Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag | RetailDetail

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag
Shutterstock

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Shopping hubs

2017 was een ‘gemiddeld’ jaar voor de winkelvastgoedsector, analyseert het vastgoedbureau. Er zal tegen eind december zo’n 350.000 m² winkelruimte verhuurd zijn, in 681 transacties: flink wat minder dan de 450.000 m² van 2016, maar toen openden grote projecten zoals Rive Gauche, Docks Bruxsel en de uitbreiding van Les Grands Prés. Ook werden er dit jaar minder retailparken opgeleverd (slechts 60.000 m² tegen een vijfjarig gemiddelde van 164.000 m² per jaar).

 

De tophuurprijzen in de beste winkelstraten blijven stabiel op 2.000 euro per m² per jaar. Gemiddelden bedriegen wel: de Antwerpse Meir is attractief over de gehele lengte, terwijl de Brusselse Nieuwstraat meer in trek is aan de zuidzijde (waar de aansluiting met The Mint een troef is) en moet inboeten ter hoogte van City 2. In overdekte winkelcentra daalt de passage en dus ook de huur. De prijzen stijgen in retailparken, waar de vraag groter is dan het aanbod. Ondanks de vernieuwde belangstelling voor stadscentra kijken veel retailers immers nog steeds naar de periferie, weet retailverantwoordelijke Thierry Debourse: “H&M is hierin een trendsetter, andere spelers volgen. We zien ook ‘shopping hubs’ ontstaan, een mix van fysieke retail en e-commerce afhaalpunten.”

 

Gedifferentieerd aanbod

De groei van e-commerce vertaalt zich niet in een achteruitgang van de fysieke winkel, benadrukt Debourse. Zeker in België blijft het aandeel van online eerder beperkt. Ook millennials en Generatie Z shoppen graag in fysieke winkels. “Maar de vraag is: in welke winkels? We zien het landschap toch wel veranderen.” Het winkelvastgoed evolueert mee met het wijzigend koopgedrag. Enkele trends?

 

  • Grote internationale ketens differentiëren hun aanbod. Zo lanceerde H&M groep recent de merken Monki en Weekday in Antwerpen en Arket aan de Guldenvlieslaan in Brussel. De groep Inditex differentieert met Pull & Bear en Oysho en zoekt locaties voor haar concept Stradivarius. AS Adventure lanceerde de concepten Juttu en Yaya.

  • Nieuwe stadsconcepten richten zich op de millennials die in stadscentra willen winkelen, zoals het Ikea city concept. Ook Decathlon lanceerde in The Mint een stadsconcept. Nieuwe concepten zijn er ook in het beauty segment met Atelier Rebul, NYX, Kiko, M.A.C., Bobbi Brown.

  • Nieuwkomers vestigen zich vaak eerst in Brussel en Antwerpen, of in de andere steden van de zogenaamde ‘Main Six’ (Gent, Hasselt, Luik of Brugge). Voorbeelden zijn het cosmeticamerk Atelier Rebul (in verschillende stadscentra), Kiabi (Médiacité Luik en The Mint), Uniqlo (The Mint). Nieuwe brillenmerken verschenen, zoals Ace&Tate en Eyes+More, en onder andere Dr. Martens en The Athlete’s Foot zijn nieuwkomers in de schoenenbranche. Luxemoderetailer Prada is een nieuwkomer aan de Waterloolaan in Brussel.

  • Merken uit lageprijscategorieën, zoals Trafic en Action, voelen de stijging van online verkopen minder en zijn expansief.

  • Het aandeel Food & Beverage in shoppingcentra en in winkelstraten blijft stijgen. 15% van de oppervlakte voor F&B wordt de nieuwe norm. Hier gaat het om beleving. Voorbeelden zijn O’Learys, Burger King, Bavet, O’Tacos… Ook supermarktconcepten zoals Färm, Sequoia,  Cru en Delitraiteur zijn expansief.
     

Er staan enkele belangrijke winkelvastgoedprojecten in de stijgers, zoals Turnova (Turnhout), Quartier Bleu (in de Hasseltse Kanaalkom), The Leaf (een retailpark van 28.000 m² in Ternat) en retailpark Gova (18.000 m² in Lier), waarin zich onder andere Decathlon zal vestigen. Economische indicatoren als het consumentenvertrouwen en de werkloosheidscijfers staan op groen. De vooruitzichten voor retailers zijn dan ook eerder gunstig, besluit Debourse. 

 

Grafiek: winkelverhuur in m²

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Westland Shopping krijgt groen licht voor vernieuwing

19/06/2018

Westland Shopping Center in Anderlecht mag van de overlegcommissie de geplande renovatiewerken uitvoeren. Tegen 2020 moet het winkelcentrum een volledige make-over krijgen, met ook een fikse uitbreiding erbij.

Zo wil Vlaanderen toename baanwinkels aanpakken

12/06/2018

De wildgroei van baanwinkels weegt op de mobiliteit en de leefbaarheid en zet druk op de handel in de stadscentra. In Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaan gemeenten het probleem nu over de grenzen heen aanpakken.

Driespoort Deinze voor correctionele rechtbank

07/06/2018

In de correctionele rechtbank van Gent is dinsdag gepleit in de zaak rond winkelcentrum Driespoort in Deinze. De hamvraag: staat dat er illegaal en, zo ja, moet het dan worden afgebroken? Uitspraak begin september.

Mitiska bouwt retailpark in Mechelen

30/05/2018

In Mechelen gaat Mitiska een retailpark ontwikkelen dat plaats biedt aan 24 grote winkels op 27.500 m². Een convenant garandeert dat het winkelcentrum geen concurrentie vormt voor de binnenstad.

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.