Geen nieuwe winkelmeters meer voor Utrecht | RetailDetail

Geen nieuwe winkelmeters meer voor Utrecht

Geen nieuwe winkelmeters meer voor Utrecht
Foto: Juriaan Wossink / Shutterstock.com

De provincie Utrecht roept de bouw van nieuwe winkels een halt toe. Zowel in bestaande  winkelgebieden als daarbuiten wil de provincie verdere uitbreiding van het aantal winkelmeters tegengaan, klinkt het in de ontwerptekst van een nieuwe retailvisie.

 

Extra detailhandelmeters zijn ongewenst

“Toevoegen van extra detailhandelmeters aan bestaande winkelcentra is in bijna alle gevallen ongewenst,” leest FashionUnited in de voorgestelde retailvisie, die weliswaar nog niet finaal is aangenomen. De retailvisie gaat ervan uit dat de winkelfunctie voor niet-dagelijkse goederen afneemt: die boodschappen doen consumenten immers meer en meer online of verder van huis.

 

Als die functie afneemt, riskeren de bezoekersaantallen terug te lopen en vermindert mogelijk ook de relevantie van de winkelgebieden. Dat wil de provincie Utrecht vermijden door verdere uitbreiding van de winkeloppervlakte tegen te houden: er moet volgens de visie per winkelgebied bekeken worden of het wel of niet kansrijk blijft. Vooral de relevantie van centrumgebieden moet volgens de provincie zorgvuldig bewaakt worden, want voor huidige en toekomstige inwoners, bezoekers en ondernemers is het “van groot belang om de winkelgebieden aantrekkelijk en vitaal te houden”.

 

Utrecht blijft relevant, Amersfoort en Veenendaal minder

Voor de binnenstad van Utrecht ziet de nota dan ook een mooie toekomst weggelegd: de provincie verwacht in de hele binnenstad een groeiend aantal bezoekers en grotere bestedingen, niet het minst dankzij het vernieuwde winkelcentrum Hoog Catherijne.

 

Regionale winkelgebieden zoals Amersfoort en Veenendaal krijgen het echter lastig, voorspelt de retailvisie. De niet-dagelijkse regionale winkelfunctie “zal niet langer vanzelfsprekend zijn, wat betekent dat de omvang en het aanbod van de winkelgebieden onder de loep genomen moet worden.” Herpositionering van sommige centra en winkelgebieden wordt noodzakelijk. Amersfoort zal nog wel kunnen bogen op zijn historische waarde en kan dankzij een groeiend inwonertal en het al grote winkel- en horeca-aanbod recreatieve bezoekers blijven aantrekken, maar een stad als Veenendaal zal zich volgens de visietekst meer moeten terugplooien op de dagelijkse aankopen van de lokale consument.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.