Internationale retailexpansie vertraagt door e-commerce | RetailDetail

Internationale retailexpansie vertraagt door e-commerce

Internationale retailexpansie vertraagt door e-commerce
TungCheung / Shutterstock.com

Retailers blijven groei zoeken over de grenzen. Vooral Azië is in trek. Toch vertraagt de internationale expansie door hogere investeringen in e-commerce. Dat blijkt uit het rapport “How Global is the Business of Retail?” van vastgoedconsulent CBRE.

 

Hong Kong meest in trek

Het jaarlijkse onderzoek, waarvan de negende editie zopas verscheen, analyseert de activiteiten van 334 internationale retailers in 61 landen. Retailers kiezen in hun expansiestrategie hoofdzakelijk voor ‘gevestigde’ winkelsteden, zo blijkt. 90% van de onderzochte steden verwelkomde minstens één nieuwe retailer in 2015 (tegenover 85% in 2014). 30% van de onderzochte markten zag minstens 10 nieuwe retailers een winkel openen.  


De samenstelling van de top twintig populairste steden voor nieuwkomers veranderde wel. Azië domineert de top tien en is goed voor vier van de vijf aantrekkelijkste markten. Hong Kong was het meest in trek in 2015, met 73 nieuwe retailmerken die er winkels openden. Singapore bekleedt de tweede plaats met 63 nieuwkomers en wordt gevolgd door Tokio (57), Taipei (47), Moskou (40), Londen (39), Dubai (38), Beijing (37), Boekarest (35) en Doha (29).


Londen blijft overigens de meest internationale winkelstad ter wereld, gevolgd door Dubai, Shanghai, Hong Kong, Parijs en Tokio. 

 

Waken over juiste mix

CBRE verwacht dat de belangstelling van internationale retailers zal verschuiven naar groeiende steden in Afrika en Latijns-Amerika, naarmate het economische klimaat in het oosten met tegenwind te maken krijgt. Daarnaast lijken gevestigde markten als Duitsland, het VK, Frankrijk, de VS en China prioriteit te krijgen. Retailers opteren voor zekerheid. 


Bovendien vertraagt de internationale expansie licht. Die trend is volgens CBRE toe te schrijven aan het feit dat veel retailers nu meer kapitaal investeren in e-commerce platforms en multichannelomgevingen. Retailers kijken kritischer naar hun winkelportfolio en waken over de juiste mix van locaties, waarbij ze ook nieuwe concepten in overweging nemen, zoals winkels op luchthavens of treinstations.

 

Ook shoppingcenters spelen een sleutelrol voor retailers die nieuwe markten willen betreden. Maar winkelcentra moeten zich dan wel herpositioneren, met meer aandacht voor food, leisure en lifestyle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.