Kruidvat meest aanwezige retailer van Nederland

De winkel die je in Nederland het vaakst aantreft? Kruidvat, zo blijkt ook dit jaar weer uit de top 100 van Locatus. Albert Heijn en concurrent Jumbo vervolledigen de top drie.

 

Slijterijketens zijn “hot”

Met 956 winkels in Nederland is Kruidvat de grootste – of toch meest aanwezige – retailer van Nederland, en dat al vijf jaar op rij. De Top 100 winkelformules is redelijk vergelijkbaar met vorig jaar, geeft onderzoeksbureau Locatus zelf toe, maar: “Toch zien we elk jaar weer een aantal opvallende verschuivingen.”


Zo zijn de slijterijketens van de supermarkten “hot” volgens de data-onderzoeker: hoewel Gall & Gall met 593 vestigingen in 2018 door Jumbo (613 winkels) uit de top drie gestoten is, zijn de Jumbo-slijterij en de Coop-slijterij met respectievelijk 21 en 15 plaatsen gestegen. Bij 32,5 procent van alle Jumbo-supermarkten is nu een slijterij te vinden, bij Coop hebben zelfs 208 van de 228 supermarkten een slijterij. Mitra is daarentegen wel zijn plek in de top 100 kwijt, terwijl die formule vorig jaar nog de laatste plaats deelde met Only.


Inmiddels is Rituals met zijn 115 winkels nieuw binnengekomen op die honderdste plaats. De enige andere nieuwkomer klimt meteen door tot plaats 90: New York Pizza Delivery, goed voor 129 filialen in Nederland. De sterkste groeier is dan weer DA, die er dankzij de samensmelting met de formule DIO 36 winkelpunten bij heeft gekregen. De drogisterijketen prijkt nu op de 34e plaats met 235 winkels.

 

Decathlon krijgt er meeste oppervlak bij

Op het gebied van de totale vloeroppervlakte die de retailers innemen, ziet Locatus “zo goed als dezelfde top 10 als een jaar geleden”. De enige verandering is dat Lidl en Karwei van plaats zijn gewisseld. Daardoor is de doe-het-zelfketen nu op de zesde plek te vinden, terwijl Lidl op vijf prijkt. Karwei en Intratuin zagen immers hun totale winkelverkoopvloeroppervlak dalen, opvallend genoeg als enigen in de top tien.


Grootste stijger is Decathlon, die van de 88e plek naar de 63e is opgeklommen, dankzij bijna 14.000m² meer vierkante winkelmeters. De sportketen heeft er nu zo 51.344 m² in Nederland. Ook Hudson’s Bay is een sterke groeier, goed voor 102.119 m² en de 33e plaats. Qua oppervlakte zijn er verder vijf nieuwkomers in de top 100, meer bepaald Bauhaus, Coppelmans, Jumper, Sani-Dump en Rataplan