Benelux belangrijke stap in expansie internationale merken

Benelux belangrijke stap in expansie internationale merken

In een nieuw rapport stelt vastgoeddienstverlener JLL dat de grote steden in de Benelux een belangrijke uitvalsbasis zijn voor de expansie van internationale merken in Europa. Dat is vooral te danken aan de centrale ligging.

 

Benelux belangrijke stap in expansie

Volgens JLL zijn in Amsterdam 78% van een selectie van 200 internationale merken aanwezig, waarmee Amsterdam het het beste doet van alle winkelsteden in de Benelux. In Brussel zijn 71% van die merken aanwezig, Antwerpen haalt de derde plaats met 68%. Volgens het rapport staat Amsterdam op de elfde, Brussel op de twaalfde en Antwerpen op de twintigste plaats van de meest aantrekkelijke winkelbestemmingen in Europa.

 

Voor heel wat retailers is de Benelux dan ook een belangrijke stap voor de expansie in Europa. Vooral de centrale ligging tussen primaire markten als Londen, Parijs en Berlijn is daarbij een belangrijke troef. “Ook de mature markten, de stedelijke bevolkingsgroei en de groei van e-commerce die retailers noopt tot het optimaliseren van hun winkelnetwerk, verhogen voor retailers de aantrekkingskracht van grote steden in de Benelux”, concludeert de vastgoeddienstverlener.

 

Nog groeimarge in luxe en horeca

JLL heeft ook het luxesegment en de horeca apart bekeken in zijn rapport. Daaruit blijkt dat de luxemarkt nog heel wat groeimarge heeft in de Benelux, vooral dankzij een groot aantal toeristen uit de Verenigde Staten en Azië. De voorbije twee jaar zijn er dan ook steeds meer flagshipstores geopend van luxemerken: ook hier zijn Amsterdam, Antwerpen en Brussel de meest aantrekkelijke markten. Die luxemerken zullen wel de juiste aanpak moeten vinden om ook online hun mannetje te kunnen staan.

 

Op vlak van horeca valt op dat ook daar steeds meer wordt ingezet op beleving en manieren om de klant langer te boeien. Dat blijkt uit concepten zoals de Markthal in Rotterdam en Mercado in Antwerpen. “Een gevarieerd aanbod van eetgelegenheden in een retailzone houdt de klanten langer ter plaatse en creëert een beleving die het pure retailgebeuren overstijgt. In dit marktsegment concentreren veel nieuwe kleine en grote concepten op deze marktvraag”, aldus JLL.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Bouw nieuwe winkelsite in Lier gestart

16/11/2017

Deze week zijn de grondwerken gestart voor een nieuwe winkelsite langs de Antwerpsesteenweg in Lier. Onder meer Decathlon en het gloednieuwe woonwinkelconcept Ygo hebben hun komst al bevestigd.

Toekomstig winkelcentrum Verviers zoekt nieuwe naam

16/11/2017

De groep City Mall, die sinds kort het project Au fil de l’eau in Verviers in handen heeft, is op zoek naar een nieuwe naam voor het winkelcentrum. Die naam strookt immers niet helemaal met de werkelijkheid en is bezoedeld door jaren van getouwtrek rond het centrum.

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in

13/11/2017

Amper een jaar na de opening van Docks Bruxsel aan de Van Praetburg in Brussel is de impact ervan op de lokale handelaars en de mobiliteit slechter dan verwacht. Dat blijkt uit cijfers van Brussels minister van Economie Didier Gosuin.

Back to top