.