Cor Molenaar: "Binnenstad moet nieuwe kansen krijgen"

Cor Molenaar: "Binnenstad moet nieuwe kansen krijgen"

De komende jaren zullen heel wat traditionele winkels moeten sluiten en wie overblijft, zal veel meer moeten inzetten op winkelbeleving. Wel biedt deze evolutie kansen om winkels weer naar de binnenstad te halen, zegt retailprofessor Cor Molenaar.

Een winkel op de drie verdwijnt

Cor Molenaar is professor e-marketing aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en een van de gastsprekers op het eerste Retail Real Estate Congress, dat op 20 maart plaatsvindt en focust op de toekomst van het winkelvastgoed. Wint de stadskern het van de periferie of niet? Wat wordt de invloed van de nieuwe shoppingprojecten? En zullen de doemberichten over een steeds groter wordende leegstand realiteit worden?


De professor heeft alvast een uitgesproken visie: een op de drie traditionele winkels zal binnen de vier jaar verdwijnen, stelt hij. Van die aardverschuiving is Molenaar zeker: “Kijk maar naar de opmars van het online  winkelen in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Er is geen enkele reden om ervan uit te gaan dat dit bij ons anders zal evolueren. Want waarom zouden wij nog naar de winkel gaan als we onze bestellingen kunnen plaatsen vanuit onze zetel?”

 

Achterstand leidt naar voorsprong

België en Nederland lopen weliswaar achter in de omslag van het traditionele winkelen naar het onlineshoppen, “maar dat geeft ons de mogelijkheid om te leren uit de fouten van de pioniers”, aldus Molenaar. “Om het in wielertermen uit te drukken: erop en erover.”

 

Winkels die de winkelrevolutie willen overleven, zullen zich immers moeten aanpassen: “Ze zullen veel meer moeten inzetten op winkelbeleving met aangepaste sfeer, muziek, video-animatie en verlichting en hun klanten eventueel koffie en een gebakje kunnen aanbieden. Ook zullen de winkels ruimere openingstijden moeten hebben. ”

 

Ondanks die verruiming in de beleving kan de omvang van de winkels worden beperkt: het is immers niet langer nodig om nog het volledige aanbod op het verkooppunt te hebben. Via internetschermen in de winkel kan de consument namelijk het hele gamma bekijken en precies bestellen wat hij wil.

 

Molenaar: “De klanten kunnen bovendien in de winkel worden gevolgd via het signaal van hun smartphone. Dat zal toelaten om hen automatisch aanbiedingen te doen, zeg maar ‘location based services’, die aansluiten bij hun persoonlijke voorkeuren. Ook zullen de winkeliers er moeten voor zorgen dat de klanten op het winkelpunt eerst op het eigen elektronische verkoopplatform terecht komen en er ook hun bestellingen kunnen plaatsen, die bovendien snel geleverd moeten kunnen worden.”

 

Kansen om winkelgebeuren naar binnenstad te halen

De aardverschuiving met de ruk naar een grotere winkelbeleving geeft de overheid tegelijk de kans om het shoppen weer naar de binnenstad te halen. “Zeker in België en Nederland, waar we toch leuke stadjes hebben, moet dat kunnen. ”

 

De baanwinkels zullen het in deze optiek moeilijk krijgen. Wie kiest voor beleving zal immers niet naar dit type winkel gaan. Hun aantrekkelijkheid zal volgens de universiteitsdocent onder druk komen: “Hier zullen wellicht heel wat winkels verdwijnen”, meent Molenaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winkelcentra AG Real Estate sluiten jaar positief af

17/01/2018

De zeven winkelcentra van vastgoedgroep AG Real Estate hebben het voorbije jaar iets meer bezoekers over de vloer gehad dan in 2016. Dat was met name te danken aan een sterke prestatie van het Brusselse City2.

Vijf procent meer bezoekers voor Waasland Shopping Center

15/01/2018

Waasland Shopping Center mocht in 2017 5% meer bezoekers verwelkomen, goed voor 6,34 miljoen bezoekers in totaal. Die klanten kwamen ook steeds vaker van ver.

Vastned Retail wil Belgische tak van de beurs halen

15/01/2018

Het Nederlandse vastgoedbedrijf Vastned Retail wil zijn Belgische tak van de Brusselse beurs halen. Het bezit momenteel al 65,5 procent van de aandelen van Vastned Retail Belgium en wil nu ook de rest overnemen.

Unizo waarschuwt E40-gemeenten voor plannen outletcenter

11/01/2018

Tal van Oost-Vlaamse gemeentebesturen hebben van Unizo Oost-Vlaanderen een brief in de bus gekregen waarin de ondernemersorganisatie waarschuwt voor de komst van een groot outletcenter langs de E40. “Dit bedreigt de lokale handel”, klinkt het.

Opnieuw twee vergunningen Driespoort Shoppingpark vernietigd

05/01/2018

De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft opnieuw twee bouwvergunningen voor het Driespoort Shoppingpark in de vuilnisbak gekieperd. De uitbaters van het winkelcentrum stellen echter dat het nog steeds volledig vergund is.

Omvormen winkelpand tot woning wordt voordeliger

03/01/2018

Wie boven een winkel een woning maakt, kan voortaan vijf jaar vrijstelling van onroerende voorheffing krijgen. Met die maatregel wil minister Bart Tommelein de winkelleegstand verder aanpakken. 

Back to top