Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan | RetailDetail

Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan

Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan
Gualberto Becerra / Shutterstock.com

De grootste winkelketen van België is Carrefour. Tot die misschien verrassende conclusie komt Locatus in zijn jaarlijkse top 100 van winkelformules. Alleen al de Market-supermarkten beslaan het meest oppervlakte, al heeft Aldi een even groot aantal winkels.

 

Carrefour heeft de grootste winkeloppervlakte van België 

Carrefour heeft van alle winkelketens in België het grootste aantal vierkante winkelmeters: de supermarkten van Carrefour Market voeren de top 100 van retailonderzoeksbureau Locatus aan met een totaal van 542.903 vierkante meter winkelvloeroppervlak. Mogelijk een opsteker na de herstructureringsaankondiging van deze week, want aan de Market- en Express-vestigingen wordt in de reorganisatie niet geraakt.


De supermarktketens staan al jarenlang aan de leiding als het gaat over het meest verkoopoppervlak. Ook dit jaar blijft de top vijf onveranderd, met op twee Colruyt (407.756 m²) en Aldi als derde (384.495 m²). Doe-het-zelfketens Hubo en Brico vervolledigen de top vijf, met respectievelijk 313.207 m² en 294.079 m² aan winkelvloer.

 

Onrust in retail ook zichtbaar in top 100

Lager in de rangschikking zijn er wel een aantal opvallende verschuivingen te zien. Kruidvat opende in 2017 24 nieuwe winkels in België, waardoor de winkelvloeroppervlakte er steeg van 73.052 naar 81.973 m². Net als Kruidvat ging Zara acht posities omhoog in de ranking, met de opening van grotere vestigingen. Primark duikt voor het eerst op in de Locatus-rangschikking op plaats 98.


De onrust in de retailmarkt vertaalt zich niettemin ook in de top 100: er zijn binnen één branche zowel klimmers als dalers. Zo toont de ombouw van Shoe Discount tot Bristol zich in de rangschikking, maar dook ook Chaussea voor het eerst in de lijst op. Terwijl bij de tuincentra Walter van Gastel (-15 plaatsen) en Intratuin  (-14) heel wat plaatsen zakken, zorgt de Vlaamse expansie van Oh! Green voor een eerste vermelding in de top 100. 


Failliete formules buiten beschouwing gelaten, zijn Okay Meubelen (-14) en Blokker (-14) bij de grootste dalers, terwijl Eurospar, Maisons du Monde, Intermarché en Colora uit de top 100 donderen. Alleen ketens met minstens zeven vestigingen worden weliswaar in de telling opgenomen.

 

Banken houden grootst aantal filialen

In de rangschikking van ketenformules met het grootste aantal verkooppunten nemen traditioneel de banken de leiding. De eerste zeven plaatsen zijn nog allemaal voor banken, inclusief bpost op plaats vier. Voor de eerste traditionele retailers (goederenverkopers) moeten we naar plaats 12. 


Opmerkelijk, gezien de banksector toch als één van de eerste en meest ingrijpende is getroffen door de digitalisering. Toch ziet Locatus een wezenlijke verschuiving: het aantal filialen per bank begint af te nemen, vooral bij ING (-67 filialen) en KBC (-63 filialen).


Andere opvallende zakkers zijn Base Shop, die 17 plaatsen op de rangschikking verloor ten opzichte van vorig jaar, en Blokker dat in 2017 heel wat winkels sloot en zo 14 plaatsen achteruit ging in de top 100. Fitnessketen Basic-Fit is daarentegen duidelijk in een expansiefase en steeg dankzij zijn 164 filialen 12 plaatsen in de lijst. Hans Anders en 1,2,3 AutoService gingen ook elk tien plaatsen omhoog.

 

Aldi en Carrefour Market hebben evenveel supermarkten 

Verdwenen uit de top 100 in vergelijking met januari 2017 zijn dan weer Shoe Discount en de ketens van tankstations Avia en Shell. Bristol, Planet Parfum, McDonald’s kwamen daarentegen nieuw binnen in de toplijst.


De top vijf van ‘pur sang’ retailers met het grootste aantal winkels waren het afgelopen jaar Aldi (12e plaats met 437 vestigingen), ex aequo met Carrefour Market (13e plaats en ook 437 winkels), chocolatier Leonidas op de 14e plaats met 359 winkels en tot slot slagerijketen Renmans op nummer 19 van de 100 met 295 slagerijen.

 

De volledige rangschikkingen van de top 100 winkelformules in België en Nederland zijn te downloaden op de website van Locatus

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.