De juiste winkel op de juiste plaats, hoe pakken retailers dat aan?

Shutterstock.com

Door de impact van de coronacrisis en de groei van e-commerce vergroot nog het belang van een doordachte locatieplanning voor fysieke winkels. Welke trends tekenen zich af? Sirius Insight en RetailDetail lanceren de grote locatie-enquête.

 

Van online weer naar offline

Na het ‘verloren’ coronajaar 2020 zien vastgoedmakelaars dit jaar weer een stijging van de huurtransacties. Retailers lijken klaar voor een relance en verschuiven de aandacht weer van online naar offline. Al zijn er wel grote verschillen tussen sectoren en bedrijven: de ene retailer is nog volop op zoek naar witte vlekken, terwijl andere ketens serieus inkrimpen.
 

In de centrumsteden – waar de passantenstroom door de coronacrisis onder druk staat – is de heropleving nog pril en zie je retailers vooral hun winkelportfolio optimaliseren: het moment is gunstig om huurcontracten te heronderhandelen of op zoek te gaan naar betere locaties. In de periferie blijft de activiteit op een hoog niveau. Retailers zien kansen voor goed bereikbare baanwinkels met gratis parking en lagere huurprijzen.

 

Benieuwd naar toekomstvisie

Om te polsen naar de expansiestrategieën van retailers, lanceert geomarketingspecialist Sirius Insight in samenwerking met RetailDetail de grote locatie-enquête. Hoe plannen retailers hun expansie, op welke data en analyses baseren ze zich, aan welk type locaties ze de voorkeur geven, welke factoren vinden ze belangrijk?
 

“Veel bedrijven stellen zich vragen. Gaat online blijven toenemen of plafonneren? Geldt dit voor alle sectoren in dezelfde mate? Daarom willen we achterhalen hoe retailers nu zelf kijken naar deze evoluties”, zeggen Karolien Sottiaux en Ronald den Ouden van Sirius Insight. “Sommige retailers verklaren de stadscentra al dood, anderen geloven sterk in de terugkeer van de fysieke winkel. We zijn benieuwd naar hun toekomstvisie.”

 

Leercurve verhogen

Het is de bedoeling, te leren van elkaar. Ook voor de vastgoedsector en voor steden en gemeenten zullen de resultaten interessant zijn: welk belang hechten retailers bijvoorbeeld aan parkeergelegenheid en circulatieplannen? “Retailers vragen ons vaak: hoe doen collega’s in andere sectoren dat? Wat vinden zij belangrijk? Maar wij zijn uiteraard gebonden aan confidentialiteit tegenover onze klanten. Met een survey kunnen we iedereen bevragen. Zo kunnen we de leercurve bij iedereen omhoog brengen.”
 

Het onderzoek richt zich tot iedereen die (mee) verantwoordelijk is voor het beheer van het winkelnetwerk, die bezig is met expansie, locatieplanning… De online enquête met meerkeuzevragen invullen neemt maximaal tien minuten van uw tijd in beslag. Deelnemers krijgen inzage in de resultaten, die ook exclusief zullen verschijnen op retaildetail.be. Nog een laatste aanmoediging: onder de deelnemers verloot Sirius Insight drie bierpakketten. Via deze link kan u de enquête invullen. Alvast bedankt!