Hogere bezettingsgraad en huurinkomsten voor Wereldhave Belgium

Hogere bezettingsgraad en huurinkomsten voor Wereldhave Belgium

Hogere bezettingsgraad en huurinkomsten voor Wereldhave Belgium

De retailportefeuille van Wereldhave Belgium, dat in ons land investeert in middelgrote winkelcentra, heeft een goed jaar achter de rug: zowel de bezettingsgraad als de huurinkomsten gingen er op vooruit.

Ring Shopping en Shopping 1 aan de beterhand

De retailtak van de beursgenoteerde onderneming zag zijn bezettingsgraad met een vol procentpunt stijgen tot 95,9% terwijl de huurinkomsten op vergelijkbare basis zelfs 4,9% hoger gingen. Wereldhave Belgium sloot vorig jaar 47 handelshuurcontracten af: 11 nieuwe en 36 huurhernieuwingen. Dat de zorgenkindjes ‑ Ring Shopping in Kortrijk (foto) en Shopping 1 in Genk ‑ eindelijk vooruitgang boeken (hun bezettingsgraad bedraagt respectievelijk 93,4% en 81,9%) -  stemt de analisten alvast tevreden.

 

De vastgoedgroep versterkte eerder dit jaar zijn commercieel team “om de bezettingsgraad te verhogen en de verhuur van het uitbreidingsproject in Doornik te ondersteunen”, zo lezen we in het persbericht van Wereldhave Belgium. “Dit project zal evenwel slechts vanaf 2018 bijdragen aan het direct resultaat”. Wereldhave heeft ook nog winkelcentra in Kortrijk, Luik, Nijvel, Doornik, Genk en Waterloo en een gemengd binnenstedelijk project in Gent (Overpoort).

 

De kantorentak, met eigendommen in Antwerpen, Brussel en Vilvoorde, zag zijn bezettingsgraad dalen van 93,4 naar 90,9%.Alles samen steeg de winst per aandeel met 15 cent tot 5,78 euro. Het management stelt ook een dividend voor van 5,10 euro bruto (of 3,57 euro netto), 20 cent meer dan vorig jaar. Voor dit jaar blijft Wereldhave Belgium voorzichtig: de groep verwacht een “stabilisering” van de winst per aandeel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Westland Shopping krijgt groen licht voor vernieuwing

19/06/2018

Westland Shopping Center in Anderlecht mag van de overlegcommissie de geplande renovatiewerken uitvoeren. Tegen 2020 moet het winkelcentrum een volledige make-over krijgen, met ook een fikse uitbreiding erbij.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Zo wil Vlaanderen toename baanwinkels aanpakken

12/06/2018

De wildgroei van baanwinkels weegt op de mobiliteit en de leefbaarheid en zet druk op de handel in de stadscentra. In Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaan gemeenten het probleem nu over de grenzen heen aanpakken.

Greenyard lijdt onder druk supermarkten

07/06/2018

Groenten- en fruitproducent Greenyard presteerde vorig boekjaar onder de verwachtingen. De prijsdruk vanuit de supermarkten weegt door, net als de mislukte overname van Dole.