Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays | RetailDetail

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays
Foto: Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

 

Na 38 jaar niet meer haalbaar 

Na de vernieuwing van het winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht zullen de huurprijzen volgens Vishandel Volendam minimaal verdubbelen en moeten alle winkels er verplicht tot 20u openblijven. Niet haalbaar, vindt de visboer, die na 38 jaar in het winkelcentrum bij het centraal station van Utrecht wegtrekt. De vishandelaar verhuist naar winkelcentrum Leidsche Rijn.

 

Oorspronkelijk was het de bedoeling om de winkel in Leidsche Rijn er als tweede vestiging bij te nemen, maar daar ziet zaakvoerder Marco Schilder nu van af. Dat alle winkels na de verbouwingen tot 20u open moeten blijven, is voor de visboer te veel gevraagd: elke ochtend brengt hij met zijn medewerkers eerst al verse vis vanuit Volendam naar Hoog Catharijne.

 

Geen uitzondering voor lokale ondernemers?

Ook de verhoging van de huurprijzen door eigenaar Klépierre, net als het feit dat alle winkels tijdens de transformatiewerken voor onbepaalde tijd gesloten zullen zijn, doet het kostenplaatje voor de visboer te hoog oplopen. “Dat zou zomaar kunnen oplopen tot een jaar lang dicht, waarbij een verhuizing naar een tijdelijke andere locatie voor ons te duur zou zijn vanwege alle apparatuur die we in de zaak nodig hebben”, aldus Schilder aan RTL Z.

 

In sommige winkelcentra doen de eigenaren nochtans net extra inspanningen om lokale ondernemers aan te trekken of te behouden, door ze een lagere huurprijs te bieden. Zo willen ze eenheidsworst vermijden en zorgen voor lokale verankering. 

 

Eerste Nederlandse TGI Fridays open

Ondertussen vinden bezoekers op weg naar Hoog Catherijne aan het Stationsplein wel een gloednieuwe Nederlandse primeur: maandag 23 april opende op het Stationsplein tussen het station en Hoog Catharijne de eerste Nederlandse vestiging van TGI Fridays.

 

Op het vernieuwde Stationsplein – dat sinds halverwege februari weer in gebruik is – openden onder het nieuwe bollendak eerder ook al de horecaformules Five Guys, Manneken Pis, The Seafood Bar en meer de deuren. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Westland Shopping krijgt groen licht voor vernieuwing

19/06/2018

Westland Shopping Center in Anderlecht mag van de overlegcommissie de geplande renovatiewerken uitvoeren. Tegen 2020 moet het winkelcentrum een volledige make-over krijgen, met ook een fikse uitbreiding erbij.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.