Carrefour België ziet nog ruimte voor 4 tot 6 hypermarkten

Carrefour België ziet nog ruimte voor 4 tot 6 hypermarkten

Net op het moment dat Delhaize drastisch moet reorganiseren, blaakt Carrefour België weer van gezondheid. De omzet stijgt opnieuw, er komen weer meer klanten over de vloer en de groep wil zelfs 4 tot 6 hypermarkten openen.

"4 à 5% meer klanten" in hypermarkten

Dik vijf jaar geleden gaf geen kat nog een cent voor Carrefour in ons land: er waren zelfs hardnekkige geruchten dat de keten ons land zou verlaten. Vandaag heeft niet alleen Carrefour België zijn draai weer gevonden, ook de hypermarkten - destijds toch dé achilleshiel van de Franse distributeur - hebben zichzelf met succes heruitgevonden.

 

"In drie jaar tijd is het aantal klanten met 4 à 5% gestegen", zegt exploitatiedirecteur hypermarkten Arnaud de Lauzières in Het Laatste Nieuws, "en ook de omzet neemt weer toe." Wat een heel verschil met vijf jaar geleden, toen de groep acht verlieslatende hypermarkten sloot en er drie ombouwde tot supermarkt.

 

Carrefour gaf zijn 45 resterende hypermarkten in ons land de voorbije jaren dan ook een grondige facelift, met een duidelijker compartimentering en zelfs aparte shop-in-shops (foto). Die operatie startte in maart 2011 met de verbouwing van de hypermarkt in Bergen en werd eind september afgerond met die van Malmédy: goed voor zo'n 150 miljoen euro aan investeringen. "Die zitten nu allemaal op het goede spoor", maakt Arnaud de Lauzières zich sterk.

 

"Nu worden we zelfs gekopieerd"

Carrefour België durft dan ook weer - voorzichtig - toekomstplannen te maken: "We werken opnieuw aan onze expansie. In regio's waar we niet (meer) aanwezig zijn, praten we opnieuw met politici en bouwpromotoren om te zien wat mogelijk is", verrast de exploitatiedirecteur.

 

Al geeft hij meteen toe dat het een werk van lange adem is: "We spreken dan makkelijk over een tiental jaar. Het gaat ten slotte om grote vestigingen. Wij zien alvast ruimte voor 4 à 6 winkels, bijvoorbeeld in Oostende of Kortrijk." Waarmee meteen dat andere gerucht, namelijk dat Ahold op de Belgische winkels van Carrefour zou azen, wordt tegengesproken.

 

"Af is ons werk niet, maar de eerste horde is wel genomen", besluit Arnaud De Lauzières. "We hebben de achterstand met de concurrentie ingelopen. Hopelijk kunnen we nu wat voorsprong nemen. Vroeger was Carrefour de slechte leerling, nu worden we gekopieerd. Kijk maar naar onze sushibar. We worden meer bekeken dan vroeger, maar dat zet er ons net toe aan om nog beter te doen. Al interesseert het ons niet om eerste of tweede op de markt te zijn. Als de klanten en werknemers maar tevreden zijn."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 14 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat bij, waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Back to top