Gemeenten moeten winkelgebieden schrappen of verkleinen

Gemeenten moeten winkelgebieden schrappen of verkleinen

Volgens een aantal vastgoedexperts is er maar een oplossing voor de oplopende leegstand in middelgrote steden: de winkeloppervlakte verminderen door winkelgebieden te verkleinen of zelfs volledig te schrappen. 

“Te veel winkelruimte”

“Heel veel plekken moeten een andere bestemming krijgen. Wij hebben in Nederland gewoon te veel winkelruimte. Maar iemand moet de pijn nemen”, vat Krijn Taconis, directeur retail bij vastgoedadviseur CBRE, het probleem bij De Telegraaf samen. Hij wordt bijgetreden door Dirk Anbeek, CEO van vastgoedbedrijf Wereldhave. Die ziet vooral een belangrijke taak weggelegd voor de gemeentebesturen, die volgens hem actiever de probleemgebieden moeten aanpakken.

 

“Sommige gemeenten snappen het, andere zitten nog in het oude denken. Mijn oproep is om samen te investeren. Je moet kiezen voor concentratie en kwaliteit. Je zult dan ook meters winkelruimte aan de stad moeten onttrekken”, aldus Anbeek. Tilburg is volgens Anbeek op dat vlak een goed voorbeeld: daar werd er veel geïnvesteerd in de infrastructuur om de fragmentatie van het winkelgebied tegen te gaan. “Vroeger liepen mensen een lijntje, nu een rondje. Dat is cruciaal.”

 

Katalysator

Die investeringen werken bovendien als een katalysator, waarbij de komst van een grote keten kan leiden tot heel wat nieuwe winkelopeningen. Uit onderzoek van vastgoedbureau Dynamis blijkt ook dat de steden er niet op moeten hopen dat de winkels zomaar zullen terugkeren, zeker met de blijvende opmars van webshops. Grote ketens vinden het daarbij niet meer nodig om in elke gemeente aanwezig te zijn. Daarnaast legt de consument zelf ook vaker een grote afstand af om een dagje te gaan shoppen.

 

“Het koopgedrag van mensen is ook veranderd”, stelt Taconis. “Mensen kopen simpele dingen bij Zeeman en Primark en hoogwaardige ergens anders. Daar schamen ze zich niet voor. Dat was voor de crisis anders. Ze geven ook relatief meer uit aan eten, drinken, reizen en al hun media-abonnementen.”

 

De herbestemming van een aantal winkelpanden is een oplossing, maar eentje die ook veel geld kost. “De herbestemming heeft als consequentie dat het vastgoed een andere waardering krijgt. Als de winkel meer waard is dan de woning, zal de eigenaar compensatie willen”, aldus Taconis.