Driespoort Deinze telt af naar opening | RetailDetail

Driespoort Deinze telt af naar opening

Driespoort Deinze telt af naar opening

Het nieuwe winkelpark Driespoort in Deinze telt af naar zijn officiële opening: op woensdag 15 april opent Albert Heijn er alvast zijn dertigste Belgische verkooppunt, andere winkels openen wel pas later.

Winkelcentrum voorziet veel passage

Het nieuwe winkelpark ligt op het kruispunt van de toegangswegen naar Deinze, Oudenaarde en de E17, met zowat 15.000 à 20.000 passanten per dag. Daarnaast ligt het op drie minuten wandelafstand van het station, dat dagelijks 2.000 reizigers telt. Ook het lokale potentieel is groot: in een straal van 500 meter wonen 10.000 mensen, binnen een bereik van tien minuten met de auto zijn dat er 41.000 en op twintig minuten rijden wonen zelfs 280.000 mensen.

 

Het park is een project van ontwikkelaar Hendrik De Keukeleire van De Kortrijkse Toren, die in 2009 begon met de ombouw van de oude industriële site-Colle van 2,2 hectare, waar zeemvellen werden gefabriceerd, naar een zone voor wonen, werken en winkelen. Het aandeel voor de retailsector bedraagt 9.000 m², verdeeld over vier gebouwen.

 

Albert Heijn wordt de voornaamste trekker op de site: de Nederlandse warenhuisgroep opent er zijn zevende Oost-Vlaamse winkel, met een aparte beleveringsweg. Andere winkels die de overstap naar Driespoort maken, zijn onder meer de papierwarenhandel Atita en speelgoedwinkel De Speelvolgel (gepland voor eind augustus).

 

Inzetten op beleving

De site telt zo’n 300 parkeerplaatsen. Om het verkeer in goede banen te leiden, worden afzonderlijke zones voorzien voor bezoekers, leveranciers en werknemers. Fietsers krijgen ook een afzonderlijke zone om hun fietsen te stallen. Daarrond komt heel wat groen, met een combinatie van hoge volwassen bomen en lage struiken. 80% à 90% van het hemelwater dat op de daken en de parking valt, wordt dan ook door de beplanting gebruikt of wordt gebufferd.

 

De winkelblokken krijgen dan weer een kroonlijst van twee meter, waarop de retailers hun winkel kunnen personaliseren. Dit vervangt de klassieke lichtreclames.

 

Het nieuwe winkelcentrum probeert zijn toekomstige bezoekers trouwens te betrekken bij de plannen rond de site: zo mocht iedereen suggesties doen via het project 'Crowdsourcing en innovatie voor kmo's en detailhandel'. Bijna vierduizend mensen hebben zich daarvoor ingeschreven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.