Den Haag toont het winkelen van de toekomst | RetailDetail

Den Haag toont het winkelen van de toekomst

Den Haag toont het winkelen van de toekomst
Foto: Den Haag Marketing

Winkelstad Den Haag zet in op compactere winkelgebieden en nauwere samenwerking met retailers, zowel grote ketens als lokale helden. Shoppers kunnen er kennismaken met de nieuwste technologieën. 

Koploper

Centraal in het geïntegreerde retailbeleid van de gemeente Den Haag staat de samenwerking met lokale, nationale en internationale stakeholders. Dat levert mooie resultaten op: zo is retail in Den Haag goed voor 24.000 banen, is Den Haag (na Amsterdam) de stad met de meeste internationale winkelketens en is Den Haag 'founding partner' van de Retail Innovatie Agenda, een initiatief voor het ontwikkelen van nieuwe kennis en oplossingen op het gebied van retail.

 

Wethouder Stedelijke Economie Karsten Klein: “We zetten structureel in op betere en compactere winkelgebieden. Het zijn er nu 68 in zowel de binnenstad als daarbuiten. Als gemeente investeren we jaarlijks 1,5 miljoen euro om te zorgen voor een goed en gezond ondernemersklimaat. En met succes. De winkelleegstand van slechts 4,6% is een goed voorbeeld dat onze aanpak werkt. Sterker nog, we kunnen wel zeggen dat de sector Den Haag tijdens de crisis op de been heeft gehouden. Door samen te werken met ondernemers, hen uit te dagen en te helpen professionaliseren is Den Haag koploper in retail.”

 

Store of the Future

Wie shopt in Den Haag, krijgt nu een inkijkje het winkelen van de toekomst. In elf winkels in de Haagse binnenstad kan het winkelend publiek tijdens Store of the Future Den Haag (van 13 oktober tot 6 november) kennis maken met de nieuwste technologieën en innovaties voor winkels. Zo staat bij de luxueuze kledingzaak Credo een interactieve passpiegel die in acht seconden een 360°-video van een outfit maakt. De klant kan daarna in de winkel, of thuis, rustig bekijken welke kleding het best bevalt. Bij kookwinkel DOK Cookware geeft een interactieve vloerprojectie het winkelend publiek productinformatie door middel van onder andere tutorialvideo’s. 

 

Op dinsdag 3 en dinsdag 24 oktober organiseert het Haags Retailpunt een pitchwedstrijd voor winkelgebieden en creatieve bureaus. Aanmelden voor de pitchavonden is mogelijk via de website van het Haags Retailpunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.