Donkere wolken pakken zich samen boven Uplace Machelen

Donkere wolken pakken zich samen boven Uplace Machelen

Uplace schetsDe bestendige deputatie van de provincie Vlaams-Brabant moet zich donderdag uitspreken over de milieuvergunning voor het megawinkel- en entertainmentcomplex van Uplace in Machelen. Volgens Het Laatste Nieuws zou die deputatie een milieuvergunning weigeren op basis van mobiliteitsargumenten. Dat betekent nog niet het einde van het project van 600 miljoen euro, maar toch minstens een flinke streep door de rekening.

Mobiliteitsproblemen

Uplace is een project van 190.000 m² winkels, kantoren, ontspanning en horeca. Het project op de terreinen van de voormalige Renault-fabriek in de Vilvoordse kanaalzone, zou werk verschaffen aan circa 3.000 mensen. Als de deputatie inderdaad de vergunning weigert, is dat een enorme verrassing: de provinciale milieuvergunningscommissie gaf namelijk eerder een unaniem positief advies en ook de dienst Leefmilieu van Vlaams-Brabant deed dat.

 

Maar de krant meent te weten dat de beslissing over het dossier vorige donderdag, op initiatief van gedeputeerde van Leefmilieu Jean-Pol Olbrechts (CD&V), een week werd uitgesteld. Omdat het project nogal wat mobiliteitsproblemen kan opleveren, zou de gedeputeerde aansturen op een weigering van de milieuvergunning. Olbrechts wil vooralsnog geen commentaar kwijt op het verhaal, maar andere bronnen bevestigen de piste.

Maandenlange vertraging dreigt

Als de deputatie de milieuvergunning weigert, kan Uplace wel nog altijd beroep aantekenen bij Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V). Zij beschikt dan over 5 maanden om het beroep al dan niet gegrond te verklaren. En dan kunnen partijen nog naar de Raad van State. Zeker is wel dat bij een ‘njet’ van de deputatie ettelijke maanden vertraging dreigt.

 

“Er is in het dossier geen enkel element voorhanden om de vergunning te weigeren”, reageert Lorin Parys van Uplace bij persagentschap Belga. Uplace heeft er alle vertrouwen in dat de deputatie van Vlaams-Brabant op rationele wijze en op basis van feiten zal oordelen over de milieuvergunningsaanvraag: “Alle betrokken administraties hebben een positief advies uitgebracht. De provinciale auditcommissie heeft zich op 4 juli onverdeeld positief uitgesproken over de geplande investeringen op het vlak van mobiliteit. Na realisatie van het project zal de mobiliteit in deze regio er beter aan toe zijn dan voorheen. We nemen hiertoe zelf maatregelen. Daarnaast zijn onder meer nieuwe buslijnen en een treinhalte gepland.”

Dan toch de Heizel?

De (mogelijke) tegenslag voor Uplace brengt plots een concurrerend project op de Heizelvlakte weer in beeld. Dat laatste scoort veel sterker op het vlak van mobiliteit. Vooral de ontsluiting via het openbaar vervoer - met dank aan de bestaande metro- en buslijnen - is er een pak beter. De Vlaamse regering heeft zich ook geëngageerd om die site te ontsluiten.


Volgens de meeste experts hebben beide dossiers - dat van Machelen én dat op de Heizel - op zich goede slaagkansen. Maar twee megaprojecten op een boogscheut van elkaar is commercieel niet haalbaar. Wie als eerste de eerste steen mag en kan leggen, wint dus.

 

Volgens zakenkrant De Tijd blijft het onduidelijk hoe ver de onderhandelingen staan voor de financiering van het project in Machelen. In juni onderhandelde Uplace met de Australische vastgoedgroep Westfield en een Nederlandse pensioenfondsengroep. Geruchten dat de Australiërs de gesprekken zouden hebben stopgezet, worden bevestigd noch ontkend.

 

Westfield opende eerder deze week in Londen het grootste binnenstedelijke winkelcentrum van Europa, vlak bij het Olympisch Park.
 

 

Tags: