Den Haag toont het winkelen van de toekomst | RetailDetail

Den Haag toont het winkelen van de toekomst

Den Haag toont het winkelen van de toekomst
Foto: Den Haag Marketing

Winkelstad Den Haag zet in op compactere winkelgebieden en nauwere samenwerking met retailers, zowel grote ketens als lokale helden. Shoppers kunnen er kennismaken met de nieuwste technologieën. 

Koploper

Centraal in het geïntegreerde retailbeleid van de gemeente Den Haag staat de samenwerking met lokale, nationale en internationale stakeholders. Dat levert mooie resultaten op: zo is retail in Den Haag goed voor 24.000 banen, is Den Haag (na Amsterdam) de stad met de meeste internationale winkelketens en is Den Haag 'founding partner' van de Retail Innovatie Agenda, een initiatief voor het ontwikkelen van nieuwe kennis en oplossingen op het gebied van retail.

 

Wethouder Stedelijke Economie Karsten Klein: “We zetten structureel in op betere en compactere winkelgebieden. Het zijn er nu 68 in zowel de binnenstad als daarbuiten. Als gemeente investeren we jaarlijks 1,5 miljoen euro om te zorgen voor een goed en gezond ondernemersklimaat. En met succes. De winkelleegstand van slechts 4,6% is een goed voorbeeld dat onze aanpak werkt. Sterker nog, we kunnen wel zeggen dat de sector Den Haag tijdens de crisis op de been heeft gehouden. Door samen te werken met ondernemers, hen uit te dagen en te helpen professionaliseren is Den Haag koploper in retail.”

 

Store of the Future

Wie shopt in Den Haag, krijgt nu een inkijkje het winkelen van de toekomst. In elf winkels in de Haagse binnenstad kan het winkelend publiek tijdens Store of the Future Den Haag (van 13 oktober tot 6 november) kennis maken met de nieuwste technologieën en innovaties voor winkels. Zo staat bij de luxueuze kledingzaak Credo een interactieve passpiegel die in acht seconden een 360°-video van een outfit maakt. De klant kan daarna in de winkel, of thuis, rustig bekijken welke kleding het best bevalt. Bij kookwinkel DOK Cookware geeft een interactieve vloerprojectie het winkelend publiek productinformatie door middel van onder andere tutorialvideo’s. 

 

Op dinsdag 3 en dinsdag 24 oktober organiseert het Haags Retailpunt een pitchwedstrijd voor winkelgebieden en creatieve bureaus. Aanmelden voor de pitchavonden is mogelijk via de website van het Haags Retailpunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aveve koopt tuincentra Eurotuin van Rudi De Kerpel

25/06/2018

Ondernemer Rudi De Kerpel heeft zijn tuinketen Eurotuin verkocht aan concurrent Aveve (de tuinketen van de boerenbond). Bij gebrek aan opvolging zag De Kerpel zich verplicht te kiezen voor een overname om jobzekerheid te bieden aan het personeel.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Westland Shopping krijgt groen licht voor vernieuwing

19/06/2018

Westland Shopping Center in Anderlecht mag van de overlegcommissie de geplande renovatiewerken uitvoeren. Tegen 2020 moet het winkelcentrum een volledige make-over krijgen, met ook een fikse uitbreiding erbij.

Zo wil Vlaanderen toename baanwinkels aanpakken

12/06/2018

De wildgroei van baanwinkels weegt op de mobiliteit en de leefbaarheid en zet druk op de handel in de stadscentra. In Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaan gemeenten het probleem nu over de grenzen heen aanpakken.

Driespoort Deinze voor correctionele rechtbank

07/06/2018

In de correctionele rechtbank van Gent is dinsdag gepleit in de zaak rond winkelcentrum Driespoort in Deinze. De hamvraag: staat dat er illegaal en, zo ja, moet het dan worden afgebroken? Uitspraak begin september.

Mitiska bouwt retailpark in Mechelen

30/05/2018

In Mechelen gaat Mitiska een retailpark ontwikkelen dat plaats biedt aan 24 grote winkels op 27.500 m². Een convenant garandeert dat het winkelcentrum geen concurrentie vormt voor de binnenstad.