Internationale retailexpansie vertraagt door e-commerce | RetailDetail

Internationale retailexpansie vertraagt door e-commerce

Internationale retailexpansie vertraagt door e-commerce
TungCheung / Shutterstock.com

Retailers blijven groei zoeken over de grenzen. Vooral Azië is in trek. Toch vertraagt de internationale expansie door hogere investeringen in e-commerce. Dat blijkt uit het rapport “How Global is the Business of Retail?” van vastgoedconsulent CBRE.

 

Hong Kong meest in trek

Het jaarlijkse onderzoek, waarvan de negende editie zopas verscheen, analyseert de activiteiten van 334 internationale retailers in 61 landen. Retailers kiezen in hun expansiestrategie hoofdzakelijk voor ‘gevestigde’ winkelsteden, zo blijkt. 90% van de onderzochte steden verwelkomde minstens één nieuwe retailer in 2015 (tegenover 85% in 2014). 30% van de onderzochte markten zag minstens 10 nieuwe retailers een winkel openen.  


De samenstelling van de top twintig populairste steden voor nieuwkomers veranderde wel. Azië domineert de top tien en is goed voor vier van de vijf aantrekkelijkste markten. Hong Kong was het meest in trek in 2015, met 73 nieuwe retailmerken die er winkels openden. Singapore bekleedt de tweede plaats met 63 nieuwkomers en wordt gevolgd door Tokio (57), Taipei (47), Moskou (40), Londen (39), Dubai (38), Beijing (37), Boekarest (35) en Doha (29).


Londen blijft overigens de meest internationale winkelstad ter wereld, gevolgd door Dubai, Shanghai, Hong Kong, Parijs en Tokio. 

 

Waken over juiste mix

CBRE verwacht dat de belangstelling van internationale retailers zal verschuiven naar groeiende steden in Afrika en Latijns-Amerika, naarmate het economische klimaat in het oosten met tegenwind te maken krijgt. Daarnaast lijken gevestigde markten als Duitsland, het VK, Frankrijk, de VS en China prioriteit te krijgen. Retailers opteren voor zekerheid. 


Bovendien vertraagt de internationale expansie licht. Die trend is volgens CBRE toe te schrijven aan het feit dat veel retailers nu meer kapitaal investeren in e-commerce platforms en multichannelomgevingen. Retailers kijken kritischer naar hun winkelportfolio en waken over de juiste mix van locaties, waarbij ze ook nieuwe concepten in overweging nemen, zoals winkels op luchthavens of treinstations.

 

Ook shoppingcenters spelen een sleutelrol voor retailers die nieuwe markten willen betreden. Maar winkelcentra moeten zich dan wel herpositioneren, met meer aandacht voor food, leisure en lifestyle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken.