Driespoort Deinze telt af naar opening | RetailDetail

Driespoort Deinze telt af naar opening

Driespoort Deinze telt af naar opening

Het nieuwe winkelpark Driespoort in Deinze telt af naar zijn officiële opening: op woensdag 15 april opent Albert Heijn er alvast zijn dertigste Belgische verkooppunt, andere winkels openen wel pas later.

Winkelcentrum voorziet veel passage

Het nieuwe winkelpark ligt op het kruispunt van de toegangswegen naar Deinze, Oudenaarde en de E17, met zowat 15.000 à 20.000 passanten per dag. Daarnaast ligt het op drie minuten wandelafstand van het station, dat dagelijks 2.000 reizigers telt. Ook het lokale potentieel is groot: in een straal van 500 meter wonen 10.000 mensen, binnen een bereik van tien minuten met de auto zijn dat er 41.000 en op twintig minuten rijden wonen zelfs 280.000 mensen.

 

Het park is een project van ontwikkelaar Hendrik De Keukeleire van De Kortrijkse Toren, die in 2009 begon met de ombouw van de oude industriële site-Colle van 2,2 hectare, waar zeemvellen werden gefabriceerd, naar een zone voor wonen, werken en winkelen. Het aandeel voor de retailsector bedraagt 9.000 m², verdeeld over vier gebouwen.

 

Albert Heijn wordt de voornaamste trekker op de site: de Nederlandse warenhuisgroep opent er zijn zevende Oost-Vlaamse winkel, met een aparte beleveringsweg. Andere winkels die de overstap naar Driespoort maken, zijn onder meer de papierwarenhandel Atita en speelgoedwinkel De Speelvolgel (gepland voor eind augustus).

 

Inzetten op beleving

De site telt zo’n 300 parkeerplaatsen. Om het verkeer in goede banen te leiden, worden afzonderlijke zones voorzien voor bezoekers, leveranciers en werknemers. Fietsers krijgen ook een afzonderlijke zone om hun fietsen te stallen. Daarrond komt heel wat groen, met een combinatie van hoge volwassen bomen en lage struiken. 80% à 90% van het hemelwater dat op de daken en de parking valt, wordt dan ook door de beplanting gebruikt of wordt gebufferd.

 

De winkelblokken krijgen dan weer een kroonlijst van twee meter, waarop de retailers hun winkel kunnen personaliseren. Dit vervangt de klassieke lichtreclames.

 

Het nieuwe winkelcentrum probeert zijn toekomstige bezoekers trouwens te betrekken bij de plannen rond de site: zo mocht iedereen suggesties doen via het project 'Crowdsourcing en innovatie voor kmo's en detailhandel'. Bijna vierduizend mensen hebben zich daarvoor ingeschreven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Centrummanager Hasselt pleit voor "omzethuur" tegen leegstand

15/02/2018

“Geef starters een flink verminderde huurprijs en laat ze daar bovenop een deel van hun omzet afstaan.” Met dat opmerkelijke voorstel wil de nieuwe centummanager van Hasselt de leegstand in zijn stad aanpakken.

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

02/02/2018

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

Voor het eerst meer dan 1 op 10 winkelpanden leeg

01/02/2018

Het aantal leegstaande winkelpanden in België is in 2017 voor het tiende jaar op rij gestegen. Met 21.027 winkels die leeg staan, stijgt de winkelleegstand in ons land voor het eerst boven de 10%, zo becijferde Locatus.

Hoe winkelstad Tongeren uit het dal klimt

30/01/2018

De oudste stad van België bewijst dat je leegstand wel degelijk succesvol kunt aanpakken. Met een helder winkelbeleid dat inzet op ‘couleur locale’ kan Tongeren wellicht ook andere kleine winkelsteden inspireren.

Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan

26/01/2018

De grootste winkelketen van België is Carrefour. Tot die misschien verrassende conclusie komt Locatus in zijn jaarlijkse top 100 van winkelformules. Alleen al de Market-supermarkten beslaan het meest oppervlakte, al heeft Aldi een even groot aantal winkels.

Belgische winkelcentra sluiten jaar positief af

23/01/2018

De Belgische winkelcentra die deel uitmaken van de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers hebben 2017 kunnen afsluiten met iets meer bezoekers dan een jaar eerder. De 16 aangesloten winkelcentra kregen samen 89,6 miljoen bezoekers over de vloer. 

Back to top