Amsterdam trekt meeste internationale merken in Benelux | RetailDetail

Benelux belangrijke stap in expansie internationale merken

Benelux belangrijke stap in expansie internationale merken

In een nieuw rapport stelt vastgoeddienstverlener JLL dat de grote steden in de Benelux een belangrijke uitvalsbasis zijn voor de expansie van internationale merken in Europa. Dat is vooral te danken aan de centrale ligging.

 

Benelux belangrijke stap in expansie

Volgens JLL zijn in Amsterdam 78% van een selectie van 200 internationale merken aanwezig, waarmee Amsterdam het het beste doet van alle winkelsteden in de Benelux. In Brussel zijn 71% van die merken aanwezig, Antwerpen haalt de derde plaats met 68%. Volgens het rapport staat Amsterdam op de elfde, Brussel op de twaalfde en Antwerpen op de twintigste plaats van de meest aantrekkelijke winkelbestemmingen in Europa.

 

Voor heel wat retailers is de Benelux dan ook een belangrijke stap voor de expansie in Europa. Vooral de centrale ligging tussen primaire markten als Londen, Parijs en Berlijn is daarbij een belangrijke troef. “Ook de mature markten, de stedelijke bevolkingsgroei en de groei van e-commerce die retailers noopt tot het optimaliseren van hun winkelnetwerk, verhogen voor retailers de aantrekkingskracht van grote steden in de Benelux”, concludeert de vastgoeddienstverlener.

 

Nog groeimarge in luxe en horeca

JLL heeft ook het luxesegment en de horeca apart bekeken in zijn rapport. Daaruit blijkt dat de luxemarkt nog heel wat groeimarge heeft in de Benelux, vooral dankzij een groot aantal toeristen uit de Verenigde Staten en Azië. De voorbije twee jaar zijn er dan ook steeds meer flagshipstores geopend van luxemerken: ook hier zijn Amsterdam, Antwerpen en Brussel de meest aantrekkelijke markten. Die luxemerken zullen wel de juiste aanpak moeten vinden om ook online hun mannetje te kunnen staan.

 

Op vlak van horeca valt op dat ook daar steeds meer wordt ingezet op beleving en manieren om de klant langer te boeien. Dat blijkt uit concepten zoals de Markthal in Rotterdam en Mercado in Antwerpen. “Een gevarieerd aanbod van eetgelegenheden in een retailzone houdt de klanten langer ter plaatse en creëert een beleving die het pure retailgebeuren overstijgt. In dit marktsegment concentreren veel nieuwe kleine en grote concepten op deze marktvraag”, aldus JLL.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.

Brussels akkoord over duurzamere voeding

15/05/2018

De Brusselse distributeurs verbinden zich ertoe tegen 2020 30% minder voedselafval te hebben en 20% meer ruimte te voorzien voor Belgische voeding. Dat maakt deel uit van een nieuw akkoord tussen het Brussels Gewest en de sector.

Färm opent nieuwe Brusselse biowinkel

14/05/2018

De Brusselse bioformule Färm opent een nieuwe vestiging in Schaarbeek. Om de expansie te ondersteunen, is ook een crowdfundingcampagne opgestart: Färm wil 300.000 euro ophalen bij privébeleggers. 

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.