Cor Molenaar: "Binnenstad moet nieuwe kansen krijgen"

Cor Molenaar: "Binnenstad moet nieuwe kansen krijgen"

De komende jaren zullen heel wat traditionele winkels moeten sluiten en wie overblijft, zal veel meer moeten inzetten op winkelbeleving. Wel biedt deze evolutie kansen om winkels weer naar de binnenstad te halen, zegt retailprofessor Cor Molenaar.

Een winkel op de drie verdwijnt

Cor Molenaar is professor e-marketing aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en een van de gastsprekers op het eerste Retail Real Estate Congress, dat op 20 maart plaatsvindt en focust op de toekomst van het winkelvastgoed. Wint de stadskern het van de periferie of niet? Wat wordt de invloed van de nieuwe shoppingprojecten? En zullen de doemberichten over een steeds groter wordende leegstand realiteit worden?


De professor heeft alvast een uitgesproken visie: een op de drie traditionele winkels zal binnen de vier jaar verdwijnen, stelt hij. Van die aardverschuiving is Molenaar zeker: “Kijk maar naar de opmars van het online  winkelen in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Er is geen enkele reden om ervan uit te gaan dat dit bij ons anders zal evolueren. Want waarom zouden wij nog naar de winkel gaan als we onze bestellingen kunnen plaatsen vanuit onze zetel?”

 

Achterstand leidt naar voorsprong

België en Nederland lopen weliswaar achter in de omslag van het traditionele winkelen naar het onlineshoppen, “maar dat geeft ons de mogelijkheid om te leren uit de fouten van de pioniers”, aldus Molenaar. “Om het in wielertermen uit te drukken: erop en erover.”

 

Winkels die de winkelrevolutie willen overleven, zullen zich immers moeten aanpassen: “Ze zullen veel meer moeten inzetten op winkelbeleving met aangepaste sfeer, muziek, video-animatie en verlichting en hun klanten eventueel koffie en een gebakje kunnen aanbieden. Ook zullen de winkels ruimere openingstijden moeten hebben. ”

 

Ondanks die verruiming in de beleving kan de omvang van de winkels worden beperkt: het is immers niet langer nodig om nog het volledige aanbod op het verkooppunt te hebben. Via internetschermen in de winkel kan de consument namelijk het hele gamma bekijken en precies bestellen wat hij wil.

 

Molenaar: “De klanten kunnen bovendien in de winkel worden gevolgd via het signaal van hun smartphone. Dat zal toelaten om hen automatisch aanbiedingen te doen, zeg maar ‘location based services’, die aansluiten bij hun persoonlijke voorkeuren. Ook zullen de winkeliers er moeten voor zorgen dat de klanten op het winkelpunt eerst op het eigen elektronische verkoopplatform terecht komen en er ook hun bestellingen kunnen plaatsen, die bovendien snel geleverd moeten kunnen worden.”

 

Kansen om winkelgebeuren naar binnenstad te halen

De aardverschuiving met de ruk naar een grotere winkelbeleving geeft de overheid tegelijk de kans om het shoppen weer naar de binnenstad te halen. “Zeker in België en Nederland, waar we toch leuke stadjes hebben, moet dat kunnen. ”

 

De baanwinkels zullen het in deze optiek moeilijk krijgen. Wie kiest voor beleving zal immers niet naar dit type winkel gaan. Hun aantrekkelijkheid zal volgens de universiteitsdocent onder druk komen: “Hier zullen wellicht heel wat winkels verdwijnen”, meent Molenaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mitiska haalt tweede Duitse retailpark binnen

19/09/2017

Nog geen twee weken na zijn eerste Duitse acquisitie zet het Brusselse vastgoedbedrijf Mitiska REIM een nieuwe stap bij onze Oosterburen. Het koopt het Häuersteig Retail Park in Freiberg bij Dresden aan, in samenwerking met het Frankfurtse ZREV.

Verkoop Woluwe Shopping moet dit jaar afgerond zijn

13/09/2017

Nog dit jaar moet de verkoop van het Woluwe Shopping Center volledig afgerond zijn. Daarbij zoekt AG Real Estate zowat 400 miljoen euro voor zijn 60% van de aandelen, maar dat belooft een moeilijke klus te worden.

Minister van Financiën wil wonen boven winkel stimuleren

11/09/2017

Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein wil het eenvoudiger maken om een winkel om te vormen tot een woning, om zo de leegstand tegen te gaan. Ook wonen boven een winkel moet zo aantrekkelijker worden.

H&M Group opent nog twee winkels op Antwerpse Meir

11/09/2017

De Zweedse H&M Group blijft zijn aanwezigheid op de Antwerpse Meir verder uitbreiden. Momenteel heeft het modebedrijf er al drie vestigingen, en met Monki en Weekday komen er nog twee winkels bij.

Renovatiewerken Woluwe Shopping vorderen goed

08/09/2017

De renovatiewerken in Woluwe Shopping, die vorige maand door AG Real Estate zijn gestart, vorderen snel. Ook de filialen van modewinkels Esprit, H&M en WE zijn volledig vernieuwd.

Delhaize trekpleister van nieuw Luxemburgs winkelcentrum

07/09/2017

Vandaag opent winkelcentrum Borders de deuren op een boogscheut van Schengen. De winkelgalerij, met als trekpleister de grootste Delhaize van het Groothertogdom Luxemburg, zal op termijn onderdak bieden aan een twintigtal retailers.

Back to top