Herentals stelt nieuw beleid rond handelskern voor | RetailDetail

Herentals stelt nieuw beleid rond handelskern voor

Herentals stelt nieuw beleid rond handelskern voor

De stad Herentals heeft vrijdag een nieuw plan voorgesteld, die de aantrekkingskracht van de handelskern moet versterken. Zo wil het voornamelijk de leegstand in de stad aanpakken en Herentals op de kaart zetten als regionale winkelstad.

 

Duidelijke afbakening winkelgebied

Het nieuwe plan zal inzetten op beleving, een consequent vergunningenbeleid en samenwerking. Het werd onder begeleiding van Ben Op de Beeck, detailhandelscoach van de provincie Antwerpen, en in overleg met de stad uitgewerkt.

 

Om te beginnen werd er alvast een duidelijk winkelgebied afgebakend. Daarbij wordt het gebied rond de Grote Markt het focuspunt in de stad, terwijl detailhandel buiten die kern zal beperkt worden tot de zones Laagland en Aarschotseweg en handel die niet in het centrum past. Ook de winkelkernen van deelgemeenten Noorderwijk en Morkhoven worden betrokken in het plan.

 

“Door een duidelijke afbakening en acties willen we de aantrekkelijkheid van het kernwinkelgebied bevorderen. We stimuleren kleinschalige detailhandel om zich in het kernwinkelgebied te vestigen en niet in de periferie”, zegt schepen van Lokale Economie, Jan Michielsen, aan Nnieuws.be.

 

Bereikbaarheid en netheid

Ook de bereikbaarheid van de handelskern zal verbeterd worden. Daarbij wordt momenteel voornamelijk geïnvesteerde in de aanleg van nieuwe voetpaden en wegen, maar in de toekomst komen er ook nieuwe fietspaden en fietsstallingen. Er komt ook een nieuwe parking voor 75 wagens.

 

Tot slot wil Herentals ook de beleving en de netheid in de kern verbeteren. Zo wordt het vuilnis voortaan nog voor 8 uur opgehaald, zodat winkelende klanten er niet mee geconfronteerd worden en er komen ook nieuwe vuilnisbakken in het winkelgebied.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Centrummanager Hasselt pleit voor "omzethuur" tegen leegstand

15/02/2018

“Geef starters een flink verminderde huurprijs en laat ze daar bovenop een deel van hun omzet afstaan.” Met dat opmerkelijke voorstel wil de nieuwe centummanager van Hasselt de leegstand in zijn stad aanpakken.

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

02/02/2018

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

Voor het eerst meer dan 1 op 10 winkelpanden leeg

01/02/2018

Het aantal leegstaande winkelpanden in België is in 2017 voor het tiende jaar op rij gestegen. Met 21.027 winkels die leeg staan, stijgt de winkelleegstand in ons land voor het eerst boven de 10%, zo becijferde Locatus.

Hoe winkelstad Tongeren uit het dal klimt

30/01/2018

De oudste stad van België bewijst dat je leegstand wel degelijk succesvol kunt aanpakken. Met een helder winkelbeleid dat inzet op ‘couleur locale’ kan Tongeren wellicht ook andere kleine winkelsteden inspireren.

Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan

26/01/2018

De grootste winkelketen van België is Carrefour. Tot die misschien verrassende conclusie komt Locatus in zijn jaarlijkse top 100 van winkelformules. Alleen al de Market-supermarkten beslaan het meest oppervlakte, al heeft Aldi een even groot aantal winkels.

Belgische winkelcentra sluiten jaar positief af

23/01/2018

De Belgische winkelcentra die deel uitmaken van de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers hebben 2017 kunnen afsluiten met iets meer bezoekers dan een jaar eerder. De 16 aangesloten winkelcentra kregen samen 89,6 miljoen bezoekers over de vloer. 

Back to top