Herentals stelt nieuw beleid rond handelskern voor | RetailDetail

Herentals stelt nieuw beleid rond handelskern voor

Herentals stelt nieuw beleid rond handelskern voor

De stad Herentals heeft vrijdag een nieuw plan voorgesteld, die de aantrekkingskracht van de handelskern moet versterken. Zo wil het voornamelijk de leegstand in de stad aanpakken en Herentals op de kaart zetten als regionale winkelstad.

 

Duidelijke afbakening winkelgebied

Het nieuwe plan zal inzetten op beleving, een consequent vergunningenbeleid en samenwerking. Het werd onder begeleiding van Ben Op de Beeck, detailhandelscoach van de provincie Antwerpen, en in overleg met de stad uitgewerkt.

 

Om te beginnen werd er alvast een duidelijk winkelgebied afgebakend. Daarbij wordt het gebied rond de Grote Markt het focuspunt in de stad, terwijl detailhandel buiten die kern zal beperkt worden tot de zones Laagland en Aarschotseweg en handel die niet in het centrum past. Ook de winkelkernen van deelgemeenten Noorderwijk en Morkhoven worden betrokken in het plan.

 

“Door een duidelijke afbakening en acties willen we de aantrekkelijkheid van het kernwinkelgebied bevorderen. We stimuleren kleinschalige detailhandel om zich in het kernwinkelgebied te vestigen en niet in de periferie”, zegt schepen van Lokale Economie, Jan Michielsen, aan Nnieuws.be.

 

Bereikbaarheid en netheid

Ook de bereikbaarheid van de handelskern zal verbeterd worden. Daarbij wordt momenteel voornamelijk geïnvesteerde in de aanleg van nieuwe voetpaden en wegen, maar in de toekomst komen er ook nieuwe fietspaden en fietsstallingen. Er komt ook een nieuwe parking voor 75 wagens.

 

Tot slot wil Herentals ook de beleving en de netheid in de kern verbeteren. Zo wordt het vuilnis voortaan nog voor 8 uur opgehaald, zodat winkelende klanten er niet mee geconfronteerd worden en er komen ook nieuwe vuilnisbakken in het winkelgebied.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.