Franse luxewinkels mogen open op zondag | RetailDetail

Franse luxewinkels mogen open op zondag

Franse luxewinkels mogen open op zondag

In Frankrijk hebben luxemerken voortaan de mogelijkheid om hun winkels op zondag te openen in bepaalde toeristische gebieden. In totaal krijgen ze nu de kans om 26 zondagen per jaar de deuren te openen.

 

Enkel op vrijwillige basis

De overeenkomst rond de nieuwe regelgeving werd in april ondertekend en is sinds vorige week ook van toepassing. Onder andere grote merken als Chanel, Christian Dior en Louis Vuitton vallen onder de overeenkomst. Alles samen gaat het over ongeveer 30 merken en een honderdtal winkels. Niet enkel de winkels zelf, maar ook shop-in-shops in enkele warenhuizen vallen onder de nieuwe regeling.

 

Bedrijven zullen zelf de keuze mogen maken of ze hun deuren op zondag willen openen en ze kunnen werknemers niet verplichten om op zondag aan de slag te gaan. Dat mag enkel op vrijwillige basis, met verdubbeling van loon en deelname in de kosten voor de opvang van kinderen en afhankelijke ouderen.

 

Onder andere de chique Avenue Montaigne in Parijs valt in een toeristisch gebied, zoals die door de Franse regering werden vastgelegd in de zomer van vorig jaar.

 

BHV-Marais is momenteel het enige grote warenhuis dat al een overeenkomst heeft weten te sluiten met de vakbonden en het zal dan ook elke zondag in juli geopend zijn. Bij Galeries Lafayette is dat nog niet het geval, maar daar worden de onderhandelingen binnenkort opnieuw opgestart.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met twaalf winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Stad Vilvoorde dient bezwaarschrift in tegen Neo

22/02/2018

Vilvoorde heeft een bezwaarschrift ingediend tegen de bouw- en milieuvergunning die is aangevraagd voor Neo, het enorme project met winkelcentrum op de Heizelvlakte in Brussel.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Back to top