Broeklin past plannen aan: minder parking

Broeklin

Na opmerkingen van Vilvoorde en de provincie Vlaams-Brabant heeft Uplace zijn plannen voor Broeklin aangepast. De vastgoedontwikkelaar schrapt onder meer een deel van de parking om het gebruik van het openbaar vervoer aan te moedigen.

 

Kleinere parking en betalend parkeren

De stad Vilvoorde en de provincie Vlaams-brabant stelden zich vooral vragen bij de mobiliteit van Broeklin, de circulaire werkwinkelwijk van professor-architect Alexander D’Hooghe en projectontwikkelaar Uplace. Vilvoorde vroeg daarnaast ook bijkomende garanties dat het project zeker geen klassiek winkelpark zou worden.

 

Uplace heeft de aanvraag voor zijn omgevingsvergunning nu gewijzigd, rekening houdend met die bezwaren. Daardoor kan de parking op termijn bijna gehalveerd kan worden. “In de oorspronkelijke aanvraag werden 5.000 plaatsen voorzien, daar zullen we er nu al 500 van schrappen”, licht Uplace-CEO Jan Van Lancker toe. Op de vrijgekomen ruimte komen bijkomende veilige fietstallingen, onder meer voor bakfietsen en cargofietsen.

 

Bijkomende garanties

Van zodra er voldoende alternatieven voor de shoppers zijn, zal de parking nog verder worden verkleind. Een van die alternatieven is een shuttledienst tussen het station van Vilvoorde en Broeklin. In totaal kunnen op termijn zo nog eens 1.820 parkeerplaatsen omgebouwd worden voor andere functies.

 

“Al van bij de opening van Broeklin zullen we zoveel mogelijk maatregelen nemen om de komst met de wagen te ontmoedigen”, gaat Van Lancker verder. “Zo zal, in tegenstelling tot vele andere projecten, parkeren betalend zijn. Verder zullen we de huurders in Broeklin verplichten om het openbaar vervoer voor hun medewerkers terug te betalen en zetten we zelf sterk in op een thuisbezorgingsplan. We zullen ervoor zorgen dat aankopen in Broeklin zorgeloos aan huis geleverd kunnen worden.”

 

Centraal in het concept van het project staan de zogenaamde maakwinkels. Toch was met name de stad Vilvoorde bang dat Broeklin (op termijn) weer een gewoon winkelcomplex zou worden. “In de gewijzigde vergunningsaanvraag garanderen we dat in élke huurovereenkomst – dus met élke retailer - de verplichting staat om het principe van de maakwinkel na te leven. Wie dat niet doet, komt er niet in”, benadrukt Van Lancker. Er komt bovendien een overlegcomité met alle stakeholders, zodat ze kunnen waken over de complementariteit van de maakwinkels met de omliggende handelskernen.