Charleroi kijkt uit naar opening Rive Gauche | RetailDetail

Charleroi kijkt uit naar opening Rive Gauche

Charleroi kijkt uit naar opening Rive Gauche

Het gloednieuwe winkelcentrum Rive Gauche moet het centrum van Charleroi revitaliseren, dankzij een sterke huurdersmix en een ongeziene concentratie aan publiekstrekkers. Twee weken voor de opening kreeg de pers een ‘sneak preview’.

Grote namen

Nooit eerder bracht één Belgisch winkelcentrum Primark, Zara, Kiabi, C&A en H&M samen onder één dak. Deze grote namen bevinden zich bovendien op de hoogste verdieping van het winkelcentrum: een uitzonderlijke situatie die wel wat overtuigingskracht vergde vanwege makelaar Cushman & Wakefield. “We gaan op deze manier een enorme footfall creëren naar de etage. Dat komt het hele winkelcentrum ten goede,” weet projectdirecteur Stéphane Coël van projectontwikkelaar IRET Development. 

 

Rive Gauche herbergt 95 winkelpanden op 39.000 m² commerciële oppervlakte over drie etages en mikt op zeven tot acht miljoen bezoekers per jaar. 95% van de winkeloppervlakte is verhuurd. Nieuwkomers voor de regio zijn Bershka, Boulangerie Paul, Fashion Club, Flormar, Flying Tiger, JD Sports, J&Joy, Levi’s, Maison Scotch, Moa, Pull & Bear, River Woods en Zig Zag.

 

Winkelstraatgevoel

“Rive Gauche is meer dan een winkelcentrum, het is een stadsontwikkelingsproject”, zegt titelvoerend burgemeester Paul Magnette. “We hebben veel buitenlandse voorbeelden onderzocht om te kijken hoe we het winkelproject op een coherente manier konden integreren in het stadscentrum. Dit wordt een hefboom die de stad zal revitaliseren.” De architectuur integreert het winkelcentrum mooi in de stadsomgeving, met zeven ingangen en overvloedig daglicht dankzij grote etalages en een glazen dakkoepel. Materialen als graniet, hout en stoeptegels zorgen voor een echt winkelstraatgevoel.


Dat er potentieel is voor een modern winkelcentrum in Charleroi, blijkt uit de cijfers, met een enorme koopvlucht van wel 40% voor mode en schoenen. Die shoppers weer naar de stad lokken wordt de grote opdracht voor Rive Gauche, dat opent met een feestelijke vierdaagse van 9 tot 12 maart. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.